26 11/2 = 40 - 584
26 1 3/8 = 37 - 590
dvs 6 mm större, så visst kan det vara orsak till explosionen pga våldat på däck med verktyg...
Har ett antal 26 1 3/8 nabbdäck från 70 talet, minns inte om det är trelleborg eller värnamo som kan säljas för en tia styck.
Är lite skoj att att använda dem vissa kan hålla länge, andra spricker direkt
1 3/8 var en gång vanlig på tyska "sportcyklar för unga män" och Dbs med växelnav
Pust, det där hade jag ju inte fattat alls! Trodde 1 1/2 och 1 3/8 var bredder som kunde ses lite mindre noggrant, men så icke. Får börja kika mer på millimeterskalan då, kanske jag hamnar rätt.
Pust, det där hade jag ju inte fattat alls! Trodde 1 1/2 och 1 3/8 var bredder som kunde ses lite mindre noggrant, men så icke. Får börja kika mer på millimeterskalan då, kanske jag hamnar rätt.
Det blev för många olika dimensioner till slut och då började man med ETRTO-systemet som är ett millimetermått på däckets innerdiameter men om det andra måttet sen är höjd eller bredd minns jag inte riktigt men jag tror det är breddmåttet.
Det började nog redan i början på 60-talet lite frivilligt och försiktigt för nedan ser du ett gammalt däck med millimetermåttet angivet som alternativ.
28 i det här fallet borde vara fälgens invändiga bredd som däcket är ämnat för.
SMS betyder "Svensk Maskin Standard" vill jag minnas...
Nu har jag inte jämfört något ETRTO-märkning med något fransk däck om dom båda millimeterbeteckningarna är olika men det ska jag göra nån gång. Det ska visst finnas något franskt däck till en Velo Solex i källarn så det är bara att sätta igång....
Åkte och lämnade tillbaka däcket idag och åkte sedan med ångest till cykelhandlaren, grubblande på hur dyrt detta skulle bli... Jovisst hade han 26 1 3/8, dock inte 40 utan 37-590, men ändå. Pris? 149kr. På stormarknaden kostade däcket 99kr. Däcket blev alltså 50% dyrare, men jag hade redan sett framför mig 2-300%, så jag är nöjd.
Där ser man också hur det går när man är dumsnål; hade jag bara åkt till cykelhandlaren direkt, så... Å andra sidan fick jag en moppetur i vintersolen.
Ja, se det gick lite bättre, det! Tjipp-tjopp så satt däck och slang där, nästan utan verktyg! Tänk vad 6 mm kan göra!
Nu är hjulet på plats, växlarna grovjusterade och kedjan rengjord, nästa gång är det dags att vända cykeln.
Hmm, vem sa att man ska LÄRA sig något av sina misstag..?
När jag igår äntligen fått nytt och rätt däck och sedan står där med en ny slang och en begagnad, försedd med flera lappar, vilken tror ni Janne "Snål-Verner" väljer..? "Synd att slösa en ny slang på en reservcykel"-argumentet kändes rätt torftigt när jag idag kom ut i verksta'n och däcket var tomt...
Ett sist försök att rädda ansiktet genom att byta ventil gjorde jag, men jag tror egentligen inte ens själv på det.
Idag blev det en klassisk "gör om, gör rätt" med ny slang. So far so good...
För att känna att jag kom lite framåt också gav jag mig på "racestyret".
När jag ändå vände styrstammen rätt klämde jag dit ett lite högre styre jag hade liggande.
Hur jag hade fått av detta styre från en cykel jag slaktat vete då handtagen nu satt som berget, trots bänd och värm. Så jag skar helt sonika upp det ena, och så får jag limma ihop det. Blir ändå snyggare och skönare än de svampiga (men lättdemonterade) handtagen på det andra styret.
Använder tryckluft för att få av och på plasthandtag, man får vara aktsam så man inte skjuter handtaget på andra sidan i p....n på nån intet ont anande medmänniska
JanneHagnell skrev:Suveränt! Tar och kollar upp alla tre MCB-hojarna och drar iväg ett mail!
Fick kollat ramnumret på den andra Crescenten idag och det börjar på 56 liksom den första Crescenten, vilket jag tycker styrker min teori om att dessa siffror har med årtalet att göra. Crescenterna är i så fall jämngamla och Monarken nyare, vilket vi ju kom fram till mha blocklåset, bla.
Nu har jag fått svar från Crescent/Cycle Europe. De två Crescenterna var ungefär som vi kom fram till, från 1976 eller -77. Monarken var däremot inte så ny som navet indikerade (1981), utan tillverkades 1978. Lutar alltså åt att navet (eller åtminstone bromsarmen) är utbytt.