Sida 4 av 5
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Postat: 15 apr 2015, 09:49
av erlan
sådant spår i kåpan får man även om kopplingslagret blir för glappt.
erlan
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Postat: 17 apr 2015, 15:01
av sniffer
Å ja. Det går ju verkligen jättebra det här. Har precis monterat kopplingen då jag inser att jag lyckas kröka/vrida hela vevpartiet. Veven viftar gött på armarna när man kollar på de utgående axlarna. Slår kraftigt på båda sidor. Känns inte riktigt som att den där EKF-veven vill vara med om detta. Och då mätte jag upp längst ut på svänghjulsaxeln till mindre än 0.02mm radiellt slag när jag satte ihop det. Hmmm.. VRM-vev hmm hmm.. Göra egen.. hmm. Måste jag?

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Postat: 17 apr 2015, 16:47
av Micke S
Du kan rikta veven du har och svetsa där det kan vrida sig så spar du både arbete och pengar.
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Postat: 17 apr 2015, 20:21
av selma
sniffer skrev:Å ja. Det går ju verkligen jättebra det här. Har precis monterat kopplingen då jag inser att jag lyckas kröka/vrida hela vevpartiet. Veven viftar gött på armarna när man kollar på de utgående axlarna. Slår kraftigt på båda sidor. Känns inte riktigt som att den där EKF-veven vill vara med om detta. Och då mätte jag upp längst ut på svänghjulsaxeln till mindre än 0.02mm radiellt slag när jag satte ihop det. Hmmm.. VRM-vev hmm hmm.. Göra egen.. hmm. Måste jag?

Mmmm gjort den den resan.
Vill du att den sjunger som en Vaz eller Rolls,värt varje öre
Å glöm inte,håller för det

Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Postat: 17 apr 2015, 22:11
av JanneL
Pratade med Roffe idag och vevarna är tvärslut.
Nya kommer tidigast i mitten på sommarn om jag förstod honom rätt.
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Postat: 17 apr 2015, 22:32
av erlan
ja, då är det nog många som blir intreserade igen av vart dom där ritovevarna tog vägen.
erlan
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Postat: 18 apr 2015, 02:19
av sniffer
Micke S skrev:Du kan rikta veven du har och svetsa där det kan vrida sig så spar du både arbete och pengar.
Som om jag inte redan haft isär den en gång redan.

Tyckte iofs då att den satt redigt gött i konerna. Men tydligen inte...
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Postat: 18 apr 2015, 02:27
av sniffer
kejsaren skrev:Pratade med Roffe idag och vevarna är tvärslut.
Nya kommer tidigast i mitten på sommarn om jag förstod honom rätt.
Jotack. Jag är redan med på Roffes lista sen några månader.

Men förstod redan då på han att det skulle dröja.

Så vad gör man..? Materialet för att tillverka egen finns redan på bordet här. Men i kvalitet med Roffes är svårt. Med tanke på härdning osv. Så hmm. Funderar..
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Postat: 18 apr 2015, 08:36
av Micke S
sniffer skrev:Micke S skrev:Du kan rikta veven du har och svetsa där det kan vrida sig så spar du både arbete och pengar.
Som om jag inte redan haft isär den en gång redan.

Tyckte iofs då att den satt redigt gött i konerna. Men tydligen inte...
Jag gissar att en sådan här som fixeras med svetsning borde kunna bli precis lika stark som en köpt värstingvev eller åtminstone bli skottsäker jämfört med en standardvev. Det räcker antagligen med att göra några fickor som man lägger svetsar i så eliminerar man risken helt för att veven kan vrida sig.
Går man på den lösningen har man tjänat in en 20 tons hydraulpress redan på första jobbet.
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Postat: 18 apr 2015, 08:41
av erlan
nu har jag ingen aning om hur bra maskinpark du har tillgång till.
men jag har fått tipset att svetsa ihop båda vevskivorna och bearbeta hålen samtidigt för att få samma avstånd.
sen svarva isär dom utvändigt sist.
beträffande härdning så blir det mer och mer vanligt att härda ämnena före bearbetning. jag har ingen aning om hur hårt man härdar en racevev, men tvivlar på att det ska vara hårdare än att hårdmetall fortfarande funkar bra.
erlan
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Postat: 18 apr 2015, 09:36
av Svartsjö
Niltan skrev nånstans att nya kppplingar kommer nästa vecka OCH vevar med 44slag
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Postat: 18 apr 2015, 11:54
av erlan
ja om nån importör lyckats lägga vantarna på partiet med rito 44vevar så har han ju timat bra, om VRM-Roffe inte har några.
och i så fall lär det ju hamna några Ritovevar i motorer med riktigt elak effekt. och då lär det visa sig vad dom går för.
'erlan
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Postat: 18 apr 2015, 12:05
av Svartsjö
Det är inte ritovevar som Niltan ska få hem.
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Postat: 18 apr 2015, 12:09
av sniffer
erlan skrev:ja om nån importör lyckats lägga vantarna på partiet med rito 44vevar så har han ju timat bra, om VRM-Roffe inte har några.
och i så fall lär det ju hamna några Ritovevar i motorer med riktigt elak effekt. och då lär det visa sig vad dom går för.
'erlan
Jag kör det mesta i min stora CNC-fräs. Men det där med härdning och slipning är inget jag vanligtvis pysslar med. För vad jag vet så slipar Roffe fram det sista hundringarna på sina vevar. Sen är mycket framtaget i ett och samma stycke. Så tror faktiskt hans vevar är bland det mera gedigna. Och om inte annat jävligt hårda till ytan.
Re: Sachs EKF kopplingsbrist! Panik!
Postat: 18 apr 2015, 12:13
av erlan
Svartsjö skrev:Det är inte ritovevar som Niltan ska få hem.
nu blev jag nyfiken, är det nån som extraknäckt i en cncsvarv med tillräckligt många axlar?
erlan