Renovering av Zundapp 125cc motor.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Det gick att få till en hyfsat snygg och enkel montering av avgassystemet. Jag har gjort så här ett par gånger förut att köra med "klammlöst" och inte fått några problem. Bara att skaffa avgasfjädrar så är det klart. Jag tätar skarven med Biltema röda högtempsilikon och köper fjädrar där som jag anpassar i längd. Det går att dra ut hjulaxlen utan att lossa systemet och det finns gott om plats för bromspedalrörelsen, bara att flytta ut den så att den går fri för transmissionskåpan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Lite småfix på eftermiddagen. Slutlig installation av avgassystemet, utflyttning av bromspedal och installation av Kokusan med Grand Prix tändning (retardering
) . I morgon ska jag byta bakdrev och koppla på en 428-kedja. Sedan är det dags hälla i några liter MC77 och trampa igång motorn 

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
428-drevet monterat och en fin Tysk bensinkran från http://www.mopedrenovering.se" onclick="window.open(this.href);return false; . Kranen har rejäla hål som originalkranar till Monark 125 ISDT. För ovanlighetens skull använder jag inte något separat bränslefilter mellan tank och förgasare. Kranen har två filternivåer och sedan finns ett filter innanför anslutningen till Dellortoförgasaren.
Det som ser ut att vara stora slipmärken i lacken är bara reflexer från lysrör.
Det som ser ut att vara stora slipmärken i lacken är bara reflexer från lysrör.
Fin kran det där.
Ja kanonfin och de andra jag har provat får inte plats.
Drog nyss igång motorn och det verkar lovande. Den låter som när Japanerna flög in över Peral Harbor och bombade Amerikanska Stillahavsflottan.
Bakhjulet har sett bättre dagar...
Drog nyss igång motorn och det verkar lovande. Den låter som när Japanerna flög in över Peral Harbor och bombade Amerikanska Stillahavsflottan.

Bakhjulet har sett bättre dagar...
Det här har varit det absolut mest utdragna motorprojektet jag har gjort, nästan 2 månader. Inte för att det har varit tråkigt eller besvärligt, tvärtom har det funnits många intressanta och roliga moment. Mycket av tiden har gått åt för att vänta på motordelar, cylinderportning och avgassystem m.m. Det är dock inget som har varit irriterande utan snarare gett upphov till eftertanke och kanske även varit grund för någon bra idé.
Jag tog ut moppen och lät den bli ordentligt uppvärmd. Tomgång och gassvar känns helt okey och den kräks inte på fullgas. Så det verkar lovande inför kommande turer.
I helgen ska det tydligen bli fint och 6-8 grader så då inträder nästa fas, bestyckningsövningar
Jag tog ut moppen och lät den bli ordentligt uppvärmd. Tomgång och gassvar känns helt okey och den kräks inte på fullgas. Så det verkar lovande inför kommande turer.
I helgen ska det tydligen bli fint och 6-8 grader så då inträder nästa fas, bestyckningsövningar

Det här är nog första bilden på vänster sida och tagen med en vanligt kamera i.s.f. mobilen för bättre färgåtergivning.
Snyggt, vill gärna ha en bild av andra sidan också. När jag ser den mopeden ångrar jag att jag inte köpte grabbens likadana när han sålde den för 2000 kr för en 15 år sedan, det var ju jag som gjorde ordning den åt honom tills han fyllde 15 en gång i tiden. Modellen tycker jag i dag är riktigt snygg. Men för 15 år sedan hade jag inte återfallit i mopedträsket 

Ja Zundapp 517 är en mycket lyckad modell precis som det finns fina ikoner av andra fabrikat, ingen nämnd ingen glömd.HSE skrev:Snyggt, vill gärna ha en bild av andra sidan också. När jag ser den mopeden ångrar jag att jag inte köpte grabbens likadana när han sålde den för 2000 kr för en 15 år sedan, det var ju jag som gjorde ordning den åt honom tills han fyllde 15 en gång i tiden. Modellen tycker jag i dag är riktigt snygg. Men för 15 år sedan hade jag inte återfallit i mopedträsket
Bild på höger sida kommer, just nu är det så knepigt ljus att jag inte klarar att få till en bra bild.

Närbild på den egentillverkade främre motorupphängningen i rostfritt.

Micke S skrev:Jag tog ut moppen
Märkligt att zappa-fan inte har synpunkter på detta...

Ja det vore tråkigt om han håller på att mattas av 

- zappafan
- Forumsponsor
Blir ju trist om man låter som en repig skiva...
(sen vet nog dom flesta vad man tycker vid det här laget...)

(sen vet nog dom flesta vad man tycker vid det här laget...)
HSE skrev:Snyggt, vill gärna ha en bild av andra sidan också. När jag ser den mopeden ångrar jag att jag inte köpte grabbens likadana när han sålde den för 2000 kr för en 15 år sedan, det var ju jag som gjorde ordning den åt honom tills han fyllde 15 en gång i tiden. Modellen tycker jag i dag är riktigt snygg. Men för 15 år sedan hade jag inte återfallit i mopedträsket
Riktig skönhet , det avgassystemet passar verkligen in