Uppdatering:
För att få en vettig vinkel på expansionskammaren sågades en kil i anslutningens framkant, fick såga flera gånger, vika ner, innan jag var nöjd, nu får jag "blåsan" vettigt nära motorn.
Risken är dock stor att jag offrat all markfrigång...
Såhär såg spalten ut före svetsning:
Efter svetsning:
Efter svetsningen slipades röret på insidan, tack vare att jag sågat en kil som minskades var det begränsat med material på insidan av röret, lätt att slipa ur:
Anslutningen mellan avgasporten och pipan består av en kona som går från porten 26 mm till pipans 29 mm, invändigt mått.
Mina mätningar gav vid handen att längden var minimum 15 mm, ökade på till 18 och till det kom plattans 5 millimeter.
Enligt min vinkelkalkylator ska 3 millimeters diameter förändring på 23 mm´s längd motsvara 3,73 grader på tvärsliden.
Ställde in just detta och vips, rätt mått infann sig...:
Såhär ser det ut på anslutningen:
Från avgasporten sett finns inga skarpa kanter som stör utflöde eller returpuls men det finns en fördjupning där pressningen runt flänsen finns, jag tror att jag ska fylla ut och jämna till den kanten med någon form av värmebeständig pasta.
Anslutningen ser ut såhär, i väntan på TIG-svetsning:
Minns ni det S-formade röret som skulle bli insugsrör?
Insugsplattan borrades och slipades ur för att passa rörets ytterdiameter om 27,7 millimeter.
Det kapades av och 45-gradersböjen användes tillsamman med anslutningsmuffen jag svarvat tidigare:
Avgasmuff och insugningsrör i väntan på TIG-svetsning:
Puchen´s kedjespännare är lite tveksam, en tvåmillimeters plåt med en M7-gänga ska trycka en skruv mot hjulaxeln.
På min sving var bägge sidornas gängor borta, någon har gängat upp till M8 som även dom var borta.
Med viss risk att betraktas som en yxmeckare löste jag det mindre elegant.
Två bitar om 15 x 15 mm och längd 40 mm fixades till, borrades ur samt gängades med M8 på rätt plats, svetsades på plats.
Istället för två millimeter M7 har jag nu 40 mm M8 så det ska inte slitas upp i första taget.
Min devis brukar vara FFSF (Först Funktion Sedan Finish) vilket brukar betyda att funktionen står före, finishen blir aldrig av...