Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

Re: Spännande överraskningar

Inlägg av 56:an »

......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:40, redigerad totalt 1 gång.
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

det va min kompis som kom o släpade på den 3 växlade, nån hade ryckt polaren o erbjudit 3000 på plats...
Forumsponsor

aj aj du... men det var inte jag. Jag bara frågade om jag fick ta några bilder. Fast jag såg honom mer där inne, skulle tro han köpte flera grunkor....
Forumsponsor

........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

Jag åkte nåt år med min 240 (B23A) på ren E85
Precis som du så borrade jag munstycket (nålmunstycket eftersom jag hade strombergförgasare)
Men du måste räkna på arean på hålet inte diametern, jag ökade arean med 30%
Det var ju lite lättare med en sån förgasare eftersom den har nål som ställer in blandningen.

Den gick väl lite sämre än med bensin och den drog 1,4l/mil jamfört med dryga litern med bensin
Det gick inte att få den att spika fast jag vred tändningen på max förtändning
Sen planade jag toppen 3.5 mm , då gick den betydligt bättre , precis som på bensin, och den drog ca 1.25 l/mil

På vintern var den trögstartad och man fick låta den gå på tomgång ett par minuter innan man åkte
Hade säkert varit bättre om jag haft motorvärmare

Det du får se upp med är motoroljan
spriten (E85) är ju vattenbaserad det som slinker ner mellan kolvringarna blir kvar och gör oljan grå och smetig
så man måste byta oftare
Jag trodde topplockspackningen gått första gången jag öppnade oljelocket
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

Hej.

56:an, jag vet vi har behandlat detta ämne i en tidigare tråd, kommer inte ihåg vilken.

Men som skrivs så behövs en 35-40 % ökning av munstycken, samt avsevärd höjning av komressionen.

Dynamisks kompression ökar då man minskar LCA eng ( Lobe Centerline ) .

Bra anpassade kolvringar är att föredra, för att bränslet slinker mellan och ner i oljan där den blandar sig, detta är inte bra med frätskador på lagerytor som följd..

Stefan
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Några spridda kommentarer...
(mycket förenklat och nedkortat, har annat att göra...)

Man skall skilja på det stökimetriska blandningsförhållandet och den blandningsförhållande man praktisk kan magra ut till, det sistnämna måste provas ut var varje motorkonstruktion. Klart är dock att det går att köra lite magert.

Kompressionsföhållande, man kan öka kompressionsförhållandet "nå't helt vansinnigt" utan att få påtagliga problem med knackning.
Frågan är kanske vad motorns cylinderhuvud tål utan att försvagas alltför mycket.
Man vinner bränsleekonomi, prestanda och viss förbättrade kallstartsegenskaper. Hoppas inte för mycket på det sista när det gäller förgasarmotorer.

Tändtidpunkt, kan inte fastställas som "man gjorde på en gammal B20", alltså man ställer på allt mer förtändning tills det spikar.
Vid drift på E85 så kommer man vid praktiskt bruk att få en tändvinkel som är effekthämmande.
Överdrivet tidig tändning kan ge en motor som "bråkar" vid start, en fördelare har ett begränsat reglerområde som kanske inte är det minsta lämpat för E85 drift, ha ett öppet sinne inför en modifiering.

Spädning a olja, detta är ett relativt begränsat problem för en i övrigt frisk motor. Påpekas bör att vissa äldre motorer som går med ganska kall motorolja kan få problem. Under min tid på Saab, så provade jag många "tokigheter" inför lanseringen av BioPower. Bl.a. (över)fyllde jag regelbundet vevhuset med 1 l E85, nivån sjönk ganska snabbt, etanolen dunstar bort tämligen kvickt. För den som kör med E85 på sin äldre bil, håll koll på oljetempen för att veta hur bra etanolen dunstar bort och se till att ha en effektiv, väl fungerande vevhusventilation. Kan behövas en modifikation för att få bättre vädring.
Det blir mycket vattenånga både i vevhusgaserna och i avgassystemet, värt att tänka på om man har ett kolstålssystem och kör korta körsträckor.

Tändstift, var uppmärksam på att annat värmetal (kallare) kan bli nödvändigt. Använd tändspole med "bra sprutt i", vid kallstart så väts stiften ohyggligt mycket.

Det finns många andra kompabilitetsproblem relaterade till E85, var vaksam.

Till sist,vad tror ni om avgasemissionerna (klipps ur inlägg från volvolänken: "Körde själv en hel sommar på e85 utan mer åtgärder än justerad tändning och choken ett par cm utdragen. Det gick ju, men så rolig var den inte, slö och ryckig"
Forumsponsor

...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Du får göra ett val, i mitt tycke ett enkelt val.
Att klara bränslen med avsevärt olika egenskaper i en motor är inte enkelt och man tvingas till kompromisser.
Bensin-fotogen-E85 är inte med på listan över rimliga bränsleblandningar.
Forumsponsor

........
Forumsponsor

..........
Forumsponsor

[.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 01:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

56:an skrev:
ZVEZDA M50 skrev:Hej!

...... Bensin-fotogen-E85 är inte med på listan över rimliga bränsleblandningar.
Nä, jag förstår det för fotogen finns ju inte som vanlig handelsvara längre. Det jag har är från 80-talet och det var på övertid redan då....

Men faktum är att det har funkat bra i den här bilen och varför vet jag ej :D
Fotogen som bränsle i ottomotorer har alltid varit förknippat med avigsidor, förr som nu.
Enda positiva argumentet var ett lägre pris än bensin, bortsett från den högre flampunkten och med det förknippat en viss fördel ur bransynpunkt.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

56:an skrev:
ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Du får göra ett val, i mitt tycke ett enkelt val.
Du menar bensin.... :roll:

95, 98 eller V-power :?:
Nja, jag är principiellt emot E85 i motorer som ej är lämpande för det, men ser en viss tjusning i att du provar olika tokigheter.
Antingen kör du på ren handelsbensin eller ökar kompressionen och kör med E85, eller kanske E50.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Du har alldeles för lågkompat för E85... 8)
Skriv svar