Skoterett Bus variant
Re: Skoterett Bus variant
ett tips:
när du ska justera för kanalerna, så är en 6mm 3skärig pinnfräs ett fruktansvärt effektivt verktyg i
tryckluftslipen.
erlan
när du ska justera för kanalerna, så är en 6mm 3skärig pinnfräs ett fruktansvärt effektivt verktyg i
tryckluftslipen.
erlan
Re: Skoterett Bus variant
Tack för tipset Erland,
Men jag är lite försiktig av mig så jag körde med en vanlig roterande fil.
Det tig en stund men jag har inte bråttom ;)
Men jag är lite försiktig av mig så jag körde med en vanlig roterande fil.
Det tig en stund men jag har inte bråttom ;)
Re: Skoterett Bus variant
Så ja nu är motorn ihopsatt och allt verkar snurra som det ska.
Börjat mäta för insug. Kanske man hinner få ihop detta inna Mellsta ialla fall
Börjat mäta för insug. Kanske man hinner få ihop detta inna Mellsta ialla fall

Re: Skoterett Bus variant
Den där ska bli kul att höra uppstartad,det är inte så ofta man träffar på nån hva som
ska kallas"viktkompenserad" värt namnet
ska kallas"viktkompenserad" värt namnet

Re: Skoterett Bus variant
Oj oj oj...ser maffigt ut, hoppas det blir skön musik. 

Senast redigerad av billykid den 14 jan 2016, 11:36, redigerad totalt 1 gång.
Re: Skoterett Bus variant

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
Re: Skoterett Bus variant
vad är det för cylinder du använt?
Re: Skoterett Bus variant
Det är en Malossi 70cc till en Yamaha Slider
Re: Skoterett Bus variant
Det här ser ut att bli en trevlig maskin! Får man se den live i vår?
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Re: Skoterett Bus variant
motorn som cylindern är avsedd för sitter i många EU-scootrar.
den brukar kallas för "stående minarelli"
så här ser det ut på ett sachsblock:
min cylinder heter polini corsa, och ska väl vara deras rappaste gjutjärnscylinder.
men hur den står sig mot malossin vet jag inte.
däremot får jag känslan av att den reedventil som hör till minarellimotorn blir en strypning.
mellanläggen är tänkta att ge plats för en reed till yamaha DT.
att det är flera tunna beror på att det var den tjockaste dom körde i den laserskärmaskinen
som hjälpte mig att skära till dom.
erlan
den brukar kallas för "stående minarelli"
så här ser det ut på ett sachsblock:
min cylinder heter polini corsa, och ska väl vara deras rappaste gjutjärnscylinder.
men hur den står sig mot malossin vet jag inte.
däremot får jag känslan av att den reedventil som hör till minarellimotorn blir en strypning.
mellanläggen är tänkta att ge plats för en reed till yamaha DT.
att det är flera tunna beror på att det var den tjockaste dom körde i den laserskärmaskinen
som hjälpte mig att skära till dom.
erlan
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
Re: Skoterett Bus variant
kul med specialbyggen. Du har inte kikat på crossmembran? kolfiber gör susen
Re: Skoterett Bus variant
ja för min del är det tänkt att köras med kolfiber, eller ev. glasfiber membran.
det törs inte f-n, köra ett sånt bygge med stålmembran.
dessutom ingick det ett kolfiberblad i min cylindersats.
Neifelheim: vad manar du med crossmembran?
till yamaha DT finns ju athena fyrläppat kolfiberreed.
till honda mb/mt och minarelli AM6 finns ju några till trimningreedventiler att välja på.
men med dom här cylindrarna är det lite mindre med plats ner i vevhuset, än t.ex en polini avsedd för yamaha DT. åtminstone om man monterar dom med adapter på sachsblock.
jag länkade till ett insug/reed-kit mitt på sidan 2 i tråden. men det har jag inte en chans att på plats med under kåpan på en monarscoot.
erlan
det törs inte f-n, köra ett sånt bygge med stålmembran.
dessutom ingick det ett kolfiberblad i min cylindersats.
Neifelheim: vad manar du med crossmembran?
till yamaha DT finns ju athena fyrläppat kolfiberreed.
till honda mb/mt och minarelli AM6 finns ju några till trimningreedventiler att välja på.
men med dom här cylindrarna är det lite mindre med plats ner i vevhuset, än t.ex en polini avsedd för yamaha DT. åtminstone om man monterar dom med adapter på sachsblock.
jag länkade till ett insug/reed-kit mitt på sidan 2 i tråden. men det har jag inte en chans att på plats med under kåpan på en monarscoot.
erlan
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
Re: Skoterett Bus variant
Crossmembran, med min tanke tänkte jag boysen reeds, vilket ger ett jäkla flås i ämnet..erlan skrev:ja för min del är det tänkt att köras med kolfiber, eller ev. glasfiber membran.
det törs inte f-n, köra ett sånt bygge med stålmembran.
dessutom ingick det ett kolfiberblad i min cylindersats.
Neifelheim: vad manar du med crossmembran?
till yamaha DT finns ju athena fyrläppat kolfiberreed.
till honda mb/mt och minarelli AM6 finns ju några till trimningreedventiler att välja på.
men med dom här cylindrarna är det lite mindre med plats ner i vevhuset, än t.ex en polini avsedd för yamaha DT. åtminstone om man monterar dom med adapter på sachsblock.
jag länkade till ett insug/reed-kit mitt på sidan 2 i tråden. men det har jag inte en chans att på plats med under kåpan på en monarscoot.
erlan
Re: Skoterett Bus variant
Japp det lär du nog få göra men jag tror inte jag tar premiärturen på Phytagoras Rallyt ;)testo skrev:Det här ser ut att bli en trevlig maskin! Får man se den live i vår?
Re: Skoterett Bus variant
Ja kollar man på din Cylinder så är den lite vassare ca 2hk mer enl Twostroke.seerlan skrev:motorn som cylindern är avsedd för sitter i många EU-scootrar.
den brukar kallas för "stående minarelli"
så här ser det ut på ett sachsblock:
min cylinder heter polini corsa, och ska väl vara deras rappaste gjutjärnscylinder.
men hur den står sig mot malossin vet jag inte.
däremot får jag känslan av att den reedventil som hör till minarellimotorn blir en strypning.
mellanläggen är tänkta att ge plats för en reed till yamaha DT.
att det är flera tunna beror på att det var den tjockaste dom körde i den laserskärmaskinen
som hjälpte mig att skära till dom.
erlan
Varför jag valde just denna typ av cylinderkit beror delvis på att det är 10mm kolvbult så man slipper hålla på att byta vev.
Ja det ser lite smått ut vid reedventilen men det kanske funkar ändå.