Caddylasse skrev:Idag tyckte svärmor (87 år ) att det var hög tid för Pitepalt. Så hon kom hem till oss i eftermiddags och satte igång.
Palt med smör och lingonsylt, finns det nåt godare ? Det ska väl va när den blir uppstekt dan efter då.
Nu är vi alla drabbade av PALTKOMA och ligger i varsin soffa.
Nu är det dax för mig att ställa en fråga ang detta ! Vad är det för skillnad på Pitepalt och Kroppkakor <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mig veterligt är skillnaden mellan kroppkakor och palt kokt och okokt potatis.
Palt tror jag (åtminstone gör min mamma så) att den innehåller rå malen potatis. <!-- </EdIndex> --></div>
testo skrev:Mig veterligt är skillnaden mellan kroppkakor och palt kokt och okokt potatis.
Palt tror jag (åtminstone gör min mamma så) att den innehåller rå malen potatis.
Ja, det verkar stämma ungefär, kollade lite recept .
Sedan är det lök och fläsk i Kroppisar och bara fläsk i Pite
Koktiden skiljer också då, 6-7 min för kroppisar och 45 min för Pite <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rågmjöl, potatis och fläsk är innehållet i våra, och svärmor som kommer från Malmberget vet nog vad hon pratar om ?
Supergott. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min pappa som är från Piteå (blåsmark) äter alltid palt med extra saltat smör och sirap. Skär av palten på mitten gräver ur fyllningen (rimmat bogfläsk) och lägger i en smörklick och sirap över. Efter fyra eller möjligen fem om man orkar är det paltkoma. Älskar den rätten själv <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I gårkväll slog vi till på stort vis, lagade mat till ca 70 pers, en stoor buss från Umeå med Vasaloppsåkare skulle sova kvar här i byn.
Porterstek med gräddsås och potatisgratäng + sallad och Kladdkaka ,ed vispad grädde
Men kolla mitt snygga förkläde (Hasse fick en bild direkt i går, hoppas han har kunnat sova i natt