Sida 4 av 6

Postat: 16 mar 2014, 17:02
av Falkfish
Hej.

Mer huvudbry :shock: ..

Citerar : Original är den då inte, som 56:an säger är det en fartkyld motor som byggts om till fläktkylning, så den satt inte där som ny. Motorn är en 61 (62 skulle det ha varit G50B)

Detta står på veven, se foto..

Bild

Mera....

Bild

Ännu mera......

Bild

Alla svar och kommentarer beaktas..

Mvh

Stefan

PS.

Första kontakten upprättad med släkting :-)

DS

Postat: 16 mar 2014, 17:47
av erlan
du nämde ju förut att du fått träna aluminiunsvetsning på fläktkåporna.
det är inte så att den som spräckte dom, även spräckte blocket.
och då böt till ett annat motorblock? d.v.s. gjorde en motor av två.

erlan

Postat: 16 mar 2014, 19:21
av Falkfish
erlan skrev:du nämde ju förut att du fått träna aluminiunsvetsning på fläktkåporna.
det är inte så att den som spräckte dom, även spräckte blocket.
och då böt till ett annat motorblock? d.v.s. gjorde en motor av två.

erlan
Erlan.

Ja du Erlan, om jag visste så skulle jag kunna ge dig ett svar.

MEN det är näst intill otroligt att så skulle vara fallet, för " snäckan" på JLO:n är ju rätt så stor, och vevhuset ligger väldigt långt tillbaka i förhållande till fläktkåpan.

En snabb beräkning visar att moppen skulle ha färdats i 80 km/h om en kollision rakt framifrån skulle varit fallet för att kunna "nå" ända fram till vevhuset och skadat även detta, ganska otrolig fart med en std 1 hk JLO cylle....
( otroligt även med en 80cc JLO cylle :-) )

Stefan

Postat: 16 mar 2014, 19:33
av Amarace
Nu har jag kollat några av mina motorer som jämförelse :)

G50 med Kick (61 alltså)
Motornummer: 481-232113 (JLO-Motor Rockwell GMHM Pinneverg/Hbg)
Vev: 48103802-9, 1/61
Januari 61 alltså

G50B med kick (62 alltså)
Motornummer:481151129 (JLO Werke G.M B.H Pinneberg/HTG)
Nummer syns inte tydligt men börjar på 4810 o slutar på 02-9, men är märkt 1/62
Och en till G50B har motornummer: 481144506, dock är bägge vevhushalvorna ihopskruvade.

Så jag tror nog man kan säga att veven i din motor troligen är bytt.

Postat: 16 mar 2014, 19:35
av 56:an
Jag har inget minne av jag har sett den bensintanken i kombination med monarped/JLO motor. Vad jag minns hade aldrig monarped/JLO den tanken gjord av två halvor men en plastlist runt om.

Vad jag minns den helkromade tanken från är kromstockholmarna med Sachsmotor som kom i slutet av 60-talet.

Är det nåt jag missat? :roll:

Postat: 16 mar 2014, 19:42
av 56:an
Intressant att balanspartiet är rostigt bara på ena sidan....

Kommer från kluven motor som legat ute eller i fuktigt uthus? :roll:

Postat: 16 mar 2014, 20:14
av Falkfish
56:an skrev:Intressant att balanspartiet är rostigt bara på ena sidan....

Kommer från kluven motor som legat ute eller i fuktigt uthus? :roll:
Nej. ( eller vad vet jag ? )

När jag hittade moppen så låg den på sidan, utan tändstift i toppen, cylinder och vevhus var halvfyllt med vatten, säkert då skadan/rostangrepp skett....

Allal lager är som det var när jag renoverade den för många år sedan, alla lager var från början 2rs, dvs att där satt tätningar på båda sidor, dessa var borttagna av mig så de fick den stänksmörjning de behöver.

Jag kan varken säga bu eller bä i detta fallet, utan får be om att återkomma med mera information vad det lider..

Mvh

Stefan

Postat: 16 mar 2014, 20:28
av erlan
56:an skrev:Jag har inget minne av jag har sett den bensintanken i kombination med monarped/JLO motor. Vad jag minns hade aldrig monarped/JLO den tanken gjord av två halvor men en plastlist runt om.

Vad jag minns den helkromade tanken från är kromstockholmarna med Sachsmotor som kom i slutet av 60-talet.

Är det nåt jag missat? :roll:
dom halvkromade tankarna var helkromade under färgen.
så troligen har tanken på ett eller annat sätt missat lackverkstan.
och du har nog helt rätt i att den tanken var nog tänkt till en monark sport med HVA motor. det som väcker allmän nyfikenhet är ju om tanken och skärmarna satt på när moppen blev nysåld.
att moppen var svart och vit när den var ny antyder att den kan vara hopskruvad av monark själva, eftersom den kombinationen fanns på tidiga 1273or. sadelstolpen svart och resten av ramen vit. om inte mitt minne sviker mig.

fast jag tror att falkfish kommer att renovera den så nära det skick som den var när han hade den. precis som jag kommer att göra med min 50SS när den kommer på tur.

erlan

Postat: 16 mar 2014, 21:02
av Falkfish
erlan skrev:
56:an skrev:Jag har inget minne av jag har sett den bensintanken i kombination med monarped/JLO motor. Vad jag minns hade aldrig monarped/JLO den tanken gjord av två halvor men en plastlist runt om.

Vad jag minns den helkromade tanken från är kromstockholmarna med Sachsmotor som kom i slutet av 60-talet.

Är det nåt jag missat? :roll:
dom halvkromade tankarna var helkromade under färgen.
så troligen har tanken på ett eller annat sätt missat lackverkstan.
och du har nog helt rätt i att den tanken var nog tänkt till en monark sport med HVA motor. det som väcker allmän nyfikenhet är ju om tanken och skärmarna satt på när moppen blev nysåld.
att moppen var svart och vit när den var ny antyder att den kan vara hopskruvad av monark själva, eftersom den kombinationen fanns på tidiga 1273or. sadelstolpen svart och resten av ramen vit. om inte mitt minne sviker mig.

fast jag tror att falkfish kommer att renovera den så nära det skick som den var när han hade den. precis som jag kommer att göra med min 50SS när den kommer på tur.

erlan
Erlan.

Där har du helt rätt, med skillnad av att skärmarna kommer nog att bli lackade i någon nyans av cremevit ( även undersida tank ) då dessa var för hårt angripna av rost, och skulle kosta en förmögenhet att återställa till det skicket som den en gång i tiden renoverats till....

1. Surkoppar, slipning, polering,
2. Surkoppar, slipning, polering,
3. Surkoppar, slipning polering,
4. Surkoppar slipning, polering, nickel, anslagskoppar och krom... ) så ska det vara :-) ( ev hoppa anslagskoppar ) ...

Stefan

Postat: 16 mar 2014, 21:40
av 56:an
erlan skrev:dom halvkromade tankarna var helkromade under färgen.

erlan
När jag drar mig till minnes så vill jag ha det till att dom tankarna förvisso var helkromade men endast den övre delen var polerad. Tog man bort färgen på den undre delen så kom det fram krom med sliprepor.

Tanken på den här mopeden ser ut att var polerad och kromad både övre och underdel.

Hur mycket fel har jag nu? :roll:

Postat: 16 mar 2014, 22:33
av Falkfish
56:an skrev:
erlan skrev:dom halvkromade tankarna var helkromade under färgen.

erlan
När jag drar mig till minnes så vill jag ha det till att dom tankarna förvisso var helkromade men endast den övre delen var polerad. Tog man bort färgen på den undre delen så kom det fram krom med sliprepor.

Tanken på den här mopeden ser ut att var polerad och kromad både övre och underdel.

Hur mycket fel har jag nu? :roll:
56:an.

Inget fel alls, både övre samt undre delen är av samma kvalitet, inga sliprepor på den undre delen mao..

Stefan

Postat: 20 mar 2014, 09:14
av T M
:twisted:

http://www.tradera.com/item/100707/2043 ... mare-m-fl-

Vet int om det är till din modell, bra mall ivfsh :wink:

Postat: 20 mar 2014, 10:38
av erlan
Falkfish skrev:
56:an skrev:
erlan skrev:dom halvkromade tankarna var helkromade under färgen.

erlan
När jag drar mig till minnes så vill jag ha det till att dom tankarna förvisso var helkromade men endast den övre delen var polerad. Tog man bort färgen på den undre delen så kom det fram krom med sliprepor.

Tanken på den här mopeden ser ut att var polerad och kromad både övre och underdel.

Hur mycket fel har jag nu? :roll:
56:an.

Inget fel alls, både övre samt undre delen är av samma kvalitet, inga sliprepor på den undre delen mao..

Stefan
och hade den varit hopplockad med en monark sport som donator, så borde den varit lackad undertill.
det var en detalj jag reagerade på redan ifrån början.
den bidrog ju till att väcka frågan: vad är det här egentligen.
designstudie? förserie? byggd/renoverad hos återförsäljare?
så jag skulle inte lacka undersidan på den tanken.
men du gör som du vill med din moped.
jag skulle ju även leta på ett par skärmar från en 1279a och spara dom kromade.

erlan

Postat: 20 mar 2014, 10:46
av Falkfish
erlan skrev:
Falkfish skrev:
56:an skrev:
erlan skrev:dom halvkromade tankarna var helkromade under färgen.

erlan
När jag drar mig till minnes så vill jag ha det till att dom tankarna förvisso var helkromade men endast den övre delen var polerad. Tog man bort färgen på den undre delen så kom det fram krom med sliprepor.

Tanken på den här mopeden ser ut att var polerad och kromad både övre och underdel.

Hur mycket fel har jag nu? :roll:
56:an.

Inget fel alls, både övre samt undre delen är av samma kvalitet, inga sliprepor på den undre delen mao..

Stefan
och hade den varit hopplockad med en monark sport som donator, så borde den varit lackad undertill.
det var en detalj jag reagerade på redan ifrån början.
den bidrog ju till att väcka frågan: vad är det här egentligen.
designstudie? förserie? byggd/renoverad hos återförsäljare?
så jag skulle inte lacka undersidan på den tanken.
men du gör som du vill med din moped.
jag skulle ju även leta på ett par skärmar från en 1279a och spara dom kromade.

erlan
Erlan.
Tack för dina tankar, skulle kanske inte ge mig på att lacka tank eller skärmar, i så fall så behöver jag tank och skärmar som passar.

Här behöver jag er hjälp då jag inte vet vilka delar som är kompatibla med varandra...

Tackar på förhand..

Mvh

Stefan

Postat: 20 mar 2014, 10:50
av Falkfish
T M skrev::twisted:

http://www.tradera.com/item/100707/2043 ... mare-m-fl-

Vet int om det är till din modell, bra mall ivfsh :wink:
TM.

Tackar så mycket för tipset..

Mvh
S