Sida 4 av 4
Postat: 08 feb 2014, 20:50
av billykid
Micke S skrev:Så här får det bli för nästa försök... Det ljusgråa ska bort också innan cylindern monteras. Cylindern har 45 mm borrning.

PS mitt tipps är att man gör en svag radie på alla kanter som ringarna går över, helt lodräta kanter dödar ringarna snabbt! En mjukare
övergång spar ringarna, inte mycket men så det syns, men ej helt raka linjer..av erfarenhet ej för bredda kanaler på hom made cyllar..
Men vad vet jag....e en gommel knös, fra skagen...

Postat: 08 feb 2014, 21:11
av Micke S
Du har utan tvekan rätt. I verkligheten är porten rundare och dessutom fasad 2 mm runt om så att ringarna ska kunna krypa ut och in utan att knäckas. Jag hade gärna rundat porten lite till i överkant men durationen är redan 195 grader och jag vill att den ska dra bra även på lägre varv så jag vågade inte höja mer.

Postat: 08 feb 2014, 21:27
av billykid
Hoppas jag utrycker mig rätt, jag menar inte radie runt hela portarna.
Utan en svag böj på linjer tex på överkanten på avgas, lodrätt sett...

Postat: 08 feb 2014, 22:18
av Micke S
Du uttrycker dig bra så att jag förstår. Det är lite rundning i överkant som jag hoppas duger. Men jag är inte nöjd med prestanda. Moppen gör 100 om man nöter på ett tag men inte utan vidare så cylindern kommer att tas bort och masseras lite till.
Postat: 08 feb 2014, 23:07
av billykid
Så typ avgas porten är lite högre på mitten, räknat upp ifrån.
Men ej för mycket vill förslå lika bredd som cann-ringen har + 1mm
Enligt bild...jag markerat med rött...så nu förstår alla hoppas jag.

Postat: 09 feb 2014, 06:31
av Micke S
Jo jag förstår vad du menar. Vad jag kan se så är det en radie utom sista 10 mm mitt på. Men i det läget är ju ringen redan fullt intryckt och det finns en mjuk 2 mm fasning på insidan runt hela avgasporten.
