Sida 4 av 10
Postat: 11 jan 2014, 19:40
av BjörnK
Har känt på lagret, och det verkar friskt och fräscht.
Så det får vara kvar.
Postat: 13 jan 2014, 12:33
av BjörnK
Nu är äntligen motorn klar!
Minskade spelet på veven med 0,1 mm, enligt tips från KJ Tools, och det blev bra.
Kopplingen inshimsad också, olja påfylld, och inget läckage, vad jag kan se.
2,9 hästars cylinder monterad, det får bli utgångsläget.
Gillar utseendet på denna cylindermodell, den som är lite rundad.
Så småningom ska det på en 70 cc minitherm.

Postat: 13 jan 2014, 12:42
av Oaken
Den blev kanonfin!

Postat: 13 jan 2014, 13:15
av BjörnK
Tackar!
Det känns gott att ha kommit så här pass långt.
Nu återstår det en massa arbeten med ramen, hjul osv.
Men än så länge är det långt till vår, så det ska nog hinna bli klart.
Postat: 22 jan 2014, 16:48
av BjörnK
Nu är äntligen ramen hemma!
Nu blir det lite filande, innan ramen går till blästring.
Det som döljer sig under kåpan, lägger jag inte så stor energi på.
Postat: 24 jan 2014, 11:09
av . . . F
Detta verkar bli väldigt bra
. . . men jag tycker att Du skall behålla 2,9an sedan.
Precis som Du säger, så har den cylindern ett trevligt utseende och framför allt är de väldigt bra att köra med.
Till den mopeden tycker jag att 2,9an är väldigt lagom och, ej att förglömma, äkta Zündapp . . . (brukar det vara i alla fall)
. . . F
Postat: 24 jan 2014, 12:06
av BjörnK
Jo, det är inte omöjligt att den får bli kvar, är en förbaskat trevlig åk-cylinder.
Nu har jag varit och fått en kåpa genomlyst för rätt färgkod.
Bifogar bild på det hela, kan ju kanske vara till hjälp för någon annan.
Lägger in den under 'Färgkoder' också.
Nu ska jag samla ihop alla delar som ska till blästring, det blir lite grann.
Postat: 20 feb 2014, 11:20
av BjörnK
Nu börjar det röra sig, efter ett tags stiltje.
Ramen förstärkt, samt det undre motorfästet från en Mamba påsvetsat.
Baksvingen är lite omgjord, så jag får plats med ett 120 mm nav.
Lite sliparbeten blir det, men inte så mycket, det som döljer sig under kåpan putsar jag bara till lite.
Saknas fortfarande färdiga hjul, men nya fälgar är på ingång. Jag beställde rostfria 17 tums fälgar från KJ Tools, som inte var så förbaskat dyra.
Enligt Kent så säljer han nästan bara sådana nu, eftersom de ligger bra till i pris.
Ram plus delar lämnade för blästring idag, färg inhandlad, så får vi se när ihopplockandet kan börja.

Postat: 21 feb 2014, 17:05
av BjörnK
Fälgarna hämtade igår, ser bra ut.
Hela klabbet lämnat för uppekring idag.
Snart så.....
Postat: 10 mar 2014, 15:39
av BjörnK
Idag, äntligen, var blästringen klar och delarna hämtade.
Ska gå igenom allt snarast, lite puts blir det nog på det jag missat.
Sen så, iväg till lackering.
Hjulen är snart klara också, vem vet, kanske dags för provtur om dryga månaden?
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 31 mar 2014, 11:25
av BjörnK
Hej och hå, det gick fort med lackandet. Lämnade delarna i fredags och på lördag var det klara.
Har precis hämtat dem, och snart börjar det roligaste, att montera ihop pusslet.
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 02 apr 2014, 08:32
av BjörnK
En lite bild på en ram med vacker, blå färg.
Här ser man tydligt det undre motorfästet, taget från en Mamba-ram och påsvetsat.

Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 07 apr 2014, 11:47
av BjörnK
Nu är äntligen hjulen klara, det fick bli däck inköpta från däckonline på dessa, till ett helt överkomligt pris och snabb leverans.
De nya skärmarna ska borras, så de ska passa rätt i ramen och framgaffeln.
Brattis på Tradera, som jag köpte skärmarna av, var bussig och märka borrhålen, hoppas det ska fungera.

Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 07 apr 2014, 17:17
av Cobra5000
Blir bra det här.
Snyggt med nybyggda hjul och rediga däck, blir det kromad eller vit bensintank?
Re: Mustang 617, som ska bli en Cross B - en långsam renover
Postat: 07 apr 2014, 18:30
av BjörnK
Det blir vit tank, nylackad.
Hade gärna haft en kromtank, men svåra att få tag i bra skick.