Mats T skrev:selma skrev:Vad var det för maskin och setup du bromsade förra året på mellsta ?
Vad lämnade den !
Fint bygge med rätt känsla !
Mats T

Det var min 1126 med ekf och 80 Athena Racepipe pipa,cylinder finjusterad för att bli en trevlig åkcylinder.
Bromsade 13,8 på slangen vid 10700,den blev väl i snällaste laget men trevlig att åka på.
Pipan justerad i vinter,nu ligger toppeffekten vid 11500 och känns mycket
elakare.
Nån hp till borde finnas där nu,känns så i varje fall

Fint, pigg maskin !!
14 hk på hjulet är bra, är Athenan orörd i luftvägar då, eller bara stygge pipa ?
Mats T

[/quote]
Cylinder nedsvarvad i foten för sänkning av överströmmarna,sänkingen kompenserad på avgassidan.Allt för att få lite bättre harmoni.Pipan byggd för ett mycket brett register.Pipan byggd för att kunna justeras efter hand,det har jag gjort nu under vintern för att få den lite elakare.Som du förstår har jag inte jagat hp på slangen utan enbart varit ute efter en trevlig åkcylinder.
Limpan här ovan är justerad på samma sätt fast det är tagit nån grad mer på utblåset,Pipan är mycket elak,den lever enbart på varv.
Registret är mycket smalare.
Den känns jävligt pigg,men mycket mer svåkörd.
Har jag inte kramat ut allt innan nästa växel så kommer inte pipan i direkt.Är mitt i munstycksträsket just nu så den kan bara bli bättre
Funkar det inte får det bli en snällare pipa,kul att testa lite olika karaktärer .Det är verkligen natt & dag mellan dom här två utföranden