Sida 4 av 6

Postat: 18 mar 2013, 09:02
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kollade cylindern lite extra i helgen.
Och insugsdiametern är faktiskt 14 mm och inte 12 mm, som jag tidigare skrev.
Men förgasaren är fortfarande en Bing 12:a.
En något mindre "nedtrimning" för norska förhållanden? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2013, 12:39
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet att det där med växellådsoljor är en hel djungel, och att det finns många åsikter i ämnet.
Men jag har förstått att ni Puchägare rekommendera SAE 50 som växellådsolja, och inte SAE 30 som exempelvis säljs av Puchverkstan.
Då önskar jag få tips om en bra olja och inköpställe! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 mar 2013, 13:09
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:Jag vet att det där med växellådsoljor är en hel djungel, och att det finns många åsikter i ämnet.
Men jag har förstått att ni Puchägare rekommendera SAE 50 som växellådsolja, och inte SAE 30 som exempelvis säljs av Puchverkstan.
Då önskar jag få tips om en bra olja och inköpställe!
Närmsta mack som kränger olja. Kolla så att det är avsett för MC-bruk. Jag kör med Q8 Straight 50 i mina motorer http://www.okq8.se/servlet/ContentViewerServlet?contentUrl=cycube://internal/document/101377&nodeId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100918 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 mar 2013, 19:47
av bjornen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för svaret, ska besöka närmsta Q8 mack och se om de har den i lager. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 mar 2013, 21:14
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Puch själva rekommenderade följande : Växellåda, sommar SAE 40-50, Vinter SAE 20-30. Vid första påfyllning 250 cc, vid oljebyte 200cc. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 mar 2013, 14:11
av bjornen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår hämtade jag ramen från "verkstan".
Det nytillverkade skärmslutet är på plats. Passformen var så där, lika bra att säga det.
Men det ska nog bli bra.
Han som hjälpte mig lagade också en av kåporna till motorn.
Nu ska jag fortsätta med rengöring och också försöka polera upp lacken.
Sen blir det lite ny lack på bakskärmen och de små "handskfacken".
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 apr 2013, 18:24
av BjörnK
Mitt senaste inlägg borta, då jag skriver det igen.
I alla fall har jag skruvat på alla kåpor och lyckats hitta all skruvar också.
Inte illa.
Någon finputs blir det inte av motorn. Den ska ju överensstämma med skicket på det övriga också.
Idag köpte jag enl rekommendation rak 50 olja på Q8, och har pytsat i motorn.
Nu håller jag tummarna att det håller tätt.
En bromswire och lås till sidofacken kom med posten idag också. Så nu är det lite tomt i plånboken.....
Bild

Postat: 04 apr 2013, 18:16
av BjörnK
Ett sidofack med fungerande lås och nycklar, hittade jag på österrikiska ebay. Blev lite förhandling om priset. Blev inte jättebilligt, är ju svåra att få tag i, men jag är nöjd.

Postat: 12 apr 2013, 14:26
av BjörnK
Funderar på hur stort framdrev jag kan ha på Puchen.
Det som satt på är ett 11 taggars.
Det är ju rätt trångt, vågar jag 12 eller kanske 13?
Eller är det risk för att kedjan under sin rörelse tar i motorblocket.
Någon som har erfarenhet av detta?

Postat: 12 apr 2013, 17:35
av PUCH-60
13 kugg är inget problem ,14 börjar det bli trångt då får man slipa lite
i växelaxeln, vad har du för bakdrev 35 ? Jag kör 12-35 på min, tycker
jag är ganska lagom. Min är 3växlad handväxel så jag har ingen
växelaxel som är i vägen.

Postat: 12 apr 2013, 19:29
av BjörnK
Det sitter ett 32 taggars bakdrev. Den fyrväxlade lådan ger ju lite större valmöjligheter.

Postat: 12 apr 2013, 21:10
av PUCH-60
Aha jag hade glömt att den var 4-växlad, jag tror du
får testa dig fram vilket framdrev den orkar med.

Postat: 13 apr 2013, 16:58
av BjörnK
Har varit nästan däckad av en riktigt busig vårförkylning, som fortfarande hänger kvar.
Trist, när våren äntligen knackar på dörren.

Har mellan nysningarna lackat skärmslutet, med sådär resultat.
Grundfärgen gillade inte riktigt den färgen jag använde.
Men det får vara så.
Kanske, om Puchen känns kul att ha kvar framöver, lackerar jag om hela moppen.
Den fär jag tänkte då, är den rödbruna färgen som en del Puch Lyx hade.
Tycker den är mycket snygg, har sett den "live" på en Puch här i stan.

Benskyddet har jag också grejat med. Det var en del bucklor nedtill som jag knackat ut hjälpligt.
Putsat och bättringsfärgat på en del ställen.
Samt en omgång vax.

Nu börjar det snart närma sig det riktigt roliga, nämligen att sätta ihop den!
Bild

Postat: 20 apr 2013, 18:20
av BjörnK
Här händer det inte så mycket nu.
Våren innebär mycket trädgårdsarbete, och det är klart försenat i år.
Men, mellan krattningarna och vårstädandet, håller jag på att lacka de sk. handskfacken.
Alltid något!

Postat: 23 apr 2013, 10:54
av BjörnK
Sidofacken färdiglackade med Puchverkstans Puch Lyx vit-färg.
Kunde inte låta bli att börja monteringen.
Men det var dåligt med M5 skruv i verkstan, så jag får fylla på med lite lämpliga dimensioner.
Bild