Sida 4 av 5

Postat: 27 apr 2012, 17:02
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Typintyg????

Jag har säkert haft 50 - 100 mopeder från 1969 och fram till nu och under den tiden har jag bara haft ett enda typintyg och det var på en Mustang Mamba jag köpte från ett försäkringsbolag någongång 1972...

Hur kan man kräva typintyg? :shock:

Första, andra ägaren och sedan var typintyget borta för alltid....

Hörde faktiskt med transportstyrelsen över Typintyg för ungefär ett år sedan, och det visade sig att egentligen så ska man alltid ha typintyget med sig när man kör sin veteranmoped.....
Men allvarligt talat nu, hur många har det? Jag har det i alla fall inte. Och hur ofta finns det egentligen kvar?

Om man vill ha ett nytt typintyg så svarade de hur man går tillväga:
(Har tagit bort irrelevant text så att inlägget inte ska ta så mycket plats).


- "Mopeder är redan typgodkända och hade typintyg när de såldes, men de finns sällan kvar. Dock finns det lag på att du ska ha med dig typintyget när du är ute på tur med din veteranmoped.

Du kan få ett nytt typintyg till din moped om du har kvar typskylten med VoV eller TSV-nummer vilket innebär att mopeden är typgodkänd i Sverige. Det du behöver göra är att ringa till Bilprovningens
huvudkontor och prata med den tekniska avdelningen. Där kan du kontrollera att mopedens VoV eller TSV-nummer finns registrerat och planera in ett möte på vald besiktningsplats för att
typkontrollera ditt fordon, Kostnaden för detta ligger på 860kr.

Bilprovningen kommer att utse en besiktningsman och eventuellt en mekaniker för att kontrollera att modellen är helt enligt originalspecifikationerna, det vill säga mopedens fabrikat, motor, antal växlar, cylindervolym, insugs och
överströmningskanaler, drev, avgassystem, hjuldimension etc. Sedan ska dokumenten skickas till olika instanser och godkännas. Efter det så får du ett nytt typintyg i handen.
Men tänk på att lagen om typintyg för mopeder kom 1961, mopeder som byggts innan dess berörs alltså inte utav detta.



Så vad säger man...... Det är lag på att inneha typintyg, men personligen så tycker jag att det är något man kan strunta i. (Om man nu inte vill ha ett typintyg med sig).
Jag har då aldrig mött någon veteranmopedist som har ett typintyg med sig när han/hon kör sin moped. :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 apr 2012, 20:12
av Frolzon
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Instämmer med föregående kommentator.
Det var exakt det jag menade.

Om man skulle bli stoppad med ett tvivelaktigt fordon, så är det ju bra
om det finns en VoV-skylt med ett nummer på.

Sitter det ingen sådan på fordonet så kan man hänvisa till ett
typintyg istället, tänk på att förenkla saken för sheriffen.... :wink:

Men har man inte en VoV-skylt eller ett typintyg på fordonet,
så kan man ju i praktiken åka runt med vilket oreggat fordon som helst...
Och visst, det går säkert att prata sig ur det med...kanske... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 apr 2012, 21:53
av nissebro1
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pop skrev:
nissebro1 skrev:Det verkar att vara en helt ny lag. Jag har läst vid flera tillfällen vad gäller olika klasser för moped. Den senaste t.ex. Nya klass 2 moppar som ej får gå fortare än 25 km/tim. :( :( :evil: :twisted:
läser du på lite mer, och inte slutar direkt där, så hade du även kunnat konstaterat att det finns två st typer av klass 2, äldre svensk moped, även så kallad 30 moped, den får gå i 30. men dom som ser ut som eu mopeder utan regg skyllt får bara gå i 25
Jag har läst på mer, därför slutade jag med det senaste 25 kmers moppar. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 apr 2012, 03:00
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev: Hörde faktiskt med transportstyrelsen över Typintyg för ungefär ett år sedan, och det visade sig att egentligen så ska man alltid ha typintyget med sig när man kör sin veteranmoped.....
Men allvarligt talat nu, hur många har det? Jag har det i alla fall inte. Och hur ofta finns det egentligen kvar?

Om man vill ha ett nytt typintyg så svarade de hur man går tillväga:
(Har tagit bort irrelevant text så att inlägget inte ska ta så mycket plats).


- "Mopeder är redan typgodkända och hade typintyg när de såldes, men de finns sällan kvar. Dock finns det lag på att du ska ha med dig typintyget när du är ute på tur med din veteranmoped.

Du kan få ett nytt typintyg till din moped om du har kvar typskylten med VoV eller TSV-nummer vilket innebär att mopeden är typgodkänd i Sverige. Det du behöver göra är att ringa till Bilprovningens
huvudkontor och prata med den tekniska avdelningen. Där kan du kontrollera att mopedens VoV eller TSV-nummer finns registrerat och planera in ett möte på vald besiktningsplats för att
typkontrollera ditt fordon, Kostnaden för detta ligger på 860kr.

Bilprovningen kommer att utse en besiktningsman och eventuellt en mekaniker för att kontrollera att modellen är helt enligt originalspecifikationerna, det vill säga mopedens fabrikat, motor, antal växlar, cylindervolym, insugs och
överströmningskanaler, drev, avgassystem, hjuldimension etc. Sedan ska dokumenten skickas till olika instanser och godkännas. Efter det så får du ett nytt typintyg i handen.
Men tänk på att lagen om typintyg för mopeder kom 1961, mopeder som byggts innan dess berörs alltså inte utav detta.

Var det du som skrev och frågade på Classic? Ser ut som min text på fråga experten.
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20110411/typintyg-pa-aldre-moped <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 apr 2012, 11:20
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev: Var det du som skrev och frågade på Classic? Ser ut som min text på fråga experten.
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20110411/typintyg-pa-aldre-moped
Nej det var inte jag, men däremot så ser svaren väldigt lika ut :shock: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 apr 2012, 15:11
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nästan identiskt! De har säkert googlat och använt min text i detta fall men med lite omskrivningar för när jag ringde så var inte reglarna tydliga utan de var tvungen att kolla upp vad som gällde.

Dåligt av transport styrelsen att inte kunna själva utan plocka text från annan sajt :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 apr 2012, 16:02
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:
56:an skrev:Typintyg????

Jag har säkert haft 50 - 100 mopeder från 1969 och fram till nu och under den tiden har jag bara haft ett enda typintyg och det var på en Mustang Mamba jag köpte från ett försäkringsbolag någongång 1972...

Hur kan man kräva typintyg? :shock:

Första, andra ägaren och sedan var typintyget borta för alltid....

Hörde faktiskt med transportstyrelsen över Typintyg för ungefär ett år sedan, och det visade sig att egentligen så ska man alltid ha typintyget med sig när man kör sin veteranmoped.....
Men allvarligt talat nu, hur många har det? Jag har det i alla fall inte. Och hur ofta finns det egentligen kvar?

Om man vill ha ett nytt typintyg så svarade de hur man går tillväga:
(Har tagit bort irrelevant text så att inlägget inte ska ta så mycket plats).


- "Mopeder är redan typgodkända och hade typintyg när de såldes, men de finns sällan kvar. Dock finns det lag på att du ska ha med dig typintyget när du är ute på tur med din veteranmoped.

Du kan få ett nytt typintyg till din moped om du har kvar typskylten med VoV eller TSV-nummer vilket innebär att mopeden är typgodkänd i Sverige. Det du behöver göra är att ringa till Bilprovningens
huvudkontor och prata med den tekniska avdelningen. Där kan du kontrollera att mopedens VoV eller TSV-nummer finns registrerat och planera in ett möte på vald besiktningsplats för att
typkontrollera ditt fordon, Kostnaden för detta ligger på 860kr.

Bilprovningen kommer att utse en besiktningsman och eventuellt en mekaniker för att kontrollera att modellen är helt enligt originalspecifikationerna, det vill säga mopedens fabrikat, motor, antal växlar, cylindervolym, insugs och
överströmningskanaler, drev, avgassystem, hjuldimension etc. Sedan ska dokumenten skickas till olika instanser och godkännas. Efter det så får du ett nytt typintyg i handen.
Men tänk på att lagen om typintyg för mopeder kom 1961, mopeder som byggts innan dess berörs alltså inte utav detta.



Så vad säger man...... Det är lag på att inneha typintyg, men personligen så tycker jag att det är något man kan strunta i. (Om man nu inte vill ha ett typintyg med sig).
Jag har då aldrig mött någon veteranmopedist som har ett typintyg med sig när han/hon kör sin moped. :)
Nu tänker jag banne mig hoppa av det här forumet !!!
Verkar som om flera här framför sin veteranmoped utan att ha typintyget med sig , varför denna anarkism, fy skäms på er <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 apr 2012, 17:18
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:
Nu tänker jag banne mig hoppa av det här forumet !!!
Verkar som om flera här framför sin veteranmoped utan att ha typintyget med sig , varför denna anarkism, fy skäms på er
Skandalöst beteende av mopedister :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 apr 2012, 17:24
av umekille
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så det första man skall fråga om vid en spekulation på en moped är typintyget? he he :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 apr 2012, 17:53
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför typintyg? Det stämmer ju inte med moppen. Titta bara på portöppningar och drev mm. det står ju fel på pappret. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 apr 2012, 17:59
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kom ihåg att farsgubben hade ett , därav man visste att den var en -83 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 apr 2012, 20:13
av bigge
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Varför typintyg? Det stämmer ju inte med moppen. Titta bara på portöppningar och drev mm. det står ju fel på pappret.
man tar de som står på pappret X2 :wink: 50cc x 2= 100cc :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 apr 2012, 01:22
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har haft många moppar men aldrig sett ett typintyg :roll:
Hur ser ett sånt ut :?: Vad står i ett sånt :?:
Är det nån som har ett som bilprovningen utfärdat (som beskrivs i tidigare inlägg)
Dom gamla 50 talarna då :?: hade dom typintyg


Vet farbror blå hur det ska vara och hur ett sånt ser ut? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 apr 2012, 01:52
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här ser ett typintyg ut:
Bild

De utfärdades efter 1961 efter den nya mopedlagen då mopeden fick VoV & TSV-nummer. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 apr 2012, 01:52
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har haft väldigt många moppar, men bara några har det funnits typintyg till.

Det som står i ett typintyg är:
Fabrikat/Typ
Motor/Motortyp
Ramnummer
Motornummer
Totalt utväxlingsförhållande
Motorvolym
Storlek på insug samt överströmningskanaler
TYp av kraftöverföring
Hjulstorlek fram och bak
Tjänstevikt
Typbeteckning
Drivmedel och tankrymd
Och ibland Frilagd portarea över kolv <!-- </EdIndex> --></div>