HPI Tändning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: HPI Tändning

Inlägg av Micke S »

datraxx skrev:Hej!! Jag har lite välbehövd info ang detta tändsystem då jag höll på att bråka med det hela sommaren! Dom 2 gula kablarna ÄR båda "plus"!! Och detta är ett 12 volts system. (frågade själv Trimbutiken om detta) Det är ett lite speciellt system då dom andvänder sig av någonting som kallas för Flytande jord! Ingen utav kablarna går till chassit som en vanlig jordkabel. Problemet man får och så är att större delen av kabelhärvan måste byggas om för det får inte finnas någon kontakt mellan ramen och elsystemet (belysning osv). Du behöver en speciell voltregulator, den som jag använde är en Trail Tech 150watts voltregulator/likriktare Art nr: 7004-RR150. Se bifogad fil.
Voltregulator.jpg
Hoppas detta hjälper om du inte redan fått till det!
Uppgifterna ovan är felaktiga. De båda gula kablarna levererar växelström. D.v.s. polariteten på var och en av dem växlar mellan plus och minus. Det är inte heller något system som är begränsat till att vara för 12 volt. Det går lika bra att använda det till ett 6V system om man har en 6V regulator eller 24V om man har en regulator för den spänningen. Det går inte att använda till 6, 12 eller 24V system utan voltregulator.

Det finns inget behov att bygga om kabelhärvan i moppen. Det enda man behöver göra är att ansluta den ena gula ledningen till jord och sedan använda en vanligt voltregulator. Har man batteri som behöver laddas behöver man en kombinerad voltregulator och likriktare t.ex. en sådan som finns till Kokusan- och Ducati tändsystem.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Rob1

Inlägg av Rob1 »

Finns det något som säger att man inte kan använda en separat likriktare. Och så undrar jag om någon vet om det spelar nån roll vart på elsystemet man monterar likriktaren. Alltså om man monterar den innan eller efter voltregulatorn?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det enklaste är antagligen att använda en vanlig kombinerad regulator och likriktare.

Före regulatorn är nog inte så lämpligt genom att likriktaren kommer att kortslutas till jord regelbundet. Det är så mopperegulatorer fungerar. Monterar du likriktaren efter regulatorn blir det bara halvvågslikriktning genom att ena branchen på regulatorn är ansluten till jord. Det innebär att den effektiva likspänningen bara blir 6 V i.s.f. 12 V. Det går att lösa om man isolerar regulatorn så att den är jordfri. Men exakt vad det blir för likspänning är svårt att veta på förhand annat än att det blir ca 12 Volt. Det betyder att det kan bli lite för låg spänning för att ladda ett batteri eller för hög spänning genom att det är ett ganska litet fönster som laddningsspänning ska ligga inom. T.ex. 13,5-14,2 V. Är spänningen t.ex. 12,5 V V lägre laddas inte batteriet till särskilt hög kapacitet. Är den 15 V kommer batteriet att förstöras så småningom.

Det går att lösa allt detta utan problem men är knappast värt besväret när man köper en komplett regulator och likriktare typ Kokusan för ett par hundringar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Rob1

Inlägg av Rob1 »

Tack så mycket för hjälpen. Jag köpte olyckligtvis en regulator på min lokala moppehandel. Tyvärr var det inget elshema med och mekanikerna hade ingen aning om hur den skulle kopplas in. Dock sa dom att jag behövde använda en likriktare konstigt nog. Regulatorn jag köpte har bara 3 kabelanslutningar. Betyder det att det inte är en kombinerad regulator och likriktare. Känns inte som jag kan lita helt på att det inte är likriktare i den. Men jag får nog helt enkelt montera ihop motor koppla in regulatorn och mäta mig fram till det svaret.
Skriv svar