Gilera Touring 1975, Körbar, med gamla motorn.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Levve skrev:
alf-johan skrev:JAAAA så ser mopedernas RR ut slider_victory.gif
Jag håller med dej affe, men pakethållarn å baklyset.... :cry:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Original baklampa kostar ett par kronor, bara för att det retar ska det få sitta kvar, sån är jag :mrgreen:

Skämt åsido... Har en plan i huvudet...

Kommer att anförskaffa ett par sidokåpor samt en tank extra. Den uppsättningen kommer att få originalfärgen, som ju verkar vara ljusblåmetallic, nuvarande tank och kåpor kommer att behållas svart. Ramen däremot skall återfå sin rätta färg.

Då kan man stuka hojen efter humöret ;)

Baksakärm kommer jag att jaga rätt på en bättre då nuvarande är sprucken ganska styggt och även borrad i en massa extrahål för pkthållaren. Likadant med baklampan, kommer att sättas som det var original.

Blev även lite mer terapiarbete ikväll. Oljebyte a'la välbehövligt :mrgreen: Motorn ska ha 7 dl, detta var vad jag fick ur den, resten kan ni ju räkna ut själva ;)

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Sådärså...

Pillade på med tändningen idag eftersom den började dumma sig häromdagen och har alltid varit allmänt svårstartad, ville sig inte bättre än att jag böt ut Ducce-brytartändningen mot pålitliga Kokusan :mrgreen:

Om vi säger så här... Italjänarna kan design men dom kan då fan inte el för fem öre!!!

Jorda ut tändspolen via det belysningselektriska... eh? Hur tänkte dom där?

Nåja... efter mycket filande på basplattan hittade jag hem med en bra tändinställning, den blev inte snygg men det sitter ihop ordentligt kan jag lova 8)

Plats för nya tändspolen samt spänningsregulatorn blev i fästet för gamla spolen. Som gjort för't. :D

Bild


Bild
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Har hört från flera att Gileran kan vara svårstartad med det tändsystemet. En umekille topprenoverade en för några år sedan, men fick han väl igång den så fick den gå på tomgång tills det var dags att åka iväg igen.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Raketsport skrev:Har hört från flera att Gileran kan vara svårstartad med det tändsystemet. En umekille topprenoverade en för några år sedan, men fick han väl igång den så fick den gå på tomgång tills det var dags att åka iväg igen.
Jo, jag gjorde lite efterforskningar, hittade på italia50cc bl.a. där det pratades om startsvårigheter, tror den stora spolen inte får tillräckligt med energi från statorn.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Kört en lången sväng idag med moppeklubben jag är med i, kan konstatera följande...

Lågfartmunstycket är för stort/alt bättre justering på bränsleskruven, likaså högfartsmunstycket, litet för stort 110 nu, kan nog gå ner till 103 eller 105 iaf, varvar inte ur ordentligt, börjar 4T lite på full mutter... Gasen tung som fan. Glapp i framgaffeln. Bränner 12 volts lampor. Annars gick den fint :mrgreen:
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Inlägg av Svartsjö »

Jag betvivlar att energin inte räcker till, tänder det så tänder det. Däremot så är gnistan ganska olika på en magnettändning och CDI-tändning. Kolla själv på en gnista från en frisk magnettändning så brukar gnistan vara tjock och luddig samt brinna ganska länge, på cdi tändningen så är oftast gnistan väldigt smal och med kort brinntid och hoppar mycket enkelt över till isolatorfoten om den är för sotig eller har kraftig beläggning.
Hur konstigt det än låter kan det hjälpa att knacka ner stift gapet till 0.5mm och eller byta värmetal till ett varmare stift, om du nu kör på ex. 8:a byt till 6:a
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Svartsjö skrev:Jag betvivlar att energin inte räcker till, tänder det så tänder det. Däremot så är gnistan ganska olika på en magnettändning och CDI-tändning. Kolla själv på en gnista från en frisk magnettändning så brukar gnistan vara tjock och luddig samt brinna ganska länge, på cdi tändningen så är oftast gnistan väldigt smal och med kort brinntid och hoppar mycket enkelt över till isolatorfoten om den är för sotig eller har kraftig beläggning.
Hur konstigt det än låter kan det hjälpa att knacka ner stift gapet till 0.5mm och eller byta värmetal till ett varmare stift, om du nu kör på ex. 8:a byt till 6:a
Gamla tändsystemet var bevisligen inte friskt, gav sämre gnista med fräscht stift än med CDI-tändningen, som ger en fin blå gista på ett använt stift.

Med gamla tändningen hade jag dessutom enorma startsvårigheter, hade jag tur kunde motorn tända på kicken och gå igång. Men mest var det springa igång, med baktändningar som följd, ändå var brytare osv fräscht...

Just det... Värmetalet 7 samt ihopknackat stiftgap.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

Jag minns inte att min gilera var svårstrtad gick alltid igång på en eller två kick men det var ej förren vi satt i en tändspole från en gammal bubbla med 6v system :D
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Sådär, en 32 mm krök har kommit på plats tillsammans med en ok bestyckning, nu går skrotet 80 knyck om man dar riiiktigt riktigt bråttom :mrgreen:
Åsså... ett antal rallyn senare tog knäcken på den förlängda framgaffeln. Skarven i själva distansen som "gick" dvs svetsskjarven sprack.

Då kan det se ut så här :mrgreen: http://www.raketsport.com/RaketRallytr% ... G_2542.JPG
Raketlagning av ett stycke gaffel. Höll ihop hela rallyt... tur det :mrgreen:

Men så kom vändningen. En kollega kom med ett klokt tips. Nämligen följande:
Bränn fast höjning med Miggen, slipa fogen jämns med gaffelröret, trä över en hylsa utanpå och hårdlöd med silverlod.

Lite silver senare ser det ut på detta viset, gjorde bägge gaffelbenen när jag ändå höll på. Fanns en bit 30x2 mm rostfritt i diverserör-hyllan. Viker sig detta så är det nog inte tänkt att jag ska köra moppe ;)

Väl på sin plats på hojen ser det inte tokigt ut. Nästan som om det vore original 8)

Bild
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Så då...

Vintern (eller det som egentligen skall vara denna månad) har ankommit, nytt år och allt det där håja...

Införskaffat: Hondagaffel (från CB125 med skiva) Polinikit, har femväxlaren liggandes på garagegolvet, skall få vass koppling och vidgjord vev samt nya lager, ramen är rensad, skall rengöras och lackas i mer originalliknande färger. Har bestämt mig för Candyröd till tank och kåpor, samt silvermetallic till ramen.

Sprickan i lacken på tanken grundade sig på gammalt spackel som jag missade när tanken målades om. Skall nog tennas istället.

När bakhjulet demonterades från ramen såg jag att ena lagret satt löst. Antagligen skuret och roterat runt i aluminiumgodset. Skitsamma... ska kikas upp iallafall...

Gaffel mm...
Bild

Rensad ram
Bild
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Ligger inte helt på latsidan.

Fått det till att lira ihop med Hondans styrkrona, en kollega svarvade ur befintliga lagerskålar åt mig så jag fick i koniska rullager istället. Längd stämde perfekt.

Ram och plåt skickat på lacken.

5-växlad motor delad och skall få nya lager i samtliga lägen samt renoverad vev och 4-skivig carbonkoppling

Framfälg (Suka K50 skiv) ihoppassad med stadigare bromsskiva från samma hondahoj.

Bild
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

Bra att det händer lite här!
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Detta blir dyrt projekt :mrgreen:

https://www.dexon.se/metzeler-me22275-17 Nya däck fram och bak, bak blev 3 tum brett.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

Jag har såna på 3 av mina moppar, verkar vara bra skit. Made in Brazil 8)
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Bra å höra sånt Hasse, de tacker vi för!
Satt o vela länge o väl vilka bananer som skulle handlas. Enda sorten som var hastighetsklassade någotsånär och gott om storlekar i samma mönster :mrgreen:
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Skriv svar