vårprojektet 1279-1 igång igen

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:
erlan skrev:
volvomannen skrev:Projektet fortskrider:
Tank klar.
pakethållare klar.
Lykthus med bakplåt klar.
Övre gaffelbrygga klar.
Undre gaffelbrygga klar.

Håller nu på med ramen den ska strippas från färg. Men jag hade gärna fått av svingen. Men den sitter som jag vet inte vad. Tipps på hur man får av den utan att skrota den?
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=6099&highlight=slaghammare&mforum=raketsport

på sidan 1 i den tråden visar jag det som jag tycker är det bästa såttet att demontera svingen.

erlan
Gängade du på den på axeländen? Höll gängorna då? Eller är det lika bra o skaffa ny axel?
jag gängade på slaghammaren på svingaxeln. och gängorna höll utmärkt. bara att gänga tillbaka muttern sen. och den där axeln satt rejält fast. fick rycka ut och hamra in den flera gånger innan jag fick ut den hel.
det är 5/8 unc i själva glidhammaren så jag gängade M12x1 i skallen på en bult.
gängar du på en slaghammare/glidhammare/ryckhammare full gänga på svingaxeln så tror jag att axeln går av i sista gängan före att du rensar gängen.
notera att det även är en svets av ett skärmfäste på röret axeln löper i, så där hade röret förmodligen krympt.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag hade fått svar från hamerite när jag kollade mailen.
dom föreslog bläster eller färgborttagningsmedel.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm det blev inget vinterprojekt lusten var frånvarande.

Men började idag att måla ram. Nångång ska den väl bli klar :? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

Hur mycket fett i gaffelbenen?
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

Ett hjul uppekrat med nya ekrar. Visade sig att det var samma som till maxi så det var ju bara ut till hovleverantören :D 170 kr för en sats andra tar 250 nice!

Ska kränga däck idag samt påbörja franhjulet.
Skriv svar