Absolut ingen gnista. Nu äntligen återfunnen!
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruven som går genom brytaren skall vara isolerad i och på sidorna av hålet. Sladden från kondingen skall ha kontakt via skruven till brytarfjädern.
Ibland är man duktig och smörjer brytaraxeln, men om det är metall i fettet leder det ström, ex kopparpasta. Spänningen över brytaren ör 200 volt och kan hoppa över där.
Kolla så att fiberlagret på rörliga delen av brytaren sitter centrereat, betyder att kontaktytorna skall vara mot varandra.
Tvätta av kontaktytorna med förtunning och torka efter för det blir en hinna efter förtunningen. Kolla att sladden vid kondingen inte ligger mot kanten där. Torka av bladmåttet innan du kollar avståndet.
Om det fins kortslutningskabel kolla bakom tändplattan att den inte är i klämm. Event klipp av den utanför motorn och prova.
Om tändspolen har lödanslutning kolla att det inte hoppar över mot gods.
Kan synas bra men när svänghjulet är monterat kan det hoppa över där.
Ett stift märkt med R fodrar större efekt på gnistan, byt stift. Avstörd tändhatt kastas! Prova gnistan utan tändhatt. <!-- </EdIndex> --></div>
Ibland är man duktig och smörjer brytaraxeln, men om det är metall i fettet leder det ström, ex kopparpasta. Spänningen över brytaren ör 200 volt och kan hoppa över där.
Kolla så att fiberlagret på rörliga delen av brytaren sitter centrereat, betyder att kontaktytorna skall vara mot varandra.
Tvätta av kontaktytorna med förtunning och torka efter för det blir en hinna efter förtunningen. Kolla att sladden vid kondingen inte ligger mot kanten där. Torka av bladmåttet innan du kollar avståndet.
Om det fins kortslutningskabel kolla bakom tändplattan att den inte är i klämm. Event klipp av den utanför motorn och prova.
Om tändspolen har lödanslutning kolla att det inte hoppar över mot gods.
Kan synas bra men när svänghjulet är monterat kan det hoppa över där.
Ett stift märkt med R fodrar större efekt på gnistan, byt stift. Avstörd tändhatt kastas! Prova gnistan utan tändhatt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så det gör inget om kabelskon och fjädern tar i varandra? Tändplattan är tvättad med bensin så den är ren. Hela plattan är fräsch förutom ljusspolen som ser lite skitig ut. Jag ska med andra ord flytta ena fiberbrickan till andra sida om hålet så att skruven inte får kontakt i godset. Ska ut och prova min lycka
<!-- </EdIndex> --></div>

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad döljer sig under tejpen? Tampen till brytaren på kondingen kunde vridas lite från ljusspolen och lyftas lite från kondingen. Sedan är jag kinkig med tampar
Ljusspole tampen borde gå på andra sidan tampen till brytaren.
Annars sitter brickorna på plats.
Jodå jag har monterat nya brytare och gnistan har uteblivit. fick tvätta med trikloretylen innan jag fick gnista. Förmodligen skyddsfet. <!-- </EdIndex> --></div>

Annars sitter brickorna på plats.
Jodå jag har monterat nya brytare och gnistan har uteblivit. fick tvätta med trikloretylen innan jag fick gnista. Förmodligen skyddsfet. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo men jag har slipat brytarna och får som sagt gnista om jag roterar svänghjulet och samtidigt snabbt drar tändkabeln t.ex. över en kylfläns men inte om jag har ett avstånd från flänsen eller om jag håller den helt emot.
jag har även släkt ljuset och kollat om det uppstår nån gnista innanför svänghjulet men jag kan då inte se någon. Tamparna tycker jag inte ska ha någon större betydelse då dom har suttit på liknande sätt och jag har då fått gnista. <!-- </EdIndex> --></div>
jag har även släkt ljuset och kollat om det uppstår nån gnista innanför svänghjulet men jag kan då inte se någon. Tamparna tycker jag inte ska ha någon större betydelse då dom har suttit på liknande sätt och jag har då fått gnista. <!-- </EdIndex> --></div>
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo nog har för mig att brickorna var som skitiga. vad är det för tecken? Jo svänghjulen är båda från novolette. Har prövat med båda svänghjulen men det vill ändå inte bli någon gnista. Tror jag ska göra ett besök hos zappafan och undersöka hans tändplatta. Eller om jag ber snällt kanske jag kan få låna den
. Är så less på att skruva och inte komma någonvart. Jag vill ju köra novolette igen 
Det här med kolven så har jag fixat en krysskil eller pinne så det ska vara 2mm eller 2,5mm förtändning, men jag tycker att det inte borde spela någon roll. Jag borde ändå få gnista tycker jag. <!-- </EdIndex> --></div>

Det här med kolven så har jag fixat en krysskil eller pinne så det ska vara 2mm eller 2,5mm förtändning, men jag tycker att det inte borde spela någon roll. Jag borde ändå få gnista tycker jag. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Va bra en del har det! <!-- </EdIndex> --></div>Raketsport skrev:Du kanske kan träffa Mona vid Volvo i veckan så kan hon ta hem plattan så kollar jag upp komponenterna i provaren.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hon kanske kan svänga förbi draggen en sväng
<!-- </EdIndex> --></div>
Hmm, ja då var det ju att ta sig till volvo också. Nog för att man har en volvo men inte kan ta sig ditRaketsport skrev:Du kanske kan träffa Mona vid Volvo i veckan så kan hon ta hem plattan så kollar jag upp komponenterna i provaren.

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
-