Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET, TRADERA och EBAY
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->E-typen har nog väldigt rätt pris, den är dock en smula långt bort från norrland...
ser ju att vara ett fint objekt annars... <!-- </EdIndex> --></div>

fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja, jag menar att de har haft legotillverkning. Dock vet jag inte hur lång period de hade det. <!-- </EdIndex> --></div>
Har sett att det funnits specialverktyg till både Robo och Asea. Är det något du har?56:an skrev:Jo, det är den gröna lådan med ASEA i vitt. Den lådan heter tydligen RK52 efter en broschyr jag köpte på Emmaboda veteranmarknad i vintras ungefär samtidigt jag gick med här. Det fanns också ett träetui med två utdragslådor som hette RL52. ROBO hade sådana också. I garaget har jag något liknande fast med tre utdragslådor med småfack i och som kommit från en cykelaffär men vad den varit till från början vet jag inte.Rolle skrev:Jaså, var det du som köpte den. Funderade själv ett tag på om jag skulle bjuda. För det var den gröna lådan med ASEA i vitt?
När det fanns lite att göra för Bofors i Boåsberget, så gjorde man dessa Asea dynamor. Jag kan inte säga att all produktion av dynamor var förlagt i Karlskoga, men iallafall delvis.
Det är intressant det du säger Rolle, jag har tre minnesböcker från ASEA jag ska kolla i om det står något om cykelbelysningstillverkningen. Jag återkommer om det. Du menar då att Bofors har haft legotillverkning av cykelgeneratorer åt ASEA då en gång i tiden?
Broschyren som jag har är utgiven 1952 och där står att ASEA började cykelbelysningstillverkningen för 17 år sedan så starten borde varit 1935. Osäkert om det gäller dynamos för det första belysningarna kanske var batteridrivna?
Ja, jag menar att de har haft legotillverkning. Dock vet jag inte hur lång period de hade det. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den här Clippern fastnar jag för, av någon anledning.
http://www.blocket.se/ostergotland/Clipper_36827635.htm?ca=17&w=3 <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.blocket.se/ostergotland/Clipper_36827635.htm?ca=17&w=3 <!-- </EdIndex> --></div>
ASEA var jättestoooort på sin tid. Kanske landets största industriföretag i mitten av 1900-talet? Förutom sina egna verkstäder hade man även ett tjugotal dotterbolag bara i Sverige och kanske minst lika många till utomlands. Ett av de i Sverige hette CEBE och var ett företag där man tillverkade belysningar. Järnvägssignaler är ett sådant exempel. Hos CEBE:s har tydligen cykellyktorna tillverkats. Det finns en bild på det i ASEA:s historia 1883 till 1948 som jag har. Det är tre rätt tjocka böcker. Just cykelbelysningar verkar vara en ytterst marginell del av verksamheten så den tas inte upp mer än en bild vid presentationen av CEBE:s i skånska Svalöv.Conrad Engström skrev:Om inte Västerås, så inte i Ludvika i alla fall. Var mera hade ASEA
Robo är en förkortning av Robert Bosch och var "Svenska Bosch" I England hette Bosch "CAV". <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Men jag tror dom hade köpt in Robo, eller var det samma som Boch.
men jag har inte ett enda av dem och det verkar funnits en hel del, bl.a. pyttesmå avdragare för kullagren i generatorn... 
Ja, jag har också uppmärksammat det i gamla cykelkataloger jag köpt nuRolle skrev:Har sett att det funnits specialverktyg till både Robo och Asea. Är det något du har?

Bra, Rolle.... Då tycker jag bilden börjar klarna. Försäljningen av cykelbelysningar har tydligen haft sitt säte hos "IM". IM var avdelningen för installationsmateriel och kontoret fanns i Stockholm. Därifrån borde då tillverkningen administrerats och kanske då utlagts som legotillverkning av dynamos hos Bofors i Karlskoga. <!-- </EdIndex> --></div>Rolle skrev:Ja, jag menar att de har haft legotillverkning. Dock vet jag inte hur lång period de hade det.
I dag har jag varit och hämtat ASEA-lådan på Postens utlämningsställe. Något mindre än jag trodde men naggande god. Det är en riktig gubbalåda.
Mycket är kvar i lådan men inte allt. Bl.a. saknas drivrullar för ASEA dynamos. Istället fanns där en liten, liten, grön ask med två nya drivrullar i. Asken är märkt med LUCAS-CAV-ROTAX så tydligen tillverkades även cykelbelysningar av den fordonselektriska industrin i England. Själv har jag aldrig sett en LUCAS eller CAV dynamo. Drivrullarna var rätt stora och med förkromad överdel. För övrigt innerhåller lådan mest oidentifierbara smådetaljer. Förmodligen är det mesta till ASEA:s olika cykellyktor. Kul var ett antal glas, fyra fem stycken så där och mest olika. Dock fanns inget glas till ASEA:s skärmlykta. <!-- </EdIndex> --></div>
Det är samma här... men jag ska kolla i boken igen så jag inte läste fel. Kan ha varit spårvägssignaler också. Förmodligen gjorde dom belysningar av olika slag men oftast brukar det finnas en viss huvudprodukt som dominerar hos tillverkare. Själv har jag en lysrörslampa jag köpte ny på sjuttiotalet. På kartongen, som jag har kvar, står det ASEA Skandia CEBE nån'ting. En sådan lampa var rätt dyr då men tillfredsställelsen med den var desto större när man låg under Amazonen och bytte knutkors, justerade koppling eller något sådant. I dag kan man köpa en liknande lampa på Biltema eller Jula för nästan ingenting.... men det står inte ASEA på den.Rolle skrev:Jag visste bara att Aga och Nife (tror jag att det hette) tillverkade järnvägssignaler.

I dag har jag varit och hämtat ASEA-lådan på Postens utlämningsställe. Något mindre än jag trodde men naggande god. Det är en riktig gubbalåda.

Mycket är kvar i lådan men inte allt. Bl.a. saknas drivrullar för ASEA dynamos. Istället fanns där en liten, liten, grön ask med två nya drivrullar i. Asken är märkt med LUCAS-CAV-ROTAX så tydligen tillverkades även cykelbelysningar av den fordonselektriska industrin i England. Själv har jag aldrig sett en LUCAS eller CAV dynamo. Drivrullarna var rätt stora och med förkromad överdel. För övrigt innerhåller lådan mest oidentifierbara smådetaljer. Förmodligen är det mesta till ASEA:s olika cykellyktor. Kul var ett antal glas, fyra fem stycken så där och mest olika. Dock fanns inget glas till ASEA:s skärmlykta. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.blocket.se/jonkoping/SACHS_PUCH_ILO_HVA_motorer_o_delar_36874793.htm?ca=17&w=1
Pratade med han idag, och jäklar vad han kan motorer. årsmodeller på sachs motorer osv. Inte dyr var han heller, och hade norska cylindrar. <!-- </EdIndex> --></div>
Pratade med han idag, och jäklar vad han kan motorer. årsmodeller på sachs motorer osv. Inte dyr var han heller, och hade norska cylindrar. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Ge gärna ett prisexempel. <!-- </EdIndex> --></div>Neifelheim skrev:http://www.blocket.se/jonkoping/SACHS_P ... ?ca=17&w=1
Pratade med han idag, och jäklar vad han kan motorer. årsmodeller på sachs motorer osv. Inte dyr var han heller, och hade norska cylindrar.
-
en nyrenoverad motor sachs 2-3 pet ligger på 2500/3500 däremellan, och då med en norsk cylinder te,x. det är vad jag fått veta iaf. <!-- </EdIndex> --></div>NRoos skrev:Ge gärna ett prisexempel.Neifelheim skrev:http://www.blocket.se/jonkoping/SACHS_P ... ?ca=17&w=1
Pratade med han idag, och jäklar vad han kan motorer. årsmodeller på sachs motorer osv. Inte dyr var han heller, och hade norska cylindrar.
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
-
ej att rekomendera en riktig hästhandlare <!-- </EdIndex> --></div>Neifelheim skrev:http://www.blocket.se/jonkoping/SACHS_P ... ?ca=17&w=1