Sida 4 av 13
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 22 aug 2015, 20:52
av 56:an
felix83 skrev: Målet är en fungerande, men patinerad moped.
Den utgångspunkten delar jag med dej och det har faktiskt många fördelar
Men här väljer man förstås själv så jag jag förkastar inget, det är ju ett val.
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 22 aug 2015, 21:13
av T M
Sportbastard passar bra,
Det som skiljer din från den Candy-gröna jag hade på sjuttitalet är att min var försedd med fälgar från Dkw med Hakkapelitta däck 55 cm högt styre

"lagom" trimmad. Bakskärmen borta, satt en kort flärp i fästhålen under baklyktan
Citat:
1) Ett sista försök med bara handkraft
2) Dorn och hammarslag, därefter vanlig handkraft
3) Slagskruvmejsel
4) Skita i allt, dricka öl och sura
Gör ALDRIG första delen av fyran, det blir ett j...a jobb att sanera efteråt......
För andra delen föeslås en styv stout och pepparkakor men en fin brie på

Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 22 aug 2015, 22:13
av 56:an
Nu kommer dom verkligt goda råden

Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 23 aug 2015, 18:46
av felix83
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 23 aug 2015, 20:28
av 56:an
Du har Raketstart på din renoveringstråd över 1000 visningar redan, fortsätt och kör hårt

Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 23 aug 2015, 20:55
av felix83
56:an skrev:Du har Raketstart på din renoveringstråd över 1000 visningar redan, fortsätt och kör hårt

Aj då, då måste det ha blivit fel. Rexstart ska det ju förstås vara!

Men kul att folk verkar intresserade av mina (miss-)öden och äventyr!
Det händer mer i tråden än i verkstaden i alla fall, men jag hoppas kunna få lite garagetid i veckan...

Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 23 aug 2015, 23:16
av 56:an
Rexstart Sportbastard låter faktiskt jättebra som namn på projektet
Bra jobbat där måste jag säja...

Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 24 aug 2015, 10:13
av felix83
Nå, åter till de oljiga bitarna!
Med ny kraft och någorlunda ungdomlig geist lossade ytterligare en skruv på kopplingskåpan. Resterande två lossade efter det att jag tillämpat nr. 2 på listan (hammare och dorn). Alltså slipper jag torka annat än gammal olja från motorn, åtminstone ett tag till! ;)

- tmp_11675-1632075990.jpg (43.57 KiB) Visad 3784 gånger
Dreven ser fina ut, men hur stort får spelet vara mellan drevet på vevaxeln och det på kopplingsaxeln (eller vad den kan kallas)? Jag får det till runt 0,3-0,35 mm.
Nästa fråga: muttern som låser drevet på vevaxeln, är den höger- eller vänstergängad? Vevaxeln rör sig medurs, sett från höger.
Nästnästa fråga: hur låser man på bästa sätt vevaxeln när man ska lossa nämnda drev? Skruvmejsel genom tändplattan? SKOJADE BARA!!!
För att hålla moralen uppe så laborerade jag lite med hur motorn skulle kunna piffas upp för att följa temat Sportbastard, och fastnade lite för detta:

- tmp_11675-1364693933.jpg (33.15 KiB) Visad 3784 gånger
Jag vet att det är helt fel tidsmässigt med insexskallar på en motor från 60-talet. Just därför gillar jag det! Så innan det är dags för ihopmontering så får jag nog beställa en massa udda skruvar och muttrar från Wegertseder.
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 24 aug 2015, 12:02
av HSE
De där dreven brukar vara outslitliga. Överhuvudtaget är det en slitstark motor så riv inte mer än nödvändigt...
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 24 aug 2015, 12:12
av felix83
Det är ju skönt att veta. Dessvärre har motorn legat utan cylinder en längre tid vilket har medfört att insidan är full av damm. Sedan misstänker jag att någon packbox är slut eftersom hela utrymmet under vänsterkåpan är fullt av seg äcklig olja. Så det blir nog att riva rubbet och förhoppningsvis lära sig en massa längs vägen!
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 24 aug 2015, 13:04
av T M

Verkar som fekalie ironin bet
Om jag minnes rätt är muttern högergängad, en bit frotté i kuggarna funkar som låsning.
Ett andra alterativ är att såga en gaffel i 20mm plywood som passar över vevhuset för att låsa veven med kolvbulten
Slipa ur en skruvmejsel för att få loss muttrar till koppling & plocka bort hela transen innan du delar motorn.
Lamellerna behöver nog bytas med tanke på hur långt inskruvade muttrarna är.........
PS

Tillverka nya övre motorstag i rostfritt & gravera in sportbastard med Rex typsnitt och fyll i texten efter polering

Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 24 aug 2015, 14:02
av 56:an
Jag ser en fjäderbricka innan för muttern till det lilla drevet så muttern måste vara högergängad för när såg du en fjäderbricka för vänstergängor senast?
På den övre bilden ser man också en grön rund grej innan för drevet och på den bör du fästa stor uppmärksamhet vad du ska göra där. Fråga gärna här om det är något oklart, om den bör bytas, hur man gör, om den ska limmas, vilket sorts lim och vilket varumärke på limmet osv.
Om insexskruvarna i kåpan säjer jag bara
Det valet ligger helt rätt i tiden

Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 24 aug 2015, 14:41
av 56:an
Jag brukar göra så här när jag ska lossa eller dra fast muttern på den sidan. Nåt fel på det då?

Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 24 aug 2015, 16:57
av felix83
56:an skrev:Jag ser en fjäderbricka innan för muttern till det lilla drevet så muttern måste vara högergängad för när såg du en fjäderbricka för vänstergängor senast?
Skarptänkt!
Vad gäller packboxar, lager och andra slitdelar så samlar jag alla mina bryderier till ett senare inlägg, till brädden fyllt med det som.ungdomarna kallar n00b-frågor.
Smart sätt att låsa veven, det snor jag! (är det månne t.o.m. en EM50 som agerar demonstrationsmodell?)
Re: Nybörjarrenovering av Rex
Postat: 25 aug 2015, 15:02
av felix83
Efter ytterligare lite tid i garaget är så drevet avplockat (muttern var mycket riktigt högergängad), svänghjul och tändplatta är också loss (den nya avdragaren var den rätta) och alla skruvar och muttrar som håller ihop blockhalvorna är lossade. Jag har varit och införskaffat material för en hemmasnickrad avdragare så jag kan klyva motorn.
Nu till spörsmålen: tändplattans komponenter ser tämligen medfarna ut, likaså insidan av svänghjulet. Kan expertisen här uttala sig om sakernas kondition genom endast en okulärbesiktning? Jag har inte vanligtvis så här mycket tid att lägga i verkstaden, utan jag tänkte byta ut tändspole, brytare och kondensator när jag sätter ihop motorn igen, för att (förhoppningsvis) slippa så mycket felsökning när det drar ihop sig till uppstart. Eller kan man mäta upp tändspolen för att se om den är OK?

- tmp_32465-1632075990.jpg (24.98 KiB) Visad 3667 gånger
Svänghjulets magneter ser också lite risiga ut, vad tror ni om'et?

- tmp_32465-1364693933.jpg (23.73 KiB) Visad 3667 gånger
Var förresten inne på Bauhaus idag och upptäckte då att de höll på att bygga upp ett brett sortiment av insexskruvar, såväl försänkta som kullriga. Får göra ett återbesök när jag inventerat vilka skruvar som behövs till kåporna.