zappafan skrev:Skitfin, fanns dom med limpa åxå eller hette dom nåt annat då? minns en som hade en sådan som gick utav bara h-vete då man var 10 bast själv, & håller med Tompa, kapa en länk så hamnar hjulet bättre mot skärmen..
sen är det väl bra det både finns renov. + patina
Cross Special heter dom då, satt även överliggande avgassystem på dom.
Den blev riktigt snygg! Du ska vara väldigt stolt
Förresten hur fick du ihop stödet med fjädern och det? Tycker att en m5 skruv är alldeles för litet för trycket från fjädern. Mitt stöd blev inte riktigt 100 då "ringen" lutar lite utåt i uppkant pga spänningen från fjädern. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får börja med att tacka för alla trevliga komentarer. Tack...
Ja, dom finns även med limpa (och överliggande ljuddämpare) och heter då "Mustang Cross Special". (Min är en "Mustang Cross B".)
Anledningen till kedjans längd och kedjespännadarna är som dom är, är att jag ska byta till en 2,6 hk cylinder (även kallad "femhalva") och då eventuellt även ett större drev. Tror inte jag kan både kapa en länk och byta till större drev.
Angående patina eller renoverad, så var denna moppe delvis dåligt renoverad. Den var bl.a. dåligt omlackad, så patinan var redan förlorad. Men tycker att man ska tänka sig för både en och två gånger innan man renoverar kompletta moppar i någelunda bra skick.
Duett_Anders_ skrev:Förresten hur fick du ihop stödet med fjädern och det? Tycker att en m5 skruv är alldeles för litet för trycket från fjädern. Mitt stöd blev inte riktigt 100 då "ringen" lutar lite utåt i uppkant pga spänningen från fjädern.
Mitt stöd var inget vidare före reniveringen. Det glappade och moppen lutade förmycket. Alla delarna elförzinkades så det byggde väl på några hundadelar och sedan så klippte jag till en tunn (kanske 0,2-0,3mm) plåtremsa. Borrade ett 5 mm hål i den och klämde in den mellan ringen och rördelen i ramen, så ringen inte skulle glappa i ramröret.
Ett tips är att spänna ihop fjädern i ett skruvstycke och låsa med en liten slangklämma runt stödet. Sedan kan du enkelt montera stödet, ev. pilla in plåtremsan och skruva ihop det. Sedan är det bara att ta slangklämman.
Duett_Anders_ skrev:Förresten hur fick du ihop stödet med fjädern och det? Tycker att en m5 skruv är alldeles för litet för trycket från fjädern. Mitt stöd blev inte riktigt 100 då "ringen" lutar lite utåt i uppkant pga spänningen från fjädern.
Mitt stöd var inget vidare före reniveringen. Det glappade och moppen lutade förmycket. Alla delarna elförzinkades så det byggde väl på några hundadelar och sedan så klippte jag till en tunn (kanske 0,2-0,3mm) plåtremsa. Borrade ett 5 mm hål i den och klämde in den mellan ringen och rördelen i ramen, så ringen inte skulle glappa i ramröret.
Ett tips är att spänna ihop fjädern i ett skruvstycke och låsa med en liten slangklämma runt stödet. Sedan kan du enkelt montera stödet, ev. pilla in plåtremsan och skruva ihop det. Sedan är det bara att ta slangklämman.
/Kuli...
Tack för tipset med slangklämman! Har tidigare använt en tving till det, men det var ganska bökigt.
Men ditt stöd sitter vettigt annars? Som jag skrev innan så misstänker jag att m5 skruven inte pallar trycket från fjädern.
Är det något jag kan ha gjort fel? Eller ska man sätta dit en övre skruv med? <!-- </EdIndex> --></div>
Duett_Anders_ skrev:Tack för tipset med slangklämman! Har tidigare använt en tving till det, men det var ganska bökigt.
Men ditt stöd sitter vettigt annars? Som jag skrev innan så misstänker jag att m5 skruven inte pallar trycket från fjädern.
Är det något jag kan ha gjort fel? Eller ska man sätta dit en övre skruv med?
Mitt stöd är väl kanske inte riktigt lika tight som det var när moppen var ny, men det är väldigt bra för att vara 35 år gammalt.
Kanske är så att ditt stöd glappar i ringen, om du förstår vad jag menar ? Eftersom jag elförzinade både stödet och ringen så fick mitt stöd väldigt bra passning i ringen. Däremot glappade sedan ringen i ramröret, men det fixade jag som sagt med en plåtremsa runt ringen.
väldigt kul att se hur fin
mustangen vart den där renoveringen är
gjord med äkta kärlek till fordonet.
var lite tårögd när jag sålde den behövde stålar
men jag visste att kuli var rätt
snubbe att sälja mopeden till. känns mycket bättre nu.
det var tänkt att jag skulle gjort samma renovering som kuli men nu vart det han istället och jag skulle inte kunnat gjort det bättre själv.
obs är helt oskyldig till den dåliga lackeringen
som var på när jag sålde mopeden till kuli.
mvh kondensatorn. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket bra jobbat får man säga, den blev oerhört snygg. Det är allt så det rycker lite i ens egna fingrar när man ser den, man får nog allt ta tag i sin egen snart
Samtidigt kan man ju passa på och fråga om ingen har en hastighetsmätare till en Mustang liggande, söker den nyare modellen som ligger fri från lamphusen <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för berömmet...
Ska byta cylinder till en fräsch "femhalva", en fabrikstillverkad 15 mm förgasare (alltså inget uppborrat skit) och en planad topp innan snön smälter bort och säsongen börjar igen. Men just nu är det ca: 85 cm snö ute, så man behöver inte stressa direkt.
Just nu har jag ingen hastighetsmätare till salu, tyvärr.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ju inte varit på det här forumet länge, men försöker läsa ikapp, Du kuli, detta var den bästa renovering jag sett på mycket länge, förästen ännu längre Mvh Alf-johan <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt skrev:En riktigt lyckad renovering , ser fn ut som ny...
färgkod ?
Färgkoden har jag inte här och nu, men kan leta reda på den om du vill. Men det är INTE någon Mustang originalkulör tyvärr, utan bara en snygg metallic vald på chans.
alf-johan skrev:Har ju inte varit på det här forumet länge, men försöker läsa ikapp, Du kuli, detta var den bästa renovering jag sett på mycket länge, förästen ännu längre Mvh Alf-johan