Sida 4 av 5
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 28 dec 2014, 16:58
av Frolzon
56:an skrev:Minnet är kort ibland men klart har du rätt

Jag kunde inte låta bli...
zappafan skrev:Baronen skrev: Och en v8 under 6 liter är ju en startmotor i mina ögon.

Under 7,5 liter...

Det klarar inte min hm..startmotor, bara 7,459c.c.

Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 28 dec 2014, 17:03
av 56:an
Frolzon skrev:56:an skrev:Minnet är kort ibland men klart har du rätt

Jag kunde inte låta bli...
Självklart det var ju öppet mål

Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 28 dec 2014, 19:01
av Baronen
Jag klarar mig, 7,7l

Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 28 dec 2014, 21:40
av Coolvette
Baronen skrev:Inte för att jag gillar rover/buick åttor som bilmotorer, men som motorsågsmotor tycker jag att dom är okej.
Fungerar som bordsunderrede också...

Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 28 dec 2014, 22:23
av 56:an
Jag kommer ihåg nåt om det där men varför gillade man inte Buick alu V8-orna?

Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 29 dec 2014, 00:26
av Frolzon
56:an skrev:Jag kommer ihåg nåt om det där men varför gillade man inte Buick alu V8-orna?

I början var det svårt att få blocken att hålla tätt p.g.a. problem vid gjutningen.
Många hällde på felaktiga kylarvätskor som innehöll ämnen som var frätande på aluminium,
följden kunde bli att de började att läcka samt att kylaren blev igensatt av diverse "bloobar" som bildats...
Men de finns ju fortfarande att köpa idag, inte alla motorer som har tillverkats i över femtio år:
http://stores.ebay.co.uk/Partsrange/All ... 34.c0.m322
De har ju genom åren varit populära att stoppas i diverse fordon tack vare deras låga vikt ca: 150-70 kg.
Undrar om Kenneth Öbergs Volvo Amazon med 215"-motor finns kvar?
Han var den förste i Sverige som fick en Amazon registreringsbesiktigad och godkänd med just en B-O-P- 215" V8:a.
Var nog ca: 1973...
Oldsmobile Jetfire med 215" var den första serieproducerade personbilen med turbo redan 1962, absolut ingen racer men intressant ändå för sin tid.
Och som hade en liten tank i motorrummet där man hällde i en 50/50-blandning av metanol och vatten även kallad MW 50, för att förhindra spikningar.
Det var i grunden en helt vanlig högkompressionsmotor och hade heller inte någon fördröjning när man tryckte på...
http://blog.hemmings.com/index.php/2013 ... e-jetfire/
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... ieDedNEYuI
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 29 dec 2014, 08:22
av Baronen
Jag har väl inget emot rover åttan som jag vill kalla den. Dom flesta 215" i sverige kommer ju från en rover av något slag då b o p med dessa snurror inte varit fullt så vanliga, även om det är där dom från början kommer.
Men den känns lite töntig och jag tycker det är på gränsen till fjolligt när man monterar den i volvo. Och oftast byter den namn från "rover" till "buick" när den hamnar mellan rambenen på en volvo eller opel, förmodligen för att det känns bättre i byggherrens själ...
coolvette: Ett sånt bord skulle jag helt klart kunna tänka mig!
Frolzon: Jag visste inte att motorn va den första som blev serieproducerad med turbo, imponerande. Trodde corvair va först men det va kanske -66?
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 29 dec 2014, 11:55
av Frolzon
Baronen skrev:Frolzon: Jag visste inte att motorn va den första som blev serieproducerad med turbo, imponerande. Trodde corvair va först men det va kanske -66?
Du kan ha rätt också när det gäller Corvair, den marknadsfördes redan februari 1962 och produktionen kom igång i april:
http://auto.howstuffworks.com/1962-1964 ... /printable
Oldsmobile Jetfire började att säljas i april 1962 och cirka en månad senare kom Chevrolet Monza Spyder:
http://auto.howstuffworks.com/1962-1963 ... /printable
Men vilken som rullade av bandet först, kan ju gräva efter "Car Daily Report" för 1962, men det är ju egentligen inte så extremt viktigt...

Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 29 dec 2014, 12:56
av Baronen
Inte så viktigt, men det är roligt med udda konstruktioner på gamla bilar. Studebaker var ju tidiga med kompressor. Och Packard hade ju torosions fjädring med elektrisk nivåreglering.

Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 29 dec 2014, 16:45
av Coolvette
Baronen skrev:Jag har väl inget emot rover åttan som jag vill kalla den. Dom flesta 215" i sverige kommer ju från en rover av något slag då b o p med dessa snurror inte varit fullt så vanliga, även om det är där dom från början kommer.
Men den känns lite töntig och jag tycker det är på gränsen till fjolligt när man monterar den i volvo. Och oftast byter den namn från "rover" till "buick" när den hamnar mellan rambenen på en volvo eller opel, förmodligen för att det känns bättre i byggherrens själ...
coolvette: Ett sånt bord skulle jag helt klart kunna tänka mig!
Tror väl att dom är lite underskattade, men dom drogs en del med sjunkande foder som orsakade läckande toppackningar.
Jag har gjort mitt bord själva, startar en separat tråd för att inte fördärva denna.
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 29 dec 2014, 17:25
av Baronen
Hehe, vi har nog redan fördärvat den..

Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 29 dec 2014, 21:34
av Frolzon
Baronen skrev:Hehe, vi har nog redan fördärvat den..

Hm, jo...

...men bordet var godkänt, helt klart...

Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 30 dec 2014, 09:27
av HSE
Jag hör till dem som inte gillade Rover V8 motorn. Jobbade mycket med dem runt -73 och 74 och de ville inte alltid gå på alla 8. Då fick men byta tändstift och de satt trångt under grenrören. Eftersom man hade ackord hade man inte tid att låta motorn svalna utan man brände sig ofta på grenrören när man bytte stiften. För övrigt var Jaguars V12 motor det värsta jag varit med om att jobba med , var så trångt och välspäckat i motorrummet att de blivit tvungna att sätta en kylfläkt på batteriet! Elledningar som blivit sköra av värmen och går av är ett stort problem i dag fast bränsletörsten är väl ännu värre problem, drar lätt två liter milen

Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 30 dec 2014, 11:16
av Baronen
Engelska bilar är ju något man skulle starta en separat tråd om..

Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 30 dec 2014, 14:16
av ilo55cc
Vart tog den slidmatade Husqvarnan vägen?
