Det är ju några som kör med kretsen som jag själv på ett par motorer och Sura och någon mer. Sura vann ju backtävlingen i år och jag fick nöja mig med en andra plats men det visar att motorerna går mycket bra med kretsen. I dag fick jag ett meddelande från en annan kille (han är medlem här) som var roligt att läsa.
Hej Micke!
Det har gått ett tag nu.
Jag har haft ett elände med bestyckningen, som jag skrivit tidigare... Nu har jag dock kommit till ett läge där jag förmodligen måste vara nöjd.
Din lilla tändmoj har gjort stor skillnad på låga varv. Jag kan ligga på mycket lågt varv på tvåan och smyga mej genom villakvarteret Smile
På fullvarv finns inga tendenser till spikning.
Skitbra liten sak!!
Det finns dock säkert mer att hämta. Själv kör jag på 5an i drygt promenadtakt utan att motorn protesterar och från cykelhastighet 20 km/h eller något är den urstark på 5an till strax över 100 som den är växlad för. Är man lite konservativ med portningen så har man igen det med ett fett register. Det kan kanske tyckas lite märkligt att jag tjatar om låg och mellanregister men får man bra fjong där då gör det mer för prestanda än att bara öka toppeffekten. Speciellt på högre växlar som där man kan tvingas växla ner hela tiden om det är klent i botten. De trevligaste motorerna att köra är de som har ork och inte måste tokvarvas, det blir bara jobbigt.
Re: Mopedbutiker
Postat: 05 nov 2016, 16:20
av Sura
Ja nog blir det mera ork på låga varv !
Han som bänkade i Mellsta frågade vad fan jag hade gjort med mina moppar, för det var ett sjujävla mellanregister tyckte han.
Jag bänkade ju Finnholmaren med 50cc EKF med 5.8 hk cylinder till 6,7 hk på hjulet, och den känns inte alls som en 50cc när man drar iväg vid en korsning.
Re: Mopedbutiker
Postat: 05 nov 2016, 16:35
av Micke S
Kör man med fast tändning brukar man välja en kompromiss t.ex. 2mm före TDC för att det inte ska bli för segt på låga varv. Det som händer då är att motorn går tungt på höga varv och tappar toppeffekt och i ett visst läge spikar och överhettar. Med kresten kan man köra med brutalstarka 3-3,5 mm på låga varv och sedan drygt 1 mm på höga varv. På det sättet ökar även toppeffekten. Genom att man tänder sent då blir det varmare i avgasystemet så att det stäms av för ett högre varvtal samtidigt som man håller temperaturen i cylindern nere.
Re: Mopedbutiker
Postat: 18 nov 2016, 13:23
av Micke S
Jag fick ett trevligt samtal från Testo på Mopedrenovering i dag. De går verkligen seriöst fram och har testat kretsen på en måttligt trimmad motor som nu är körd i bänk på Tivedens motor. Resultatet blev att kresten är konstaterad att fungera exakt som utlovat. De som är intresserade av att optimera motorer med Kokusansystem får hålla ögonen öppna på Mopedrenoverings hemsida.
De som vill bygga kretsen själva kan förstås göra det. Ritningen är ju publicerad om än kanske inte med optimerade värden på komponenter. Men ser man till besväret att köpa material och knåpa ihop det på ett proffsigt sätt så skulle jag själv välja att köpa färdigt om priset är rimligt. Jag vet inte vad priset kommer att bli och lägger mig inte i det.
Re: Mopedbutiker
Postat: 18 nov 2016, 20:43
av Coolvette
Micke S skrev:Jag fick ett trevligt samtal från Testo på Mopedrenovering i dag. De går verkligen seriöst fram och har testat kretsen på en måttligt trimmad motor som nu är körd i bänk på Tivedens motor. Resultatet blev att kresten är konstaterad att fungera exakt som utlovat.
Kul att få en bekräftelse.
Bra jobbat!
Re: Mopedbutiker
Postat: 18 nov 2016, 21:19
av Micke S
Ja det är kul. Jag fick idén för flera år sedan men jag hade inget behov då och brydde mig inte om att fullfölja. I samband med backtävlingen i E-tuna förra året hade jag svårt att få till bra starter och få moppen att dra ordentligt precis när jag la i tvåan. Enda sättet att komma iväg ordentligt utan att den boggade var att hålla startvarvet uppe och få precis lagom hjulspinn. Moppen hade inte heller något bra lågvarvsregister vid vanlig körning så det var ett djäkla växlande hela tiden. Jag har fortfarande den motorn kvar, i min svarta Zundapp. Efter att den fick kretsen försvann lågvarvsproblemen och den drar ordentligt på en gång vid uppväxlingar. Det hade gått att ordna genom att ställa tändningen tidigare men då skulle toppeffekten minska och motorn börja spika på högre varv. Det går normalt inte att höra när det sker utan märks när bakhjulet låser och man har fått hål i kolven.
Problemet med att motorn blev svag hörs vid 3 s och 10 s in i filmen.
Den killen hade lagt ett brev i en kartong som jag öppnade imorse.
Det stod något om att en tjuv vid namn Lasse hade stulit alla lödnipplar, så jag blev utan...
Hederlig som han är, han i kepsen, så skulle han skaffa nya och skicka!
Re: Mopedbutiker
Postat: 23 dec 2016, 11:20
av Micke S
Ettans mopeder har en hel del grejor till KS125, cylinderkit, Ritovevar och lösa Rito-vevstakar m.m. Det kanske fler firmor kunde satsa på så att det blir lite konkurrens och kanske någon lyckas bli One Shop Stop för KS100/125 som troligen kommer att öka i popularitet, inte bara i Sverige utan även i grannländer?
Den första som kliver i och kan sälja cylinderkit 17 hp, vevstake, lager m.m. får en beställning av mig.
Re: Mopedbutiker
Postat: 23 dec 2016, 21:42
av testo
Kommer efter nyår!
Re: Mopedbutiker
Postat: 23 dec 2016, 22:51
av Micke S
Då håller jag ann och väntar till dess ! Mycket bra för både er och köpare att ni verkligen bryr er på riktigt och det är verkligen roligt att se hur ni jobbar. En bra affär handlar inte om absolut lägtsa pris utan om förtroende och ska göra både köparen och säljare nöjda som ni men inte alla har förstått.
Re: Mopedbutiker
Postat: 23 dec 2016, 22:56
av Puchlasse
Micke, du anar inte hur kul vi har, vi går igång på allt runt våra underbara mopeder. Vi har mångdubbelt fler ideer än vi hinner förverkliga, och fler helt fantastiska personer runt om som hjälper oss, som tex du.
Re: Mopedbutiker
Postat: 26 dec 2016, 20:53
av Micke S
Ja jag förstår att ni har bra mycket roligare än på ett vanligt kneg eller något annat som man har hållit på med länge.
Tack för en utomordentlig service. Har precis beställ KS125-delar av Testo som verkligen är på hugget, där gjorde ni ett klipp som anställde honom.