Postat: 22 jan 2014, 07:36
Hej!
56:an, farhågor, nja... jag menar att du skall vara observant på fenomen som kan vara värmerelaterade.
Jag har jobbat på Saab i 15 år, på eftermarknad. Jag har bl.a. skrivit ett antal verkstadshandböcker för grundmotor och motorstyrsystem och sedan har jag utbildat importörernas utbildare. Utan att överdriva, så vågar jag mig att påstå att jag har ganska god insikt i problematiken med motorrumsventilation och motorers kylsystem. Men, givetvis, motorrummet ser lite annorlunda ut på en Amazon...
Vad jag menar är att var metodisk och "mät fakta" vid dina utprovningar!
Om du skall ha en elektrisk kylfläkt, se då till att den verkligen klarar kylbehovet och att energibalansen i elsystemet är hållbar.
En elektrisk kylfläkt vär namnet, som klarar jobbet även under värsta fallet scenario, drar ganska hög effekt. (Även om behovet på din bil inte är svindlande.) Frågan du behöver svar på, klarar generatorn att hålla energibalansen vid tomgång? Tänk nu på att addera ihop alla elekriska belastningar, det "bör" gärna bli lite marginal för att kunna ladda batteriet vid behov. Så, när du vet hur mycket alla belastningarna drar så kan du jämföra det med vad generatorn lämnar vid tomgång. Härav får du dra konsekvenser kring kökörning etc. Kort o gott, analysera dina körförhållanden!
Jag tycker att det är intressant med dina funderingar, jag uppmuntrar alltid sådant. Men, jag (förmodligen liksom du) undrar hur "mycket" bränsleförbrukningen påverkas inom driftsramarna tomgångsvarvtal-3000 rpm @ låg till måttlig belastning. För att kunna påvisa några förändringar så skulle du nog behöva köra motorn i bromsbänk under kontrollerade former.
Min gissningar är att nu, vintertid, så påverkas bränsle förbrukningen gynsamt med borttagen fläkt främst på grund av att motorn når drifttemperatur något snabbare.
56:an, farhågor, nja... jag menar att du skall vara observant på fenomen som kan vara värmerelaterade.
Jag har jobbat på Saab i 15 år, på eftermarknad. Jag har bl.a. skrivit ett antal verkstadshandböcker för grundmotor och motorstyrsystem och sedan har jag utbildat importörernas utbildare. Utan att överdriva, så vågar jag mig att påstå att jag har ganska god insikt i problematiken med motorrumsventilation och motorers kylsystem. Men, givetvis, motorrummet ser lite annorlunda ut på en Amazon...

Vad jag menar är att var metodisk och "mät fakta" vid dina utprovningar!
Om du skall ha en elektrisk kylfläkt, se då till att den verkligen klarar kylbehovet och att energibalansen i elsystemet är hållbar.
En elektrisk kylfläkt vär namnet, som klarar jobbet även under värsta fallet scenario, drar ganska hög effekt. (Även om behovet på din bil inte är svindlande.) Frågan du behöver svar på, klarar generatorn att hålla energibalansen vid tomgång? Tänk nu på att addera ihop alla elekriska belastningar, det "bör" gärna bli lite marginal för att kunna ladda batteriet vid behov. Så, när du vet hur mycket alla belastningarna drar så kan du jämföra det med vad generatorn lämnar vid tomgång. Härav får du dra konsekvenser kring kökörning etc. Kort o gott, analysera dina körförhållanden!
Jag tycker att det är intressant med dina funderingar, jag uppmuntrar alltid sådant. Men, jag (förmodligen liksom du) undrar hur "mycket" bränsleförbrukningen påverkas inom driftsramarna tomgångsvarvtal-3000 rpm @ låg till måttlig belastning. För att kunna påvisa några förändringar så skulle du nog behöva köra motorn i bromsbänk under kontrollerade former.
Min gissningar är att nu, vintertid, så påverkas bränsle förbrukningen gynsamt med borttagen fläkt främst på grund av att motorn når drifttemperatur något snabbare.