Renovering av Zundapp 125cc motor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
HSE

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

Det syns kanske inte så bra på bilderna men båda mina vevstakar är bronsfärgade så det är helt klart en ytbehandling från fabriken. Den från den sista motorn har också en grön rund färgfläck kvar, OK märkning från fabriken eller någon viktmatchning? Jag skull nog inte våga använda din vevstake efter att ha sett de sista bilderna på den :shock:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Vevlagret var sopslut så jag klöv vevstaken i storänden och kapade bulten när den demonterades. På det sättet slapp jag tillverka mellanlägg som behövdes om bulten ska pressas bort i ett ihopsatt vevparti. Det var Conrad som tipsade om det en gång och är en smart idé.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Alla lager och packboxar demonterade och identifierade. Jag värmde blockhalvorna till nästan 100 grader och försökte slå ut ramlagerringarna mot en stadig planka på golvet. Men det hände inte ett skit så jag MIG:ade fast en skruv tvärs över ytterringen och pressade ut dem medans blockhalvorna var varma.

Hur många lamelleller sitter det i dina motorer HSE?
Bilagor
20161226_185948.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

5 lameller i motor 2. Har inte räknat hur många som finns till reservdelsmotorn. Beträffande få ur lagerringarna ur blocket så brukar det fungera att svetsa en sträng runt lagerringen. När den kallnar krymper den och lagerringen med den. Så jag planerar att göra detta som nästa steg.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

OK tack, det såg konstigt ut i min kopplingkorg. Den inre tryckplattan hade ett gap till korgens botten och det är bara 4 lameller. Jag har nu beställt en komplett sats lameller och allt annat som jag behöver av Mopedrenovering. Det är väldigt skönt att kunna få hem allt från samma firma som inte hade gått annars.

Ja så kan man göra som du skriver om lagerringar. Har läst det någon gång men hade glömt det. Jag la på ordentliga svetsar på sidorna om skruven så det blev kanske lite av samma effekt.

Sedan har jag läst någon gång att det är aningen lite olika tjocklek på vevtappar för magnetlager respektive spårkullager som jag kommer att gå över till. Men när jag mäter med en invändig 3-puktsmikrometer så är det ingen skillnad på innermåttet och jag skulle se direkt om det t.ex. skiljer 2 tusendelar genom att det är glest mellan strecken för hundradelar. De lite större 3-punktarna jag har är graderade 5 tusendelar. Jag konstaterade också att det är en knapp hundradels presspassning på ramlagren mot tapparna. Det räcker gott och väl för att de inte ska spinna på tappen.

Här ser man inom vilka gränser ett lager får variera. Det är kanske inte helt aktuellt eftersom dokumentet är faställt 1934... men visar vad det handlar om. Det ger också en förklaring till varför FAG-lager sitter mycket lösare än SKF-lager när jag har jämfört. Båda ligger inom tolerans men den ena kommer att gå lätt och det andra tungt på en tapp.

Jag har själv ingen direkt erfarenhet att tillverkning så om någon ser något knas i funderingar och antaganden så är jag bara tacksam för tillrättavisningar.
Bilagor
lagertoleranser.jpg
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det har ju fungerat med 4 lameller för det syns att kopplingen är välanvänd så tanken slog mig att det kanske sitter en inre tryckplatta från vanlig KS50 och att det nog borde vara längre pinnar på KS125 för en lamell och stålplatta mer. Kan du kolla HSE hur långt de fem skruvarna sticker upp från plattan?
HSE

Inlägg av HSE »

Skall göra det, här är en bild på min koppling så länge.
Renovera Zundapp del 1 005.JPG
Renovera Zundapp del 1 005.JPG (128.55 KiB) Visad 3297 gånger
Vevaxeln jag skall använda hade spårkullager i motsatts till till den som satt i motorn och eftersom jag har rätt spårkullager på hyllan tänker jag använda dem. Så det är inte bara Ettans som har delar till Zundapp 125or nu?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Sjutton vad fin din motor ser ut. Du lär inte behöva byta mycket i den.

Ja Mopedrenovering för allt som Ettans har och mycket mer därtill. Jag vet inte hur mycket de tänker lagerhålla men jag får alla mina grejor snart och det är precis allt som jag behöver.

1 st cylinderkit 17 hp med kolv och topplock
1 st nållager till kolven
1 st vevstakssats
1 st lamellsats
1 st Kokusansystem
1 st kickkåpa
1st växelspak
1 st kickaxel (KS50 möjligen som jag tar sista biten från i så fall)
1 st insugsrör
1 st avgasstos
1 st inre lager till julgranen

Alla lager, packboxar och shims är också beställda från Momentum. Nytt drev för 5an, kickaxel KS125 och lite annat småplock som oljelock och skruvsatser m.m. har jag hemma sedan tidigare. Något har jag säkert missat men det är bara att komplettera.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det går kanske att sticka ner bladet i ett skjutmått i ett av de 5 hålen utan skruvar så får man måttet på skruvarnas längd utan att behöva öppna kopplingen.
HSE

Inlägg av HSE »

Är det detta mått du vill ha?
Zundapp motor del 3 001.JPG
Zundapp motor del 3 001.JPG (136.75 KiB) Visad 3250 gånger
21 mm i så fall. Jag hade tur när jag köpte den motorn, kostat mer än 2 tusingar idag :D Köpt den av en känd Zundapp säljare från Bohus, han hade den gången tagit in en bunt på om jag minns rätt 5 fina Zundapp 125or från Holland som han begärde runt 30 tusen styck för. Jag tyckte det var väl mycket den gången :? Men motorn jag köpte av honom var svensksåld men han visste inte mycket mer om den utom att den satt fast. Kolven har en skada så jag tror att det hänt något där och sedan har motorn blivit stående länge utan cylinder och topp varvid ramlagren rostat fast. Konstigt nog har vevstakens storända klarat sig. Kolven
Zundapp motor del 3 003.JPG
Zundapp motor del 3 003.JPG (128.57 KiB) Visad 3250 gånger
Jag fann att också mina lagerskålar satt fast, svetsade en bricka i skålen för att få grepp att dra ut lagerskålarna. Delarna på vevaxeln drog jag av med sedvanlig avdragare.
Zundapp motor del 3 002.JPG
Zundapp motor del 3 002.JPG (129.26 KiB) Visad 3250 gånger
Fann att även reservdelsmotorn hade magnetlager till vevaxeln så jag börjar tänka om beträffande lagren jag har på lager :) Får fundera lite till där innan jag skall beställa delar. Din lista såg inte ut att bli billig på tal om det...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Tack för att du kollade. Är det plattan och måttet från en 125-motor och mätt direkt mot inre tryckplattan som har skruvarna utnitade på baksidan? När jag mäter min är det 25,5 mm till avsatsen där gängan börjar och längden inkl. gänga 31,5 mm. Om din är till en 5 lamellers och inte till en vanlig KS50 så kan min vara till en koppling för 6 lameller. :shock:

En annan sak som förbryllar är att den inre tryckplattan (som håller de fem nitade skruvarna) är kupad på din. Min är helt plan. Den kupade brukar sitta överst för att ge plast för den stora muttern som håller ihop kopplingspaketet.

Ja det blev lite grejor som beställdes och jag vet inte vad det kostar. Man får väl hoppas att jag får Tysk-priser :wink:
HSE

Inlägg av HSE »

Det jag mätte på är plattan som låg i reservdelsmotorlådan så jag antog att den hörde till men den kan förstås komma från en vanlig mopedmotor... Hittade bara en lamell i lådan, däremot ett antal tryckplattor. Får titta lite mer på kopplingen på den riktiga motorn i morgon, reservdelsmotorn tycks sakna det mesta av just kopplingen :shock:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

OK det förklarar och då är den säkert från en vanlig moppemotor. Med tanke på att de har 4 lameller och min är 5 mm högre så är jag nu säker på att min är för 5 lameller som de ska vara. Det är bra för då kanske jag slipper beställa ännu mer grejor och slipper gå ifrån huset :YMPRAY:

Just nu håller jag på att träna min stresstålighet med att konvertera en vanlig slät bakdel av kopplingskåpa (motortårtbiten) till KS125 utförande. Man får fräsa upp de främre hörnen och bygga väggar där. Det sitter skruvar i stora kopplingskåpan som måste ges utrymme. Sedan har jag klippt till dekorplåtarna som ska limmas fast med JW Weld innan allt slipas spacklas och lackeras. Kåpan är i mycket dåligt skick med skraphål rakt igenom. Tur att man är pensionär och har tid för grottjobb.
HSE

Inlägg av HSE »

Tittat lite mer på kopplingsdelarna och bottenplattan jag mätt på ser ut att höra i hop med resten 125cc delarna. Den är som du skriver kupad, sedan finns det två tryckplattor som också är kupade och två som är raka och sedan den kupade överdelen. Vore bra med en sprängskiss som visar var vad skall sitta men jag har inte hunnit kolla på detta än :D Mäter jag genom hålen på min koppling som du föreslog och som sitter ihop får jag 27 mm till botten :? Jag hoppas fortfarande att hitta en låda med de saknade bitarna men risken är nog stor att jag aldrig fick med dem, kollade ju inte så noga den gången för länge sedan :(
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Jättebra, jag mätte 25,5 till avsatsen och du mäter 1,5 mm ytterligare inkl. yttre plåten så då blir det lika och jag således rätt typ av koppling mefipallina_yahoo.gif
Jag har en uppsättning nya fjädrar hemma som är till KS100 tror jag. Ska jämföra om de är lite kraftigare utan att de är överdrivet kraftiga så tar jag dem eller åtminstone varannan (5 st). Nu tror jag i.o.f.s. inte att fjädrar slits om de inte är underdimensionerande så originalfjädrarna är antagligen hel OK. Har man spec. på dem är det ju lätt att kolla annars.

Plattorna ska sitta så här med en lamell mellan varje:

- De raka används innifrån t.o.m. den näst yttersta
- Sedan en tunn med kupningen innåt och därefter sista plåten för fjäderkoppar med kupan också innåt
- Den yttre som man skruvar fast ska ha kupningen utåt. På det sättet går allt fritt så att kopplingen greppar med full fjäderkraft
Skriv svar