Renovering av Zundapp 125cc motor.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
OK, de ska bli intressant att höra vad du kommer fram till.
Själv ska jag ut i garaget och klippa till pappmallar för främre motorfästen som sedan skärs till med plasmaskärare i 3 mm rostfri plåt. Misstänker att det tar hela dagen innan det blir klart och hyfsat bra.
Själv ska jag ut i garaget och klippa till pappmallar för främre motorfästen som sedan skärs till med plasmaskärare i 3 mm rostfri plåt. Misstänker att det tar hela dagen innan det blir klart och hyfsat bra.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Rev isär och kom fram till att orsaken till problemen var att jag klantat mig. Efter skruvar ihop motorn skruvade jag inte dit stoppet på växelkockan, det som man sedan justerat växlarna med. Det har tillåtit växelklockan att röra sig utåt så mycket att växelförar armens stift hamnade under växelklockan och när jag sedan skruvade dit stoppet med spelet satt för växelinställningen låste jag det hela.Det spelade ju in vilken växel som låg i när det sattes ihop, hade växelföraren varit längre ut från blockväggen hade den inte kunnat spåra ur. Så det hamnar på lärkontot
Efter noggrann hopsättning igen fungerar det som det skall, lönar sig att veta vad man gör 

Bra att du kom på det.
Jag håller på med främre motorfästet som börjar ta form. Det är 3 mm rostfria plåtar som jag fäster mot ramplåtarna via en Polyuretanbussning som jag svarvar till. Det är lite pillgöra så det blir inte klart förrän i morgon.
Jag håller på med främre motorfästet som börjar ta form. Det är 3 mm rostfria plåtar som jag fäster mot ramplåtarna via en Polyuretanbussning som jag svarvar till. Det är lite pillgöra så det blir inte klart förrän i morgon.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Nu börjar jag tydligen få upp tempot lite. Fästet är klart och motorn sitter mycket stabilt när både främre och bakre fästen är åtdragna. Så jag tror att jag kastar mig på och installerar avgassystemet i morgon efter att ha putsat till byglarna lite. Det hade ju gått att borra snyggare lätthål (större) men jag valde 8 mm för att det ska bli stadigt.
Cylinder och topplock ryms bättre än jag trott i ramen. Den fanns ju som KS 100 så att själva motorn skulle passa bra var det ju inga tvivel om men 100cc motorn hade ju smäckrare cylinder och topp jämfört med denna motor 

Ja det har gått smidigare än jag trodde och ser inte konstigt ut annat än förstås i Zappas ögon
Men fy he--te vad fint avgasystemet passar och ser ut när det nu provhängdes för första gången på moppen
Gör en egen rostfri klamma som smiter upp bakom röret till originalfästet.

Men fy he--te vad fint avgasystemet passar och ser ut när det nu provhängdes för första gången på moppen

Man kan tro att det är ett orginalsystem från den tiden när Zundapp tävlade flitigt i de lätta klasserna.
Ja det gör att moppen fortfarande är relativt diskret som jag vill ha den och jag ska försöka hålla liv i traditionen och göra mitt bästa i mätningar mot andra moppar.HSE skrev:Man kan tro att det är ett orginalsystem från den tiden när Zundapp tävlade flitigt i de lätta klasserna.

Systemet var ju mycket vackert innan elpolering med fina färger och mönster. Så jag kände en viss tveksamhet att få det elpolerat men ser att det var rätt beslut.
Tror inte att jag har 6 mm plåt så att jag kan göra flänsen till avgasstosen nu i helgen. Men det är ingen panik på något sätt. Jag har ju ändå kommit långt och lämnat skitgörat bakom mig så att jag ser ljuset i tunneln.
Hittade en 6,3 mm tjock rostfri plåtbit som blir perfekt till avgasfläns
Bara att svarva ett 40 mm centrumhål och skära till ytterprofilen och borra 2 st 8,5 mm hål.

Man får aldrig för mycket i bra att ha hyllan med plåt, samma för hyllan med skruv för den delen 

Det här har inget intresse för riktiga maskinister men visar för oss vanliga dödliga att man har nytta av en gammal svarv. Hålet som tas upp är 38 mm i 6,3 mm rostfritt stål och hade inte varit roligt att gnossa upp för hand. Jag monterade en 4-backsskiva i Örn/Storebro-svarven så att det i princip går att sätta fast och centrera ämnen med vilken form som helst. Backskivan är precis så tung att man klarar att lyfta på den för hand och jag har en fotpedal som jag aktiverar svarven med på mycket lågt varv så att jag slipper skruva dit den för hand. För att få på Munktellarns 4-backskiva måste man ha en verkstadskran så den fick vara ifred genom att det bara är en (1) svarvning som ska göras.
Trots att det är en gammal svarv, eller kanske snarare tack vare, så är det inga problem att borra 30 mm och mer i rostfritt stål för att slippa svarva så mycket. Borren är tillverkad i Ryssland
och tog inte stryk. De små märken som finns på skären är sedan tidigare misshandel. Men den tar så fint att jag väntar med att slipa den.
Bilder på blivande avgasfläns nedan.
Trots att det är en gammal svarv, eller kanske snarare tack vare, så är det inga problem att borra 30 mm och mer i rostfritt stål för att slippa svarva så mycket. Borren är tillverkad i Ryssland

Bilder på blivande avgasfläns nedan.
Ja rostfritt är jobbigt att arbeta med. Gäller förresten också skruvar, de utrustningar i rostfritt vi hade på jobbet var det ofta problem med skurna gängor på
För min del har jag ju fått börja om med att fylla olja och skruva på tändning mm igen efter växellåda operationen. Tändplattan fick krympslang på kablarna som saknade skydd.

Då har vi lite att pyssla med båda två.
Jag tänkte om lite angående avgasmontaget. Nu skruvas den färdiga flänsen fast på cylindern och sedan riktar jag upp systemet och punktar det på plats. Det blir en renare och stadigare lösning än stos med klamma eller fjädrar. Cylindern förses med M8 pinnbultar så skonar man gängorna och det blir enkelt att ta bort och återmontera systemet vid behov.
Jag vill inte slita på fina fräsar i onödan så efter att ytterkonturen var skuren med plasmaskärare slipade jag kanten jämn med bänkslip och sedan med bandslip.
Jag tänkte om lite angående avgasmontaget. Nu skruvas den färdiga flänsen fast på cylindern och sedan riktar jag upp systemet och punktar det på plats. Det blir en renare och stadigare lösning än stos med klamma eller fjädrar. Cylindern förses med M8 pinnbultar så skonar man gängorna och det blir enkelt att ta bort och återmontera systemet vid behov.
Jag vill inte slita på fina fräsar i onödan så efter att ytterkonturen var skuren med plasmaskärare slipade jag kanten jämn med bänkslip och sedan med bandslip.
Fortsatte att sätta ihop min motor. 
Använder ju den gamla originalkolven så det fanns lite sot i spåret, Skrapat rent med en avbruten kolvring med änden slipad till verktyg och putsade efter med väldigt fin smärgelduk så den nya ringen får rätt spel. På med cylindern och toppen så länge, måste beställa de två pinnbultarna och förgasargummi... En riktig klump till motor jämfört med en Zundapp rundmotor till en moped 
Anslutningen mot avgassystemet klar. I morgon gör jag de övriga infästningarna sedan är det nära start. Väntar på ett par vinklade bensinkranar så får jag se vilken som passar bäst. Den raka som jag har nu gör att slangen krockar med kylflänsar.