Politiken i Sverige

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
blyfot
Forumsponsor

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av blyfot »

AkvaristenUppsala skrev:Ca 9743000 invandrare i Sverige, ursprungbefolkningen ligger runt 40000.....

Kanske är det lite för många men som ni vet sorterar migration fram de starkaste, mest livskraftiga exemplaren. Det är skrämmande, jobbigt och dyrt att flytta till och med från hembyn in till storstaden. De tuffaste, hungrigaste 1,5 miljonerna svenskarna emigrerade till USA. De fega, mest orkeslösa och utsugarna stannade kvar. De är väl dem många härstammar ifrån?

Samma sak idag, de mest ambitiösa, driftiga och dugliga kommer hit och blandar ut vårt orkeslösa blod...

...och då får även samerna vara glada över invasionen som medför nya idéer, ny mat, innovationer och annat smått och gott.
De lataste mest obegåvade utsugarna var de 1,5miljonerna svenkarna som emigrerade till USA. De flyttade för att de trodde att de skulle leva som rikt finfolk med noll ansträngning borta i Amerikat...
De starkaste mest envisa problemlösande uppfinnarna stannade kvar och byggde Sverige.
Man ska vara tacksam för förfäderna och vad de åstadkommit genom sitt slit. Allt gjorde de för sina barn och efterföljande i släktleden. Emigrationen sorterade kanske bort de lataste och lämnade kvar de starkaste, mest livskraftiga exemplaren.
HSE

Inlägg av HSE »

Ganska många av de som emigrerade till Amerika gjorde det av religiösa skäl, statskyrkan hade hårt grepp då och frikyrkoanhängarna förföljdes hårt. Sedan var det många småtjuvar och brottslingar som tog möjligheten att börja om utan brottsregister i ett nytt land. Sedan var det givetvis äventyrarna också, de finns ju fortfarande idag och seglar jorden runt eller flyttar till Thailand.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

HSE skrev:Ganska många av de som emigrerade till Amerika gjorde det av religiösa skäl, statskyrkan hade hårt grepp då och frikyrkoanhängarna förföljdes hårt.
Ändå blev USA ett otroligt religiöst land som idag fördömer ateister.
//Jossan
Josefine Andersson
HSE

Inlägg av HSE »

Raketsport skrev:
HSE skrev:Ganska många av de som emigrerade till Amerika gjorde det av religiösa skäl, statskyrkan hade hårt grepp då och frikyrkoanhängarna förföljdes hårt.
Ändå blev USA ett otroligt religiöst land som idag fördömer ateister.
Helt i linje med att en massa frireligiösa for dit, finns massor med olika kyrkor och vem som helst tycks kunna bli predikant där. Huvudsaken är att du har en religion, gudlösa gillar de inte...Samma sak förresten i Saudiarabien, jag var erbjuden jobb där för en 20 år sedan när de försökte värva expertis till ett nystartat petrokemiskt komplex. Jag frågade om religion och fick svaret att kristna inte var något problem men de gillar inte ateister. Blev inget den gången, nära att jag hoppade på erbjudande från Abu Dhabi istället för att gå i pension, de var inte så åldersfixerade som europeiska företag...Då hade jag haft ett år kvar på kontraktet nu, flera (4) kollegor är där nere nu . Men frugan var inte så tänd på det :o
AkvaristenUppsala

Inlägg av AkvaristenUppsala »

"Svenskar", dvs människor som bor inom de områden vi idag kallar Sverige, har alltid rört på sig, tagit in nya intryck, tagit in invandrare och fört med oss våra goda idéer ut världen.

Landområdet har i olika omgångar befolkats med olika folkgrupper, huvudsakligen söderifrån. Jordbrukande folk influerade, assimilerade och konkurrerade ut jägare/samlare.

Under bronsåldern finns det betydande kvarlämningar från utomnordiska kulturer i bla. Kivik.

Vikingar förde hem trälar och reste vida omkring för att upptäcka nya saker. Kristnandet underlättade handel och utgjorde en grundförutsättning för byggandet av en stat.

Vallonerna kom med nya kunskaper som lade grunden till järnindustrin. Samröre i form av handel med bla. Hansan påverkade vårt språk till bli annorlunda mot de andra nordiska språken. "Aggressiv utrikespolitik" (krig) gjorde att kungarna tog kontinentaleuropeiska soldater i lejd vilket också medförde kulturutbyte och uppblandning av folket.

Efter andra världskriget tog Sverige in arbetskraft från forna Jugoslavien, Italien mm. för att arbeta i industrin med känt resultat.

Sverige har historiskt förhållit sig tämligen osentimentalt till "det svenska"/"svenskheten". Vi har gjort potatis, kaffe,Sankta Lucia, snus mm. till typiskt svenska företeelser. Vi har haft utomnordiska kungafamiljer och i långa tider. Vi har avvecklat typiskt svenska näringar såsom textilindustrin, lintillverkning, skrivmaskiner mm. och är nu bland annat ledande tillverkare av texmex-mat och dataspel.

Vårt största företag leds av en ättling till Sudet-tyskar, vår största fotbollsspelare kommer härstammar från Balkan.

Länder som hela tiden neurotiskt försökt definiera den egna nationella identiteten i kontrast till andra nationer, länder som inte tagit in influenser från andra nationer, länder som inte tagit in invandrare samt länder som inte bedrivit frihandel och varit protektionistiska kommer att ha sämre tillväxt, tråkigare mat och kort sagt erbjuda sämre livsbetingelser för varelser som vi har valt att kalla homo sapiens sapiens.
kör novolette 1954,
( I lager: Crescent E-type -73 )
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

AkvaristenUppsala skrev:"Svenskar", dvs människor som bor inom de områden vi idag kallar Sverige, har alltid rört på sig, tagit in nya intryck, tagit in invandrare och fört med oss våra goda idéer ut världen.

Landområdet har i olika omgångar befolkats med olika folkgrupper, huvudsakligen söderifrån. Jordbrukande folk influerade, assimilerade och konkurrerade ut jägare/samlare.

Under bronsåldern finns det betydande kvarlämningar från utomnordiska kulturer i bla. Kivik.

Vikingar förde hem trälar och reste vida omkring för att upptäcka nya saker. Kristnandet underlättade handel och utgjorde en grundförutsättning för byggandet av en stat.

Vallonerna kom med nya kunskaper som lade grunden till järnindustrin. Samröre i form av handel med bla. Hansan påverkade vårt språk till bli annorlunda mot de andra nordiska språken. "Aggressiv utrikespolitik" (krig) gjorde att kungarna tog kontinentaleuropeiska soldater i lejd vilket också medförde kulturutbyte och uppblandning av folket.

Efter andra världskriget tog Sverige in arbetskraft från forna Jugoslavien, Italien mm. för att arbeta i industrin med känt resultat.

Sverige har historiskt förhållit sig tämligen osentimentalt till "det svenska"/"svenskheten". Vi har gjort potatis, kaffe,Sankta Lucia, snus mm. till typiskt svenska företeelser. Vi har haft utomnordiska kungafamiljer och i långa tider. Vi har avvecklat typiskt svenska näringar såsom textilindustrin, lintillverkning, skrivmaskiner mm. och är nu bland annat ledande tillverkare av texmex-mat och dataspel.

Vårt största företag leds av en ättling till Sudet-tyskar, vår största fotbollsspelare kommer härstammar från Balkan.

Länder som hela tiden neurotiskt försökt definiera den egna nationella identiteten i kontrast till andra nationer, länder som inte tagit in influenser från andra nationer, länder som inte tagit in invandrare samt länder som inte bedrivit frihandel och varit protektionistiska kommer att ha sämre tillväxt, tråkigare mat och kort sagt erbjuda sämre livsbetingelser för varelser som vi har valt att kalla homo sapiens sapiens.
Invandring är bra och måste givetvis finnas. Men det stor problemet idag är att vi inte kan ta hand om alla som kommer hit. På den tiden när vi hade arbetskraftsinvandring så fanns det i regel jobb och husrum för dom som kom. På mindre orter som tex Karlskoga blev invandrarna blandade att bo bland svenskar. Idag blir vissa områden så invandrartäta att det blir "vi och dom" effekt. I örebro har vi Vivalla. Ett område med så mycket invandrare och olika grupperingar bland dom att dom aldrig kommer att bli acklimatiserade till det svenska samhället. Min åsikt är att invandrarna som kommer skall tas väl omhand och få bo bland svenskar. Därför måste invandringen strypas. Kvalitet är alltid bättre än kvantitet.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Nu ska man inte överdriva vad den forna invandringen tillfört. T.ex. vallonerna som kom var inte särskilt många. Absolut jättebra men det ska inte överdrivas.
Problemet idag är att det kommer så många att vi inte vare sig kan eller hinner ta hand om dem. Det skapas utanförskapsområden etc.

Sverige borde göra som Ingvar Karlsson gjorde (1989?) och ta ett nytt "Luciabeslut", ta tag i integrationen och ta emot fler igen när vi kan ta hand om dem.
Självklart ska vi hela tiden ta emot alla kvotflyktingar och ytterligare de som har ett skyddsbehov.
En prognos som talar om 400000 under de närmaste fem åren och därtill anhöriginvandring. Det borde varenda människa förstå att det inte håller. Ett nytt Stockholm var tionde år!

Att vi sedan inte kan lägga 4 miljarder till försvaret när pengarna forsar iväg är ju inte annat en stor skam.
Hur i hel....e har politikerna lyckats fördärva allt detta t.ex.
Bild
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
AkvaristenUppsala

Inlägg av AkvaristenUppsala »

Vi kanske inte ska "ta hand om".... Det var ingen som tog hand om svenskarna när de emigrerade till U.S.A. Det finns invandrargrupper i idag i Sverige som har högre sysselsättningsgrad är "etniska" svenskar.
kör novolette 1954,
( I lager: Crescent E-type -73 )
Kawah2

Inlägg av Kawah2 »

Det är möjligt att det finns någon invandrargrupp med större sysselsättningsgrad än etniska Svenskar men dom kommer inte från Syrien,Somalia eller Eritrea där dom flesta av dagens invandrare kommer ifrån
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Från Wikipedia
Antal[redigera | redigera wikitext]
Antalet valloner som kom att stanna i Sverige var litet, det är dock osäkert exakt hur många det rörde sig om. Nationalencyklopedin anger att 900 individer stannade i Sverige permanent.[1] De Geers anteckningar anger 134 vallonska arbetare som fram till 1633 kommit enbart till Norrköping. Ungefär 20 procent av vallonerna återvände till sitt hemland efter en första kontraktsperiod, en del från och med 1654 då religionsfriheten i Sverige inskränktes (i samband med drottning Kristinas abdikering); majoriteten av vallonerna var reformerta (numera är vallonerna i Belgien i allmänhet katoliker). I och för sig tillförsäkrades vallonerna vid flyttningen religionsfrihet och hade rätt att föra med sig egna präster.

För majoriteten blev flyttningen varaktig. Det totala antalet migranter som anlände under den här tiden - 1652 kom ett emigrationsförbud - har uppskattats till mellan 1 000 och 1 200 familjeenheter. Trots att de kvarvarande vallonerna inledningsvis var en särskild språklig och religiös grupp är de numera assimilerade i det svenska samhället.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Baronen skrev:Invandring är bra och måste givetvis finnas.
Det där är jag inte klok nog att förstå.
Vi har ju år efter år fått höra av ledande politiker att: "vi tjänar på invandrarna" och att: "vi inte klarar oss utan dom". ok ?
Det är säkert ett jobbigt ämne för dom att behöva försvara varje vecka.
Då är min fråga om det nu är så lönande och att vi verkligen behöver alla dessa invandrare, hur kan det då komma sig att det inte finns en enda politiker som kan redovisa HUR MYCKET vi tjänar på det och på vilket sätt.
Jag har i alla fall inte hört/sett en enda uppgift på detta. vad finns det för anledning att dom skulle mörka det om det nu mot förmodan skulle stämma? ingen påstår jag.
i vanliga fall gör man efter stora projekt en uppföljning om vad saker o ting kostade i slutändan och om man kan göra förbättringar som för projektet framåt, där man gör en konsekvensanalys och ser och värderar för och nackdelar. Detta har jag jag inte heller sett att nån redovisat om det ens finns nån.

Idag berättade min fru att det parkerade en jättefin Audi ca 50 meter från vår lilla Icabutik, ut hoppar en kille som helt öppet går och sätter sig på sin vanliga tiggarplats mitt i vägen för skjutdörrarna. :shock:
Det finns nog en del av oss som anser att det är helt normalt. inte jag.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Med tanke på kostnaden för att serva en Audi är det inte så mycket annat att vänta. Eller så är situationen riggad av BMW som vill öka försprånget.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

:lol:
Micke S skrev:Med tanke på kostnaden för att serva en Audi är det inte så mycket annat att vänta. Eller så är situationen riggad av BMW som vill öka försprånget.
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

kejsaren skrev:
Baronen skrev:Invandring är bra och måste givetvis finnas.
Det där är jag inte klok nog att förstå.
Vi har ju år efter år fått höra av ledande politiker att: "vi tjänar på invandrarna" och att: "vi inte klarar oss utan dom". ok ?
Det är säkert ett jobbigt ämne för dom att behöva försvara varje vecka.
Då är min fråga om det nu är så lönande och att vi verkligen behöver alla dessa invandrare, hur kan det då komma sig att det inte finns en enda politiker som kan redovisa HUR MYCKET vi tjänar på det och på vilket sätt.
Jag har i alla fall inte hört/sett en enda uppgift på detta. vad finns det för anledning att dom skulle mörka det om det nu mot förmodan skulle stämma? ingen påstår jag.
i vanliga fall gör man efter stora projekt en uppföljning om vad saker o ting kostade i slutändan och om man kan göra förbättringar som för projektet framåt, där man gör en konsekvensanalys och ser och värderar för och nackdelar. Detta har jag jag inte heller sett att nån redovisat om det ens finns nån.

Idag berättade min fru att det parkerade en jättefin Audi ca 50 meter från vår lilla Icabutik, ut hoppar en kille som helt öppet går och sätter sig på sin vanliga tiggarplats mitt i vägen för skjutdörrarna. :shock:
Det finns nog en del av oss som anser att det är helt normalt. inte jag.
Jag menar bara att invandring måste finnas, men det ska inte vara vidöppna dörrar till sverige med stora skyltar där det står "Välkommen" på. Invandringen ska vara kontrollerad och styrd av hur att vi kan ta hand om dom som kommer så dom kan komma ut i arbete och dra in pengar så fort som möjligt. Språkkrav vill jag ha och likaså att vid upprepade brott ska personen ifråga utvisas.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

De östeuropeiska tiggarna som plötsligt kommit hit kan väl knappast kallas invandrare eftersom dom bara är här tillfälligt. Jag pratade med sociala personer idag och kommunen har ställt upp ett par gamla husvagnar som dom kan övernatta i. Två husvagnar räcker givetvis inte utan dom turas om och bo i husvagnen och i sina bilar. Bilar har dom ju inte var sin utan det är en grupp som kommer i bil, oftast familj+släktingar. Jag var på ICA och utanför gav jag tiggaren en silverfemma innan jag gick in och när jag kom ut stod stadsmissionen där och gav tiggaren kaffe och en smörgås. Nemas problemas för mig....
Låst