Sida 27 av 104

Postat: 22 jan 2014, 07:36
av ZVEZDA M50
Hej!

56:an, farhågor, nja... jag menar att du skall vara observant på fenomen som kan vara värmerelaterade.

Jag har jobbat på Saab i 15 år, på eftermarknad. Jag har bl.a. skrivit ett antal verkstadshandböcker för grundmotor och motorstyrsystem och sedan har jag utbildat importörernas utbildare. Utan att överdriva, så vågar jag mig att påstå att jag har ganska god insikt i problematiken med motorrumsventilation och motorers kylsystem. Men, givetvis, motorrummet ser lite annorlunda ut på en Amazon... :wink:
Vad jag menar är att var metodisk och "mät fakta" vid dina utprovningar!

Om du skall ha en elektrisk kylfläkt, se då till att den verkligen klarar kylbehovet och att energibalansen i elsystemet är hållbar.
En elektrisk kylfläkt vär namnet, som klarar jobbet även under värsta fallet scenario, drar ganska hög effekt. (Även om behovet på din bil inte är svindlande.) Frågan du behöver svar på, klarar generatorn att hålla energibalansen vid tomgång? Tänk nu på att addera ihop alla elekriska belastningar, det "bör" gärna bli lite marginal för att kunna ladda batteriet vid behov. Så, när du vet hur mycket alla belastningarna drar så kan du jämföra det med vad generatorn lämnar vid tomgång. Härav får du dra konsekvenser kring kökörning etc. Kort o gott, analysera dina körförhållanden!

Jag tycker att det är intressant med dina funderingar, jag uppmuntrar alltid sådant. Men, jag (förmodligen liksom du) undrar hur "mycket" bränsleförbrukningen påverkas inom driftsramarna tomgångsvarvtal-3000 rpm @ låg till måttlig belastning. För att kunna påvisa några förändringar så skulle du nog behöva köra motorn i bromsbänk under kontrollerade former.

Min gissningar är att nu, vintertid, så påverkas bränsle förbrukningen gynsamt med borttagen fläkt främst på grund av att motorn når drifttemperatur något snabbare.

Postat: 22 jan 2014, 23:35
av 56:an
..........

Postat: 06 feb 2014, 22:11
av Patrik
Spännande överraskningar...

Jojo, hittade den här segringen när jag pysslade lite härom dagen.
Bild

Känns spännande att lossa på den..

/ P

Postat: 06 feb 2014, 23:30
av 56:an
Den där bilden blev jag inte riktigt klok på men jag förmodar den är från Irus-traktorn, hjulspindel eller kraftuttag?

Jonas har lite NOS bitar till både Irus och Howard GEM :)

www.combini.se

Postat: 06 feb 2014, 23:37
av 56:an
Patrik skrev:Spännande överraskningar...

Jojo, hittade den här segringen när jag pysslade lite härom dagen.
.......
Känns spännande att lossa på den..

/ P
Kan ju va nån kraftig fjäder innanför :roll:
  • :computer:

Postat: 07 feb 2014, 01:29
av Patrik
56:an skrev:Den där bilden blev jag inte riktigt klok på
På denna bilden syns det lite bättre vad det handlar om:
Bild


Plockade isär den för att några gängor inte är så bra:
Bild




/ P

Postat: 07 feb 2014, 09:46
av 56:an
Intressant konstruktion. Det är precis inte varje dag man ser en EN-bladig propeller... :wink:

.... eller är det kanske en skruv? :roll:

Nåväl, gängorna måste du fixa. Nästa storlek större metrisk fingänga borde bli bra.

Såna skruvar/bultar med bra hållfasthet kan man t.ex. hitta på bilmotorer, varför inte bultar till svänghjulet?

Jag känner killar som har bilskrot och när dom har tagit isär en bil och sparat alla delar som går och sälja ligger en hel drös med fina skruvar och bultar kvar på golvet som dom sopar ihop med annat skräp och hivar i en sopcontainer.

Postat: 07 feb 2014, 09:49
av Patrik
56:an skrev:
Jonas har lite NOS bitar till både Irus och Howard GEM :)

www.combini.se
Ok, tack för tipset. Bra å veta om det behövs något. :)

/ P

Postat: 07 feb 2014, 11:57
av Frolzon
Patrik skrev:...om det behövs något. :)/ P
:)
http://www.blocket.se/orebro/Belos___Ir ... ?ca=16&w=3
Bild

Postat: 07 feb 2014, 12:22
av Patrik
Frolzon skrev:
Patrik skrev:...om det behövs något. :)/ P
:)
http://www.blocket.se/orebro/Belos___Ir ... ?ca=16&w=3
Bild
Jo jag har allt sett hans annonser, brukar dock inte vara några fyndpriser.

/ P

Postat: 07 feb 2014, 13:18
av erlan
vilken mekanisk verkstad som helst bör kunna fixa fyra nya häl med gänga mellan dom dåliga.

erlan

Postat: 07 feb 2014, 13:53
av Patrik
56:an skrev:Intressant konstruktion. Det är precis inte varje dag man ser en EN-bladig propeller... :wink:

.... eller är det kanske en skruv? :roll:

Nåväl, gängorna måste du fixa. Nästa storlek större metrisk fingänga borde bli bra.

Såna skruvar/bultar med bra hållfasthet kan man t.ex. hitta på bilmotorer, varför inte bultar till svänghjulet?

Jag känner killar som har bilskrot och när dom har tagit isär en bil och sparat alla delar som går och sälja ligger en hel drös med fina skruvar och bultar kvar på golvet som dom sopar ihop med annat skräp och hivar i en sopcontainer.
He he.. Jag kallar det nog mest för skruv, ibland skulle jag kunna tänka mig lite brantare stigning längst ut när man mölar in den i någon snövall men det funkar bra överlag ändå.

Det erlan skrev var jag inne på först att fixa nya hål mellan de gamla, annars klurade jag på att fixat med HeliCoil för då kan jag göra det där den står nu och slipper släppa med mig 60-80kg snöslunga eller att plocka isär slungan mer.

Nästa steg upp blir M12 men det är inte så värst mycket mer plats kvar för en större hylsa när snöskruven sitter på plats .

Mvh Patrik

Postat: 07 feb 2014, 18:50
av Frolzon
Patrik skrev:Nästa steg upp blir M12 men det är inte så värst mycket mer plats kvar för en större hylsa när snöskruven sitter på plats . Mvh Patrik
Hmm.. 7/16" UNC, kanske... :)

Postat: 07 feb 2014, 20:14
av 56:an
Ja, det är ju en vanlig dimension :roll:

Postat: 07 feb 2014, 20:43
av Patrik
Frolzon skrev: Hmm.. 7/16" UNC, kanske... :)
Nja, skulle allt ut å kika lite på't idag men kom på det var roligare att köra lite blötsnö med snöslungan.
:)

Bild


/ P