Sida 4 av 10
Postat: 17 jul 2012, 10:06
av tompas11
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
En dum fråga kanske men är det lik- eller växelspänning?
En sista fundering är om man nu monterar en kraftigare tändspole kanske man då också bör ha en kraftigare kondensator med fler "nf", jag menar kretsen måste vara rätt avstämd för att få rätt och bästa effekt?
Växelspänning.
Kan aldrig tänka mig att det skulle spela någon roll med några mer nF hit eller dit. Betänk att vi talar om väldigt små kapacitanser i nanoområdet. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 jul 2012, 11:38
av 56:an
........
Postat: 19 jul 2012, 15:30
av 56:an
.........
Postat: 19 jul 2012, 16:52
av tompas11
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->JLO bra motorer

Tacka vet jag Zündappmotorer, det är grejer det som går i alla väder.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jul 2012, 20:52
av 56:an
........
Postat: 20 jul 2012, 02:36
av 56:an
..........
Postat: 22 jul 2012, 23:37
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fin Zündapp, den hade jag velat ha. De är ju riktigt sköna att åka på de där Combinetterna, lite dålig svängradie bara.
Hur går det med ditt projekt? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 jul 2012, 23:55
av 56:an
............
Postat: 23 jul 2012, 22:48
av tompas11
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:redogörelse i ämnet kommer snart.

Nu tycker jag att det är snart.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 jul 2012, 01:27
av 56:an
..........
Postat: 24 jul 2012, 07:00
av HSE
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En avlindad orginaltändspole skall kunna driva en yttre tändspole om den är frisk. När allt kommer omkring så är det ju det den gjort hela tiden tills den pajade. Men även om det vanligaste felet på en gammal tändspole är att den känsligare ytterlindningen fått öveslag så kan man inte förutsätta att innerlindningen är kurant.Finns det nya tändspolar att köpa så är valet enkelt, köp nytt, helst ny matarspole och ny utanpåliggande spole då kvaliten på en del Kinaspolar är låg och värmen vid inbyggnad frestar på. Finns inte nya spolar att köpa så får man lida av den gamla och linda om den med ny tråd till matarspole elle försöka få tag på en begagnad ljusspole, de blir inte lika varma då de inte har någon yttre lindning och håller därför bättre. Kondesatorerna skylls alltid på och byts i tid och otid men också där blir livslängden bättre om man monterar dem svalare och med mindre vibbrationer brevid den utanpåliggande tändspolen.Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 jul 2012, 11:03
av tompas11
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En får tacka för redogörelsen och slutsatserna av de empiriska studier som genomförts.

Kan man tänka sig att driva en tändspole från en bil (6V) med en generatorspole eller kräver tändspolen mer ström än generatorspolen levererar? Visserligen kan man linda om generatorspolen med grövre tråd för att få ut mer ström men å andra sidan blir det då färre lindningsvarv och därmed lägre spänning. Frågan är också om man eventuellt måste likrikta pänningen från generatorspolen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 jul 2012, 12:48
av 56:an
........
Postat: 24 jul 2012, 18:20
av tompas11
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha ser man på, det tycks ju fungera då ja och utan likriktning också.
Hade lite tankar åt det hållet för att om möjligt erhålla bättre gnista, inte för att den är dålig nu, men bra kan ju bli bättre.

Har även tänkt på att bygga ett elektroniskt tändsystem men behålla brytarspetsarna. Brända spetsar blir då något som man kan glömma eftersom de kommer att bryta så låg ström så det uppstår aldrig någon gnistbildning över kontakterna. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 24 jul 2012, 21:49
av 56:an
..........