Puch Dakota 3000, projekt AM6

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Re: Puch Dakota 3000, projekt AM6

Inlägg av Rexxy »

Var beställde du den kylaren, och vad för pris? Ser ut att passa bra även på min Am6 moppe. :)
JohanK

Inlägg av JohanK »

Beställdes från ebay UK, kostade ung 300.- inkl frakt, kylaren kommer från Yamaha YZF R125
Projekt 1976 Puch Dakota 3000
JohanK

Inlägg av JohanK »

Svingen ihopsvetsad och breddad 15mm, här syns även mitt centralstöd som även det fick breddas 15mm
Bild
free photo hosting

Och det drog naturligtvis med sig en ny centralstödsaxel som även den fick breddas på mitten, lite meckigt när man inte har svarv men den blev faktiskt väldigt rak trots allt.
Bild
post image online
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

Kylaren såg intressant ut,vad har du för mått på den?
JohanK

Inlägg av JohanK »

Har säkert suttit i timmar framför dumburken och letat kylare på ebay och google bildsök, hittade till slut den här men utan mått så den beställdes på lite vinst och förlust :)
Utbudet när man vill ha en liten kyl med inbyggt kärl är ganska skralt.
Ska mäta den när jag återkommer till mitt arbete.
JohanK

Inlägg av JohanK »

Står i valet och kvalet, ska jag montera kylaren innanför vaggramen eller utanpå?

Monterar jag den utanpå blir det väldigt trångt vid fulla styrutslag men det ser å andra sidan snyggare ut?
JohanK

Inlägg av JohanK »

Fick hem en rulle svart alcantara idag, tänkte ge mig på att försöka sy ihop ett sadelöverdrag i materialet corsodispari_unsure
Bild
upload a gif

Kylet på plats, det fick bli en framför-montering, hoppas på att det funkar när den kompletta gaffeln monteras sen :)
Bild
jpg images

För er som undrade över storlek så är kylets yttermått 260x140 plus fästena
Bild
free image host

Hann även med att slipa bort röret som normalt sitter mellan original knasare och utrymmet i ramen där luftburken sitter, ett jäklarns jobb, men jag ska istället försöka få dit ett 76mm.s rör med en liten offset åt höger för att kunna använda ett luftfilter på samma plats med nya motorn och knasaren.
JohanK

Inlägg av JohanK »

Tänk så mycket enklare allt hade varit med en rörram istället för det här pressade micklet :D kanske får bli en E-Type nästa gång ;)
Började med att såga upp ramen för fullt för att få in ett större rör för ingången till luftburken, insåg när jag svetsat dit en tredjedel att det hamnar 20mm för högt, så det var bara att plocka fram kapen, flytta ner röret och pussla ihop hålen igen,
Så här blev det till slut,
Bild
image hosting site

Här ska jag nog få plats med ett ordentligt luftfilter, ska försöka få tag i ett batteri i lämplig storlek och bygga en hylla här någonstans också.
Bild
print screen windows 7
JohanK

Inlägg av JohanK »

Äntligen börjat på den roligaste delen av projektet, morotsrenoveringen.
Har bara delat puchmotorer hittils så det här blir spännande, men ännu går det bra

Stötte på lite patrull med svänghjulet, har ingen avdragare så jag har provat alla knep och knåp jag kan med de verktyg jag har, vägrar att lossa, så jag fick snällt beställa en avdragare och drygt vänta ut den innan jag kan riva vidare.
Bild
free image host

Andra sidan
Bild
screen shot

Och längre än så här kommer jag inte idag, svänghjulet måste bort så att jag kan dela blockhalvorna, ska bli spännande :)
Bild
upload images
JohanK

Inlägg av JohanK »

Lite rastlöshet i kroppen och en större hammare sen jäklar 8)

Naturligtvis flög växelmekanismen åt 14 håll när jag delade på grejerna så jag hoppas att jag får ihop allt rätt igen ;)
Bild
upload photo
JohanK

Inlägg av JohanK »

Lagrena till balansaxeln och växelstockarna kändes fina så jag tänkte plocka ur och återanvända, men tji fick jag, det var inte alls lätt att få lagren ur blockhalvan där jag inte kom åt från "baksidan", så det var bara att vålda ur dem och beställa nya SKF-lager från ebay, känns bäst ändå när man ändå ska renovera.

När halvorna var tomma blåste jag över utsidan med blästern för att få dem rena och fina.
Bild
image hosting services
JohanK

Inlägg av JohanK »

Lite nya stötisar:
Bild
imgupload

Och äntligen trillade lite lager in, nu kan jag börja hamra ihop motorn, har lagt halvorna i diskmaskinen innan de ska in i ugnen, tur att tanten inte är hemma och ser detta :)
Bild
image uploader
JohanK

Inlägg av JohanK »

Änden på drevaxeln såg inte så snygg ut så det var bara att sprätta bort alla drev och annat jox på pinnen, kavla upp ärmarna och gå loss med stålborsten, nu ser den lite trevligare ut, frågan är hur fasiken jag ska få ihop dreven igen :oops:

Bild
upload pics
JohanK

Inlägg av JohanK »

En av de få gånger som jag använder ugnen ;)

Bild
forum image hosting
JohanK

Inlägg av JohanK »

Ugnen gjorde underverk för lagermontering, synd bara att jag ställde ner det varma blocket på mina absolmattor som smälte ganska omgående, ett 200 grader varmt aluminiumblock med smältande plast droppandes längs ena kanten cocos_acc.gif

Efter typ en timmes sanering kunde jag börja montera igen, så här ser det ut just nu, även den andra blockhalvan har fått i sina lager,

Bild
screen capture software
Skriv svar