Crescent 80S modellen utan ..T
- SachsMekarn
Re: Crescent 80S modellen utan ..T
Blir bra de här, alltid kul att följa dina byggen Selma!
Säcken skrev:Hej Per! Ja får skriva lite här då efter som ingen annan orkar berömma dig längre, vill ju inte att du ska bli lessen å tappa suget![]()
Men ja tycker iaf att du är jätte duktig å hoppas inte du orkar göra denna moped lika fin som de andra du har byggt.
Ring gärna om det är något som du behöver prata ut om, ja finns här som stöd 24/7 ska du veta.
Kram din vän Johan.

Kikade lite på motorn som jag tänkt använda,en Jikow-Sachs.En licenstillverkad historia som Jawa tillverkade mellan 96-99.
En godkänd 30 moppe på 2,6hp och 5vxl,det var tydligen några bra år innan det blev eu regler(2003)
satt bla på Dandy moppar.Lär väl inte bli så mycket kvar av innehållet då ja tänker bygga om den till 6vxl med en vrm vev,men lite gött att börja med en fräsch snurra.

Här med den äldre typen av ytterkåpa som jag tänkt använda

En godkänd 30 moppe på 2,6hp och 5vxl,det var tydligen några bra år innan det blev eu regler(2003)

satt bla på Dandy moppar.Lär väl inte bli så mycket kvar av innehållet då ja tänker bygga om den till 6vxl med en vrm vev,men lite gött att börja med en fräsch snurra.

Här med den äldre typen av ytterkåpa som jag tänkt använda

-
då får vi hoppas att den har stora lagret på utgående axeln,så det passar med 6vxl utgående axeln
-
det ska sitta 6005 med ytter 47mm,inner 25mm för att det ska passa till 6-vxl
Jag har inte delat än,men det verkar vara dom måtten.musköchrister skrev:det ska sitta 6005 med ytter 47mm,inner 25mm för att det ska passa till 6-vxl
Blocken ska vara identiska,men växelmekanismen ska vara förbättrad enl den info jag har kommit över.
Annars tror jag det finns nån på den Östra kusten som kan ha nåt på hyllorna om det skiter sig

När vi ändå är inne på lager så var jag på Momentum idag å beställde lager och tätning till den.
Kommer nog behöva nåt visdomsord från Conrad innan jag drar igång med renovering av snurran,så jag slipper uppfinna hjulet igen
Det känns ju som den här konstruktionen av kan klara av betydligt högre effekt än dom vanliga Sachs snurrorna,men hur är det med kopplingen ?
Jag har en YZ80 cylinder som jag tänkte använda mej av,fixar kopplingen 20hp ?
Kommer nog behöva nåt visdomsord från Conrad innan jag drar igång med renovering av snurran,så jag slipper uppfinna hjulet igen

Det känns ju som den här konstruktionen av kan klara av betydligt högre effekt än dom vanliga Sachs snurrorna,men hur är det med kopplingen ?
Jag har en YZ80 cylinder som jag tänkte använda mej av,fixar kopplingen 20hp ?
Låter bra detta! 

-
-80 eller -81 cylinder?
Tror det är -80 för -81 var det väl annan bultdelning ellermusköchrister skrev:-80 eller -81 cylinder?

-
-80 är märkt 3r1 och är den som passar "bäst". 4v1 innebär svetsa/fräsa. vi får väl hoppas att kopplingen pallar den effekten, annars har vi problem båda 2.tror det finns koppling med 12 fjädrar annars. ska rota på hyllan imorron
Då är det en -80musköchrister skrev:-80 är märkt 3r1 och är den som passar "bäst". 4v1 innebär svetsa/fräsa. vi får väl hoppas att kopplingen pallar den effekten, annars har vi problem båda 2.tror det finns koppling med 12 fjädrar annars. ska rota på hyllan imorron
-
Det sitter samma koppling på 125 motorn = 18-20 hp
Gött då behöver jag inte fundera på denConrad Engström skrev:Det sitter samma koppling på 125 motorn = 18-20 hp

Ang motorn Conrad,är det nån del som är vänstergängad?
Det är lite gött o veta innan man tar i för kung o fosterland vid klyvning

Lite tankrengörning idag,efter några timmar i bad är den som ny invändigt.
Den verkade vara tät med,å det är ju gött o veta

Den verkade vara tät med,å det är ju gött o veta