Sida 4 av 5

Postat: 02 feb 2014, 14:55
av NRoos
erlan skrev:om jag minns rätt är det bara att byta plats på två av kablarna på strömbrytaren. matningen från säkringsdosan ska vara kvar på samma ställe.

erlan
Låter spännande. Får undersöka saken framöver.

Postat: 02 feb 2014, 15:01
av zappafan
Torde gå billigt åxå "Bruksbilen" du köpt på dig... 8)

Postat: 02 feb 2014, 15:45
av NRoos
zappafan skrev:Torde gå billigt åxå "Bruksbilen" du köpt på dig... 8)
jag kör ju inte bil så ofta så jag tror inte de blir så dyrt :P Folk kör ju jänkare på sommarn så då måste väl jag få köra sexa på vintern :)

Postat: 02 feb 2014, 16:01
av NRoos
Vad har en b30a för förbrukning per mil? Kunde ju vara roligt att ha som referat framöver :)

Postat: 02 feb 2014, 16:13
av Braxmatte
Min -72a med automat drog vid riktig snålkörning ca 1,5 liter/mil :(

När jag drog 1500-kärra med folkracebil på och hård körning drog den ca 1,5 liter/mil

Kompisen renoverade sin motor totalt (B30E) och han hade överväxel (M410)
den drog bara drygt litern vid snålkörning
men när man gasade (och då bar det iväg ordentligt) så drog den också 1,5 liter/mil

Postat: 02 feb 2014, 16:25
av erlan
jag skulle gissa att nya munstycken och nålar i förgasarna tjänar du snart in.
det brukar kunna göra underverk på bränsleförbrukningen.
sen hoppas jag att du kan synka förgasare!
annars är det dags att lära sig det.

erlan

Postat: 02 feb 2014, 16:42
av NRoos
erlan skrev:jag skulle gissa att nya munstycken och nålar i förgasarna tjänar du snart in.
det brukar kunna göra underverk på bränsleförbrukningen.
sen hoppas jag att du kan synka förgasare!
annars är det dags att lära sig det.

erlan
Njäe jag har ju inte synkat några förgasare förut. Kanske man kan få några tips? :D

Postat: 02 feb 2014, 16:51
av NRoos
Här kommer några bilder på arbetet. Och ja, jag vet mycket väl att jag inte kan svetsa men jag försöker lära mig.

Bild

Stötdämparfästet på vänstersida

Bild

Här är då plåten där bältet sitter fast i. Det ska sitta en plåt utanpå denna.

Bild

Alltså denna plåt

Bild

Som ni ser så är det ju inte så tätt mellan plåtarna. Jag undrar hur jag ska göra i det här läget. Ska jag bara lägga några korta fogar och sedan kitta runt hela biten eller ska jag helsvetsa?

Bild

Bild

Bild

Vänster insida

Bild


Bild

Här är högersida

Bild


Bild

Höger insida

Bild

Postat: 02 feb 2014, 16:58
av Braxmatte
NRoos skrev: Njäe jag har ju inte synkat några förgasare förut. Kanske man kan få några tips? :D
Om du alltid har gasen i botten så behöver du inte synka dom :wink:
Om förgasarna har slitna spjällaxlar så kan man synka ihjäl sig...
håll koll på trottlarna att dom rör sig lika vid ett jämnt gaspådrag

Det kan löna sig att byta membran också

Postat: 02 feb 2014, 17:11
av Braxmatte
NRoos skrev:Här kommer några bilder på arbetet. Och ja, jag vet mycket väl att jag inte kan svetsa men jag försöker lära mig.


Som ni ser så är det ju inte så tätt mellan plåtarna. Jag undrar hur jag ska göra i det här läget. Ska jag bara lägga några korta fogar och sedan kitta runt hela biten eller ska jag helsvetsa?
Jag skulle nog lägga fyra punkter där dom gamla satt
Borra hål för skruven först och skruva fast plåten innan du punktar
Det viktigaste är nog att få in rostskydd mellan plåtarna

Det blir ju kanonbra , du hinner väl ha den som vinterbil redan den här vintern
Bra jobbat

Postat: 02 feb 2014, 17:12
av NRoos
Braxmatte skrev:
NRoos skrev: Njäe jag har ju inte synkat några förgasare förut. Kanske man kan få några tips? :D
Om du alltid har gasen i botten så behöver du inte synka dom :wink:
Om förgasarna har slitna spjällaxlar så kan man synka ihjäl sig...
håll koll på trottlarna att dom rör sig lika vid ett jämnt gaspådrag

Det kan löna sig att byta membran också
Hur mäter man glappet och hur mycket får det vara? Ska man bara dra i axeln med handen och känna på ett ungefär kanske? har aldrig bytt spjäll och axel förut så jag har inte funderat över det så mycket.

Postat: 02 feb 2014, 17:29
av zappafan
NRoos skrev: Och ja, jag vet mycket väl att jag inte kan svetsa men jag försöker lära mig.
När du är klar med den där kan du nog det.... :wink:


Ps. stötdämparplåts-storleken är ungefär lika stor bit plåt som jag bytte på hela Amazon... :nod:

Postat: 02 feb 2014, 17:31
av NRoos
zappafan skrev:
NRoos skrev: Och ja, jag vet mycket väl att jag inte kan svetsa men jag försöker lära mig.
När du är klar med den där kan du nog det.... :wink:
Nja nog tror jag det krävs lite mer träning än en rostig bil :P

Postat: 02 feb 2014, 17:50
av JanneL
Braxmatte skrev: Jag skulle nog lägga fyra punkter där dom gamla satt
Borra hål för skruven först och skruva fast plåten innan du punktar
Det viktigaste är nog att få in rostskydd mellan plåtarna
:headbang: + knacka till kanterna och kitta

Postat: 02 feb 2014, 18:12
av NRoos
kejsaren skrev:
Braxmatte skrev: Jag skulle nog lägga fyra punkter där dom gamla satt
Borra hål för skruven först och skruva fast plåten innan du punktar
Det viktigaste är nog att få in rostskydd mellan plåtarna
:headbang: + knacka till kanterna och kitta
Mm det blir nog bäst så. Men att knacka till kanterna är bara att glömma. Det är ingen tunnplåt de där. Jag är inte så sugen på att värma heller. Det är ganska bra passform på plåtbiten i dagsläget och jag kommer nog inte få den bättre heller. Direkt jag borrade bort punkterna så ändrades formen på plåten :D Angående rostskydd så kanske man kan använda sig av en zinkprimer? Jag har ingen sån där elektriskt laddad färg som tål svetsen.