Sida 4 av 7
Re: MCB E-type 1293 -73 blir R-type
Postat: 12 mar 2015, 22:49
av sidecarrob
Man doppar rf i ett bad. Man kan väl säga omvänd galvning ungefär. Istället för att tillföra stålet något, så tar man bort alla föroreningar mm.
Re: MCB E-type 1293 -73 blir R-type
Postat: 12 mar 2015, 22:54
av JanneL
ok? men den ser ju polerad ut, fixar behandlingen även det?
jag googlade men hittade inget annat är sånt här

Re: MCB E-type 1293 -73 blir R-type
Postat: 13 mar 2015, 10:37
av musköchrister
sök på elpolering istället
Re: MCB E-type 1293 -73 blir R-type
Postat: 13 mar 2015, 21:44
av JanneL
musköchrister skrev:sök på elpolering istället
det var det jag trodde han mena först men sen blev jag osäker

Re: MCB E-type 1293 -73 blir R-type
Postat: 17 mar 2015, 21:22
av sidecarrob
Ikväll fick jag väl gjort lite grann.
Jag svarvade till en bussning till styrstammen.

Tankmattor, dekaler, bensinkranar samt broms, gas och kopplingsgrepp monterade.

tture har kanske rätt, styret är nog i bredaste laget, men det är ju lättare att kapa än att förlänga...

Lite närmre sanningen.

Bromsdetaljer rengjorda och klara för galvning.
Jag tycker att den gula färgen smälter in bättre i bygget nu, den var lite för skrikig innan.
Sidokåporna blir även dom gula, men jag tänkte sätta mcb-dekaler likt sm50 på dom. Då sticker dom nog inte ut så mycket heller.
Jag tycker bara mer och mer om den blåa pakethållaren. Och den gör sig nog mer sen när sidokåporna blir monterade.
Vad säger ni?
Robban
Re: MCB E-type 1293 -73 blir R-type
Postat: 17 mar 2015, 21:38
av tture
Fan det där blir ju toksnyggt Robban
Varberg äger

Re: MCB E-type 1293 -73 blir R-type
Postat: 17 mar 2015, 21:57
av selma
Det blir riktigt läckert,kände lite hm för målad pakethållare.
Men det blir skitbra,fimpa styret bara

Re: MCB E-type 1293 -73 blir R-type
Postat: 17 mar 2015, 21:58
av Micke S
Det ser väldigt bra ut.
Vad blir det för motorisering på R-typen?
Re: MCB E-type 1293 -73 blir R-type
Postat: 17 mar 2015, 22:15
av sidecarrob
Tack gubbar.
Ja Västerås äger ju fan inte iaf. Nä skoja bara tture. Det finns ju åtminstone en go gubbe där
Vill du att jag fixar ett likadant till dig Selma? Du har ju så dålig puts på dina lik
Jäkligt kul att läsa att du fått igång på slidmaskinen
Det blir en ekf med 5,8 cylinder Micke. Jag börjar lugnt. Det är ju en av mina första byggen.
Re: MCB E-type 1293 -73 blir R-type
Postat: 17 mar 2015, 22:50
av tture
Sluta gnäll på Robban Selma ..han tycker om sitt gorilla styre

Jag försökte prata med han om styret men han ville ha det så ..he he
Re: MCB E-type 1293 -73 blir R-type
Postat: 20 mar 2015, 22:44
av krack
Jag och Robban pratade randning här om dagen, (till vraket han skruvar på)
Hittade en film där man får se lite av mopedproduktionen på Monark och bla får man se just detta.
http://filmarkivet.se/sv/Film/?movieid= ... 6.facebook
En reklamfilm för Varberg

Monark kommer först 12.30 in i filmen.
/ M
Re: MCB E-type 1293 -73 blir R-type
Postat: 20 mar 2015, 23:04
av sidecarrob
Det är ju bara att konstatera att man är född i fel tidsera. Man skulle varit född på 40-talet som Muskö och tture.
Re: MCB E-type 1293 -73 blir R-type
Postat: 20 mar 2015, 23:11
av tture
sidecarrob skrev:Det är ju bara att konstatera att man är född i fel tidsera. Man skulle varit född på 40-talet som Muskö och tture.
Men va fan menar du med det

..slutta snutta på tummen nu ..
så jävla gammal är jag ju inte men Muskö är nog det .. he he

Re: MCB E-type 1293 -73 blir R-type
Postat: 20 mar 2015, 23:30
av testo
Tja randnigstekniken var på topp! Och tydligen benen efter att ha sett hela filmen! Man kanske
måste ta en sväng till västkusten även om havet är väl så salt!

Re: MCB E-type 1293 -73 blir R-type
Postat: 11 maj 2015, 21:39
av sidecarrob
Efter några veckors paus, pga förberedelser inför husbygge så har jag äntligen fått skruvat lite.
Eftersom det inte verkar komma några 44mm vevar till ekf motorerna så fick det bli lite ändringar ang motorsetup.
Det sitter nu en 42mm ritovev, med en 2,9hp cylinder och standardförgasare.
Förhoppningen är ju att lösa det med vev framöver så jag får monterat en 5,8hp cylinder. Men det får tiden utvisa.
Motor monterad

Avgasrör på plats

Kedja, toppfäste och tuta monterade
Och idag fick jag ut den för första gången. Elen är kopplad och testad, den skall givetvis förläggas i höljen sedan.
Fick även kört den upp och ner för gatan. Vilken glädje!
Det återstår en del småpill. Frambromswire ska kopplas, lister till sadel (ja tture den skall bytas framöver), baklampa, bestyckning, dekaler till sidokåpor etc.
Robban