Norsjö Shopper paras med Rieju Drac

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

Hehehe... Ja nu börjar det bli riktigt kul :lol:

Kör på :wink:
G-son

Inlägg av G-son »

ZiggiZ skrev: Sen dit med nå fästen å vips så har dämparna fått sig en plats :) Sen ser man också att det har bytts ut nå axlar på styrleden.

Bild
Du har bara svetsat dit 12mm(?) axlar istället för det ursprungliga grova röret? Jag skulle vara orolig, både för att axeln är betydligt vekare än originalet men framförallt för hållbarheten vid svetsningen. Blir ganska stora brytkrafter när hjulet bara sitter fast på ena sidan, och med den motorn minskar belastningarna inte direkt heller.

I övrigt, häftigt bygge!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag såg också det, men jag utgår från att det är axeltappar i stålkvakitet sis2541 el liknande. och svetsat med förvärmning av någon som kan sin sak.

personligen hade jag letat upp ett par tidiga packmoppespindlar i masivt material, och satt dom mellan dubbarna i svarven och svarvat dom till rätt dimension.

erlan
Användarens profilbild
ZiggiZ

Inlägg av ZiggiZ »

G-son skrev:
ZiggiZ skrev: Sen dit med nå fästen å vips så har dämparna fått sig en plats :) Sen ser man också att det har bytts ut nå axlar på styrleden.
Du har bara svetsat dit 12mm(?) axlar istället för det ursprungliga grova röret? Jag skulle vara orolig, både för att axeln är betydligt vekare än originalet men framförallt för hållbarheten vid svetsningen. Blir ganska stora brytkrafter när hjulet bara sitter fast på ena sidan, och med den motorn minskar belastningarna inte direkt heller.

I övrigt, häftigt bygge!
Jajjemen det är så jag har gjort :) Fast axeln är 15mm. Det är två stycken orginal hjulaxlar till en fiddy som jag har kapat av till rätt längd. Man måste ju prova sig fram på nått sätt :) Jag med mina 100kg kan iaf sitta på sen har jag även provat stå uppe på den och små hoppa på den och den håller än så länge :) Så det återstår att se hur den beter sig när man kör den :) Den kommer inte att köras som ett offroad fordon :P
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Den kommer ju passa klockrent på gokart banan! :D
Användarens profilbild
ZiggiZ

Inlägg av ZiggiZ »

Så här ser den ut när den står på hjul :) Jo den blev rätt så hög bak men den kommer att komma ner en bit när allting är på plats plus när lilla jag sitter i :D

Bild
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

Riktigt Cool slider_victory.gif
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Jag tycker du ska sänka den till originalhöjd, alldeles för hög nu :)
Användarens profilbild
ZiggiZ

Inlägg av ZiggiZ »

Liten förstärkning och ett fäste för dämparen bak :)

Bild

Här hålls det på att montera dit bromsoket bak :)

Bild

Så här blev det med motorn och ljuddämparen på rätt plats :) Och dom två runda ringarna har blivit ett rektangulärt hål istället, Så att luftfiltret kan sticka upp :) Har planer på att kanske bygga ett scoop över på nått sätt. Iaf snygga till det lite :) Men som det är nu så blev det mer service vänligt :) DT:n ville va med på ett hör också :)

Bild
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

Hehehe :thumb:
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

Tjusigt bygge thumb_up , om du har planer på att bygga ett scoop över
luftfiltret så skulle nog jag bygga ihop det med ett stötdämparfäste för bakre
stötdämparen så att övre fästpunkten kommer högre upp, tror att du kanske
får lite underliga styregenskaper med den vinkeln du har på chassit idag

Annars så ser det ut att bli en dräpare :D
Användarens profilbild
ZiggiZ

Inlägg av ZiggiZ »

Jerka_59 skrev:Tjusigt bygge thumb_up , om du har planer på att bygga ett scoop över
luftfiltret så skulle nog jag bygga ihop det med ett stötdämparfäste för bakre
stötdämparen så att övre fästpunkten kommer högre upp, tror att du kanske
får lite underliga styregenskaper med den vinkeln du har på chassit idag

Annars så ser det ut att bli en dräpare :D
Jo jag har fundera på de. Men fästet kommer nog att få vara där det är nu under testperioden så att man får nån hum om hur allting beter sig :)
Användarens profilbild
ZiggiZ

Provstart

Inlägg av ZiggiZ »

Här är första provstarts försöket :) tanken och kylaren är alltså bara monterad så där för att kolla funktion :)

Kan säga de också att vid dom första testerna att starta motorn gick inge vidare bra. Eller ja den starta men det var inte så mycket mer än så. Så man fick sätta sig ner och fundera en stund och tänka på vad som var fel. Den gick halvdåligt på tomgången och så fort man förde gasen så bluddra den hela vägen till full gas, då dog den. Byte munstycken hit och dit, Demontera förgasaren och gick igenom den. Vad man en gjorde så var det lika dant. Så till sist provade jag byta CDI box till oginal och då blev det fart på det hela :)

Bild

Så nu när motorn ville vara med i spelet så monterades "huven" :) Klar för provkörning :D Där har vi även med mig på bild ;)

Bild
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

Jammen hur gick det då ? har du inte kommit tillbaka än :? ligger du i diket :oops:

:lol:
Användarens profilbild
ZiggiZ

Inlägg av ZiggiZ »

Lasse väss skrev:Jammen hur gick det då ? har du inte kommit tillbaka än :? ligger du i diket :oops:

:lol:
Jo det gick bra :-) lite fin justering på förgasaren, göra om fotgasen till handgas iastället och kopplingen skall flyttas till växelspaken istället för fotkoppling. Sen måste jag hitta på en bättre lösning på hur jag ska växla :-)
Skriv svar