Skoterett Bus variant

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av erlan »

ett tips:
när du ska justera för kanalerna, så är en 6mm 3skärig pinnfräs ett fruktansvärt effektivt verktyg i
tryckluftslipen.

erlan
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av drutten »

Tack för tipset Erland,
Men jag är lite försiktig av mig så jag körde med en vanlig roterande fil.
Det tig en stund men jag har inte bråttom ;)
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av drutten »

Så ja nu är motorn ihopsatt och allt verkar snurra som det ska.
Börjat mäta för insug. Kanske man hinner få ihop detta inna Mellsta ialla fall :)
Bilagor
image.jpg
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av selma »

Den där ska bli kul att höra uppstartad,det är inte så ofta man träffar på nån hva som
ska kallas"viktkompenserad" värt namnet :wink:
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av billykid »

Oj oj oj...ser maffigt ut, hoppas det blir skön musik. slider_score.gif
Senast redigerad av billykid den 14 jan 2016, 11:36, redigerad totalt 1 gång.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av Baronen »

slider_score.gif Underbart!
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av Neifelheim »

vad är det för cylinder du använt?
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av drutten »

Det är en Malossi 70cc till en Yamaha Slider
testo
Forumsponsor
Inlägg: 637
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Norrtälje

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av testo »

Det här ser ut att bli en trevlig maskin! Får man se den live i vår?
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av erlan »

motorn som cylindern är avsedd för sitter i många EU-scootrar.
den brukar kallas för "stående minarelli"
så här ser det ut på ett sachsblock:
sachsaha 006.jpg
min cylinder heter polini corsa, och ska väl vara deras rappaste gjutjärnscylinder.
men hur den står sig mot malossin vet jag inte.
däremot får jag känslan av att den reedventil som hör till minarellimotorn blir en strypning.
mellanläggen är tänkta att ge plats för en reed till yamaha DT.
att det är flera tunna beror på att det var den tjockaste dom körde i den laserskärmaskinen
som hjälpte mig att skära till dom.

erlan
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av Neifelheim »

kul med specialbyggen. Du har inte kikat på crossmembran? kolfiber gör susen
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av erlan »

ja för min del är det tänkt att köras med kolfiber, eller ev. glasfiber membran.
det törs inte f-n, köra ett sånt bygge med stålmembran.
dessutom ingick det ett kolfiberblad i min cylindersats.

Neifelheim: vad manar du med crossmembran?
till yamaha DT finns ju athena fyrläppat kolfiberreed.
till honda mb/mt och minarelli AM6 finns ju några till trimningreedventiler att välja på.
men med dom här cylindrarna är det lite mindre med plats ner i vevhuset, än t.ex en polini avsedd för yamaha DT. åtminstone om man monterar dom med adapter på sachsblock.
jag länkade till ett insug/reed-kit mitt på sidan 2 i tråden. men det har jag inte en chans att på plats med under kåpan på en monarscoot.

erlan
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av Neifelheim »

erlan skrev:ja för min del är det tänkt att köras med kolfiber, eller ev. glasfiber membran.
det törs inte f-n, köra ett sånt bygge med stålmembran.
dessutom ingick det ett kolfiberblad i min cylindersats.

Neifelheim: vad manar du med crossmembran?
till yamaha DT finns ju athena fyrläppat kolfiberreed.
till honda mb/mt och minarelli AM6 finns ju några till trimningreedventiler att välja på.
men med dom här cylindrarna är det lite mindre med plats ner i vevhuset, än t.ex en polini avsedd för yamaha DT. åtminstone om man monterar dom med adapter på sachsblock.
jag länkade till ett insug/reed-kit mitt på sidan 2 i tråden. men det har jag inte en chans att på plats med under kåpan på en monarscoot.

erlan
Crossmembran, med min tanke tänkte jag boysen reeds, vilket ger ett jäkla flås i ämnet..
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av drutten »

testo skrev:Det här ser ut att bli en trevlig maskin! Får man se den live i vår?
Japp det lär du nog få göra men jag tror inte jag tar premiärturen på Phytagoras Rallyt ;)
drutten
Forumsponsor
Inlägg: 219
Blev medlem: 04 nov 2011, 00:00
Ort: Täby

Re: Skoterett Bus variant

Inlägg av drutten »

erlan skrev:motorn som cylindern är avsedd för sitter i många EU-scootrar.
den brukar kallas för "stående minarelli"
så här ser det ut på ett sachsblock:
Bilagan sachsaha 006.jpg finns inte längre
min cylinder heter polini corsa, och ska väl vara deras rappaste gjutjärnscylinder.
men hur den står sig mot malossin vet jag inte.
däremot får jag känslan av att den reedventil som hör till minarellimotorn blir en strypning.
mellanläggen är tänkta att ge plats för en reed till yamaha DT.
att det är flera tunna beror på att det var den tjockaste dom körde i den laserskärmaskinen
som hjälpte mig att skära till dom.

erlan
Ja kollar man på din Cylinder så är den lite vassare ca 2hk mer enl Twostroke.se
Varför jag valde just denna typ av cylinderkit beror delvis på att det är 10mm kolvbult så man slipper hålla på att byta vev.
Ja det ser lite smått ut vid reedventilen men det kanske funkar ändå.
Bilagor
Om man gör som kompisen och bygger på Chappy cylinder så får man ju lite mer plats för reedventilerna ;)
Om man gör som kompisen och bygger på Chappy cylinder så får man ju lite mer plats för reedventilerna ;)
Skriv svar