Fått någon snö?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Zappafan - Är det med hushållselen?
En tusenlapp till, billigt eller dyrt vare sig eller, ungefär som väntat, gammalt två-vånings med källare byggår 1921 (170 kvm), "bara" el ca 6000kw, tre frysar, två kylskåp + lite garagevärme, elda ved förr i gammal kombipanna (med acktank)ca 15000 kwh helår, men tog fj.värme då det drogs förbi, dyrt jo men måste va bättre än eluppvärmt.. [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] (20-22 gr) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

elström

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm jag elen är inte billig..... corsodispari_unsure

Boende yta huset på ca.90kvm uppvärmning ved + El.....Garaget ca. 100kvm endast el uppvärmt....... :freakin mad:

Totalt: Föra året gjorde jag slut på ca 18 000kWh. Kostnad el ca. 18000 x 1kr= 18000kr + Nätavgift 6000kr = 24000kr/året ca.

Se här ser det ut hemma hos mig nu den 2011-02-11....Gissa vad jag skall göra nu.... :gaah:

Bild
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fan det låter fel Zappa ?
antingen har du för billigt eller jag för dyrt..
Mitt hus = byggt 1953 källare å 88kvm per plan. därefter tilläggsisolerat samt ny fasad nya3glas tilläggsisolerad vind å som sagt energitrimmat till max med vattenburen golvvärme å diodlampor samt timer på belysning /motorvärmare å numera har jag dessutom aldrig motorvärmare eftersom jag har garage. Det håller jag på 10 grader & klarar det galant med en kupevärmare som går en gång i halvtimmen grymt välisolerat garage med närmare 15cm tjock specialbyggd garageport har inget värmeförlust alls vid porten. Jag bor dessutom ensam = lagar sällan mat på spisen så det vette fan varför min räkning låg på närmare 3400kr både i December & i Januari !! Måste ha ngt som snor nåt djävulskt men vad..? endast 1kyl/frys å dom är nya. har aldrig ngt på standby hmm.. kan TV'n dra grymt med el..har en 50" bakprojektion ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror att tv'n kan dra en del el, men det låter mycket... Det finns en dosa (vet inte vad den heter) som du kan koppla i uttaget till tv'n så du kan kolla hur mycket den drar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Re: elström

Inlägg av Raketsport »

billykid skrev:
Se här ser det ut hemma hos mig nu den 2011-02-11....Gissa vad jag skall göra nu.... :gaah:
Ser på sista bilden att att plogning är på gång i alla fall.
Fint väder har ni i alla fall. :D <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo man får köpa en sån dosa. Men jag ser ju fan inte på burken!!
å datorerna är ju laptoppar hela bunten!!
Men jag har nya planer på att bygga om garaget det är alldeles för trångt. Å då försvinner kupe'värmaren för då drar jag in vattenburen golvvärme på befintligt värmesystem :wink:

Här är det förresten blida -12 å det blir nog en prommis med Lotta ikväll (Hunden) :D <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här i Jönköping är det inte roligt väder just nu.
Piskande nordan och snö som kommer vågrätt, så det gäller att hålla i hatten! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

dr.novolette skrev:Fan det låter fel Zappa ?
Mitt hus = byggt 1953 källare å 88kvm per plan. därefter tilläggsisolerat samt ny fasad nya3glas tilläggsisolerad vind å som sagt energitrimmat till max med vattenburen golvvärme å diodlampor samt timer på belysning /motorvärmare å numera har jag dessutom aldrig motorvärmare eftersom jag har garage. Det håller jag på 10 grader & klarar det galant med en kupevärmare som går en gång i halvtimmen grymt välisolerat garage med närmare 15cm tjock specialbyggd garageport har inget värmeförlust alls vid porten. Jag bor dessutom ensam = lagar sällan mat på spisen så det vette fan varför min räkning låg på närmare 3400kr både i December & i Januari !! Måste ha ngt som snor nåt djävulskt men vad..? endast 1kyl/frys å dom är nya. har aldrig ngt på standby hmm.. kan TV'n dra grymt med el..har en 50" bakprojektion ?
offtopic som tusan (mulet börjar snart snöa) :D
tror lite på standby & sånt, har gammla frysar & kylskåp förutom en, som gick sönder efter 3 år vart far då besparingen med energieffektiv då dom inte håller längre :roll: ,kollade tv/boxer/dvd på standby ca 20w, tjock tv (32 widesc.) i drift 160 w. [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] ej välisolerat hus bytte till 3-glas för tre år sen bortkastat (visste man redan före iof sig..) förutom att aldrig mer måla utvändigt.. thumb_up ,garaget värms sporadiskt med en 5 kw elfläkt då man tänkt vara där, garaget ett gammalt uthus/lagård typ.i det ett dubbelgarage (42 kvm) med mekbås(12kvm)som man kan dra för en pressening på skena (fortare varmt skydd mot rondellsprut mot bilar) åsså ett lite nyare garagebygge (36kvm) som är till en bil + snöslunga/cyklar/moppe/sparkare etc..

ja just ja det är ju övervåning på gamm-garaget åxå, fullt med skro... eh värdefulla saker.. :diablo: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

dr.novolette skrev:Fan det låter fel Zappa ?
Mitt hus = byggt 1953 källare å 88kvm per plan. därefter tilläggsisolerat samt ny fasad nya3glas tilläggsisolerad vind å som sagt energitrimmat till max med vattenburen golvvärme å diodlampor samt timer på belysning /motorvärmare å numera har jag dessutom aldrig motorvärmare eftersom jag har garage. Det håller jag på 10 grader & klarar det galant med en kupevärmare som går en gång i halvtimmen grymt välisolerat garage med närmare 15cm tjock specialbyggd garageport har inget värmeförlust alls vid porten. Jag bor dessutom ensam = lagar sällan mat på spisen så det vette fan varför min räkning låg på närmare 3400kr både i December & i Januari !! Måste ha ngt som snor nåt djävulskt men vad..? endast 1kyl/frys å dom är nya. har aldrig ngt på standby hmm.. kan TV'n dra grymt med el..har en 50" bakprojektion ?

Tusan vad du betalar DR....har du rörligt elpris. Har inte elda nåt alls med ved i jan. då jag varit för lat att plocka in ved, gammal kåk ej tillägs iso alls.
Har värmt upp ca. hus 90kvm + garage 100kvm med bara El, garget till 5grader och fick då en elräkning för jan. Totalt alla El för jan. på 3505kr

Japp Raketaren ..... ja har skottat snö.....med hjälp av snöslunga tog det ca. 3tim :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Total snöstorm här nu :!: <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
carl76

Inlägg av carl76 »

Raketsport skrev:Zappafan - Är det med hushållselen?

I Hörnefors hade vi borrat för bergvärme och hade totalt 14000 kW per år inkl hushållselen. Innetemp på minst 23 grader, det gick inte att få kallare än så. Innan bergvärmen drog huset 48000 kW/året. Visst det kostar att borra, men det är värt varenda krona.

Här har vi inte räknat ut förbrukningen än. Veden är betald för detta år och mycket el går det inte...
En skaplig skillnad mellan 14000kw/h och 48000kw/h!
Håller själv på o skaffar bergvärme,dom borrade hålet härom dagen,inkoppling i början av april.Blir spännande o se hur mycke som går åt sen. <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stå ute i snöstorm i 2dagar är ingen hitt!
Kommit över 2dm snö :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu jäklar är det kallt igen! Ska vara mellan -17-30 grader hela veckan :cold:
http://www.klart.se/v%C3%A4der-v%C3%A4nn%C3%A4s.html

Carl76- Helt rätt med bergvärme, det är det enda värmekällan som minskar förbrukningen drastiskt.
Vi hade turen att borra genom en flodåder, vilket skulle ge extra kräm. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja här är det -30 på kvällarna å -25 på dagen med knallsol.
Känns som att bo i Antarktis man får ta på sig täckbrallor för att hämta posten. åååhh sååå less :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här i Uppland -25,3 i morse :cold: spelar ingen roll hur varmt det blir i sommar jag kommer inte att klaga 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Skriv svar