Stummisracer 1135-58 EK-slide
Re: Stummisracer 1135-58 EK-slide

Japp nu är det inte så långt kvar,bara hoppas att resten går utan för mycket strulHasse skrev:Motorn ser elak ut. Snart dags för en första uppstart då. Hoppas den levererar, Lycka till!

38 dagar kvar till Test´n tune i Norberg...skynda skynda
http://www.2-takt.se/index.php?option=c ... &Itemid=53

Jaja,jag kör så mycket det går nu.Gumman är lagomt trött på mej nuPeppe^ skrev:38 dagar kvar till Test´n tune i Norberg...skynda skynda![]()

Snygga små flaskor till expansionskärl brukar man hitta på sport/friluftsbutiker, förresten vad använder du för vattenpump?
Prövar med självcirkulation först,tack för tipsSvartsjö skrev:Snygga små flaskor till expansionskärl brukar man hitta på sport/friluftsbutiker, förresten vad använder du för vattenpump?

Lycka till med självcirkulationen, får du det att fungera utan pump så är du värd nobelpriset i fysik!
Gör en lösning med eldriven pump på en gång så slipper du kylproblem. Om du mot förmodan slulle få en fungerande självcirkulation så kommer den ändå att ge minimal effekt jämfört med fartvindskylning och kylflänsar.selma skrev:Prövar med självcirkulation först,tack för tipsSvartsjö skrev:Snygga små flaskor till expansionskärl brukar man hitta på sport/friluftsbutiker, förresten vad använder du för vattenpump?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Det blir nog inget nobelpris, det måste gått till tyskland i början på 80 talet.
Kylare till KS80WC Men det är rätt grova rör på den där, så rör/slangdimensioner (och vattenmantel i cylindern) gjorda för pump kan betyda trubbel.
Notera ochså stående celler, med liggande är det nog kört direkt...
Kylare till KS80WC Men det är rätt grova rör på den där, så rör/slangdimensioner (och vattenmantel i cylindern) gjorda för pump kan betyda trubbel.
När det gäller värmesystem i gamla kåkar säger man att man måste minst ha 2" rör för att få det att självcirkulera, men det ska bli intressant att se om det kan fungera ändå.
som nån nyss skrev i en annan tråd "ingen regel utan undantag"

som nån nyss skrev i en annan tråd "ingen regel utan undantag"

-
Men cirkulationen är också beroende av temperaturen och kylningen.
joConrad Engström skrev:Men cirkulationen är också beroende av temperaturen och kylningen.
och framförallt differensen på temperaturen gissar jag, och jag tror inte det är omöjligt att det funkar.
Precis som du påpekade själv, vattenkanalerna i zuppecyllen rymmer ju 10-15 ggr mera vatten, slangarna är väl 30mm grova och kylaren ser ut att vara dimensionerad för en trädgårdstraktor.Calleberg skrev:Det blir nog inget nobelpris, det måste gått till tyskland i början på 80 talet.
Ja att det funkar det vet jag,det har jag lite bekanta som kört så.Till och med med klämma på slangen för att strypa flödet.
Men om mina prylar funkar lika bra det har jag inte en susning om,så det är bara att testa.
Den är ju tänkt att åka 201m i fullfart å sen puttra hem 201m
Fixar den inte det så blir det pump
Men om mina prylar funkar lika bra det har jag inte en susning om,så det är bara att testa.
Den är ju tänkt att åka 201m i fullfart å sen puttra hem 201m
Fixar den inte det så blir det pump

Min lilla låda kom igår,så nu är trådarna ihop.
Så nu tror jag det bara är rykrör och expansionskärl kvar till teststart
Så nu håller jag tummarna att jag inte gjort för många fel.

Så nu tror jag det bara är rykrör och expansionskärl kvar till teststart

Så nu håller jag tummarna att jag inte gjort för många fel.