Ja, jag har kört med alkylatbensin (Aspen) för den är rekommenderad 2% och jag hade ändå en dunk över sedan trimmern gick sönder (kör el nu). Men jag tänker mig att blanda själv sedan, alkylat är för dyrt. Men packningar i trimrar och gräsklippare står ju pall för den soppan? <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:Jag tror du har blaskig soppa som rinner genom allt.
Dubbelbajaj!
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ytterligare en tur idag. Allt gick bra, Moppis 1 gör utan vidare 35 på plan mark, så någon har nog varit och pillat lite på den... 
Det tar en stund för henne att bli genomvarm, och innan dess tvekar hon lite på gaspådrag, men sedan går det som hejsan!
<!-- </EdIndex> --></div>

Det tar en stund för henne att bli genomvarm, och innan dess tvekar hon lite på gaspådrag, men sedan går det som hejsan!

- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja' e la go', ELLER?!? 
Har nog haft lite mycket på sistone. Hade för mig att förgasaren inte gick att justera blandningen på, utan att jag skulle få byta munstycke för att få fetare blandning och således bättre kallgångsegenskaper. Men när jag tittade i vhb och på de bilder jag (tack och lov!) tagit kom jag ihåg att fuggen VISST har en blandskruv! Och att jag smart nog ställde den på lika många varv som den var innan demonteringen. Så nu skruvade jag ut ett kvarts varv och vips gick Moppis mycket lättare att köra iväg kall och ville heller inte tjuvstanna på tomgång. Toppfarten verkar logiskt nog ha sjunkit något också, nu varvar den inte ut lika vilt längre. Känns helt klart som att fördelarna uppväger nackdelarna.

Blandningsskruven funnen! Rakt nedanför tomgångsskruven, snett ner till vänster från bensinslangen. <!-- </EdIndex> --></div>

Har nog haft lite mycket på sistone. Hade för mig att förgasaren inte gick att justera blandningen på, utan att jag skulle få byta munstycke för att få fetare blandning och således bättre kallgångsegenskaper. Men när jag tittade i vhb och på de bilder jag (tack och lov!) tagit kom jag ihåg att fuggen VISST har en blandskruv! Och att jag smart nog ställde den på lika många varv som den var innan demonteringen. Så nu skruvade jag ut ett kvarts varv och vips gick Moppis mycket lättare att köra iväg kall och ville heller inte tjuvstanna på tomgång. Toppfarten verkar logiskt nog ha sjunkit något också, nu varvar den inte ut lika vilt längre. Känns helt klart som att fördelarna uppväger nackdelarna.


Blandningsskruven funnen! Rakt nedanför tomgångsskruven, snett ner till vänster från bensinslangen. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->AAAARRRGGGGHHHHHH!!!!!!! 
The Curse is back!!
På väg hem från stan så gav plötsligt Moppis upp på PRECIS SAMMA SÄTT som vår gamla Skoterett (tråden om vilken länge hade inläggsrekordet här...)!!
Plötsligt under färd dör bara motorn. Så fort jag släpper gasen går den snällt på tomgång, och det går att varva upp den stående på stödet, men så fort jag försöker köra är den helt kraftlös och kväver sig.
Väl hemma river jag snabbt som en ostmacka förgasaren och blåser rent. Hittar inget suspekt. Kollar även filter och kran: Nejdå, bensinen flödar!
Så jag skruvar ihop allt igen och kickar igång. Sedan sänker jag blandskruven till ursprungsläget och lite till, varvid motorn går ännu bättre än innan och det är inga problem att köra iväg.
Då återstår bara frågan: VAD VAR FELET??
Det jag faktiskt såg var en rejäl luftblåsa i slangen, från just före kranen ner till strax innan förgasaren. Hur i all världen hade den kommit dit? Och kan den ha gjort det? Eller gjorde min ändring av blandningen att motorn gick för fett? Funderar i det sammanhanget också på att jag ju först hade i alkylatbensin och sedan vanlig 95 med 2% mineral tvåtaktsolja. Kan det ha varit så att dessa inte blandade sig och när alkylaten tog slut var förgasaren ställd alldeles för fett för den nya mixen??
Snälla någon, säg att jag INTE är drabbad av Tuthankamoppens förbannelse!!
<!-- </EdIndex> --></div>

The Curse is back!!

På väg hem från stan så gav plötsligt Moppis upp på PRECIS SAMMA SÄTT som vår gamla Skoterett (tråden om vilken länge hade inläggsrekordet här...)!!
Plötsligt under färd dör bara motorn. Så fort jag släpper gasen går den snällt på tomgång, och det går att varva upp den stående på stödet, men så fort jag försöker köra är den helt kraftlös och kväver sig.
Väl hemma river jag snabbt som en ostmacka förgasaren och blåser rent. Hittar inget suspekt. Kollar även filter och kran: Nejdå, bensinen flödar!
Så jag skruvar ihop allt igen och kickar igång. Sedan sänker jag blandskruven till ursprungsläget och lite till, varvid motorn går ännu bättre än innan och det är inga problem att köra iväg.
Då återstår bara frågan: VAD VAR FELET??

Det jag faktiskt såg var en rejäl luftblåsa i slangen, från just före kranen ner till strax innan förgasaren. Hur i all världen hade den kommit dit? Och kan den ha gjort det? Eller gjorde min ändring av blandningen att motorn gick för fett? Funderar i det sammanhanget också på att jag ju först hade i alkylatbensin och sedan vanlig 95 med 2% mineral tvåtaktsolja. Kan det ha varit så att dessa inte blandade sig och när alkylaten tog slut var förgasaren ställd alldeles för fett för den nya mixen??
Snälla någon, säg att jag INTE är drabbad av Tuthankamoppens förbannelse!!

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan bara säga att jag har en nästan ny gräsklippare med Hondamotor ute på sommarställer. Aldrig krånglat innan jag slog i Akrylatbensin men så fort jag startade på den blev det problem med att den gick magert och dog i ett. Ok tänkte jag och tömde tanken och gick tillbaka till vanlig 95 men den har fortsatt att dö och gå magert ända sedan dess. Har ju fast munstycke så jag har inte orkat riva förgasaren och byta munstycke. Jag har inget mot miljöbensinen, kör både motorsågarna och röjsågen på detta med utmärkt resultat men byta fram och tillbaka mellan vanlig bensin och akrylatbensin tycks inte vara en bra ide. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Läste i vhb. Blandningsskruven ska vara 1+/-3/4 varv ut. Den låg på ett halvt ut, nu på typ 3/8 varv så det är ju inom spec. Dock kallas hela tiden skruven för AIR SCREW. Kan det vara så att den reglerar luftmängd (till venturiröret) och inte bränsle? I så fall är ju allt tvärtom, alltså att blandningen blir fetare ju mer jag drar åt. Detta framgår ej av vhb, det står bara "adjust". <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Bytte även transmissionsolja idag också, mot vanlig SAE30, som rekommenderat i vhb. <!-- </EdIndex> --></div>
Ramlagren? Menar du att jag tappar vevhuskompression via packboxarna på vevaxeln? Bytte faktiskt packbox på tändsidan på Skoteretten, kanske klantade mig då?erlan skrev:teori 1:eftersom alkylatbensin löser upp och lossar avlagringar av gammal bensin så tror jag du hade nogot satt i nån kanal i förgasaren.
teori 2: symtomen låter som dåliga tätningar vid ramlagren.
erlan
Bytte även transmissionsolja idag också, mot vanlig SAE30, som rekommenderat i vhb. <!-- </EdIndex> --></div>