Sida 4 av 4
Postat: 30 jun 2013, 09:12
av mopedus
Att peta i en extra packning känns ju faktiskt lättast...

Postat: 30 jun 2013, 19:13
av Coolvette
mopedus skrev:Att peta i en extra packning känns ju faktiskt lättast...

Lättast är kanske inte det som är bäst.
Även om det inte är en prestandamotor du har så förlorar du väl lite kompression och effekt om du använder en fotpackning extra.
Kan du inte försöka hona bort den lilla vändkant där är och montera cylindern med en fotpackning?
Postat: 30 jun 2013, 20:36
av fatchance
Tror nog att man vinner lite effekt på att höja cylindern med en extra packning.
Med en 0,5mm packning så ökar spol och avgas durationerna med ca 3-4 grader och den blir lite mer varvvillig.
Men på insugssidan blir det motsatt effekt, så lite kolvlucka behövs.
Kompressionen på en original EM50 är inte direkt skrytsam, så någon halv millimeter till och från på höjden är nog försumbart.
Postat: 30 jun 2013, 20:50
av mopedus
Jag har putsat ur lite till och försökt att göra korsande repor med en fin smärgelduk och olja.
Det blev rätt bra så nu tror jag det får duga.
Hur märker man om en kant är en kant? Det känns inte när man drar med nageln?
Är en kant en kant om man kan se att det är nått där i loppet?
Vh//Matte.
Postat: 30 jun 2013, 21:21
av fatchance
Känner du inget med nageln är det inget att bry sig om, det sliter in sig!
Håll stumt bara!

Postat: 30 jun 2013, 21:33
av 56:an
Använd hjärnan, en kolvring och ett bladmått så kan du enkelt se skillnaden skillnaden diameter/omkrets ovan och under "kanten". Och först då kan du säkert avgöra om "kanten" är en kant eller inte.
Conrad nämnde nåt i den stilen i ett inlägg före men jag tar upp det ifall du missat det.
Postat: 30 jun 2013, 21:54
av Micke S
mopedus skrev:
Hur märker man om en kant är en kant? Det känns inte när man drar med nageln?
Vh//Matte.
Du kan känna med t.ex. ett bladmått som du för upp efter cylinderväggen om det hugger fast.
Postat: 30 jun 2013, 22:09
av mopedus
Ja då är det grönt.

Bara att tuta o köra.
Tack tack.
(När man vet lite lite och får många svar är det lätt att man frågar lite mycket. ;) )
Postat: 30 jun 2013, 22:29
av 56:an
Berätta gärna hur det blev det är kul och höra

Postat: 01 jul 2013, 08:22
av mopedus
56:an skrev:Berätta gärna hur det blev det är kul och höra

Det ska bli.
Ska bort ett par dar men när jag kommer hem så är det bara att knåpa moppe.

Postat: 01 jul 2013, 09:02
av billykid
f50glx skrev:om en kolv nyper mot avgas sidan så är det bränsle brist för snål .om den nyper vid spolkanalrna så tyder det på tillfälig bränsle brist ex för litet flöde bränsle kran .om den nyper mot insugsidan så brukar det oftast bero på olje brist .deta fick jag lära mig av hvaservise för motorsågar .men i detta fall så ser det ut som att du måste borra om cylen för så svart kolv under rigarna på så kort tid tyder på att det inte är tät

Hmm kanske inte har så stor betydelse, såg att ringar ej är jämnt slitna.
Kanske ej inkörd helt 100%...

Postat: 01 jul 2013, 09:02
av billykid
dubblett
Postat: 01 jul 2013, 17:42
av mopedus
billykid skrev:f50glx skrev:om en kolv nyper mot avgas sidan så är det bränsle brist för snål .om den nyper vid spolkanalrna så tyder det på tillfälig bränsle brist ex för litet flöde bränsle kran .om den nyper mot insugsidan så brukar det oftast bero på olje brist .deta fick jag lära mig av hvaservise för motorsågar .men i detta fall så ser det ut som att du måste borra om cylen för så svart kolv under rigarna på så kort tid tyder på att det inte är tät

Hmm kanske inte har så stor betydelse, såg att ringar ej är jämnt slitna.
Kanske ej inkörd helt 100%...

Nja. Den började jävlas rätt omgående efter kolvbytet. Antagligen för att jag inte fattade att jag skulle ha gjort rent lopper först. Så den har inte gått så långt.
Postat: 05 jul 2013, 09:01
av mopedus
56:an skrev:Berätta gärna hur det blev det är kul och höra

Hej.
Nu har jag fått min nya kolv (NOS) och så här såg den ut när jag öppnade paketet.
Efter rengöring med bensin.
Sen var det bara att montera. Kolvbulten var mycket tajtare i denna än i eftermarknads kolven. Men kolvspelet var detsamma.
Allt gick som det skulle så nu är det bara att börja med inkörningen av kolven.
Så får vi se hur det kommer att gå.