Crescent F50 Racemoppe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite kvalitetstid idag!
Snickrade mig ett styre, genom att slakta ett fult styre och svetsade fast röret på gaffelrören. Då kommer man långt ner och kan ligga smidigare på moppen. Då går det fortare!
Självklart har jag provsuttit och mätt c:a 1000ggr så det ska vara symmetriskt.

Då det är mycket snack om svetsfogar på detta forum, så måste jag vissa upp fogarna jag gjorde här.

Helhetsbilder!

Är inte helt säker på vart jag ska ha fotpinnarna... <!-- </EdIndex> --></div>
Snickrade mig ett styre, genom att slakta ett fult styre och svetsade fast röret på gaffelrören. Då kommer man långt ner och kan ligga smidigare på moppen. Då går det fortare!
Självklart har jag provsuttit och mätt c:a 1000ggr så det ska vara symmetriskt.

Då det är mycket snack om svetsfogar på detta forum, så måste jag vissa upp fogarna jag gjorde här.

Helhetsbilder!

Är inte helt säker på vart jag ska ha fotpinnarna... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror faktiskt att det var handknackad aluminium på indianen. 
Nu FINNS det glasfiber och polyester på B-tema, men lita på en f.d. glasfiberbåtsbyggare: deras grejer är varken billiga eller bra. Mycket vettigt finns i den affären, men är det glasfiberrelaterat så kan man med ett fåtal undantag i sortimentet hitta bättre grejer billigare.
Men bara för sakens skull får jag väl påpeka att även jag tjatat om att denna racemoppen borde få en riktig kåpa!
<!-- </EdIndex> --></div>

Nu FINNS det glasfiber och polyester på B-tema, men lita på en f.d. glasfiberbåtsbyggare: deras grejer är varken billiga eller bra. Mycket vettigt finns i den affären, men är det glasfiberrelaterat så kan man med ett fåtal undantag i sortimentet hitta bättre grejer billigare.
Men bara för sakens skull får jag väl påpeka att även jag tjatat om att denna racemoppen borde få en riktig kåpa!

-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Filmen dom snackar om. Mycket sevärd om man frågar mig!
Han kallar den ju "Munro Special", Så nu önskar vi se ReXXy F50 special slå allt och alla på nästa malmby! Iklädd fullkåpa (som om jag minns rätt är mot reglerna, men då får du väll åka en egen outlaw klass) <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.youtube.com/watch?v=3bu9dGRQvJYNeifelheim skrev:vad snackar ni om för kåpa?:P
Han kallar den ju "Munro Special", Så nu önskar vi se ReXXy F50 special slå allt och alla på nästa malmby! Iklädd fullkåpa (som om jag minns rätt är mot reglerna, men då får du väll åka en egen outlaw klass) <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker att jag har sett dom där lösningarna med styre och kopplings/broms handtag tidigare på nått bygge, men kommer inte på var

Klart att du får köra med hur mycket kåpa du vill, för du kommer att hamna i "Pro Mod 90cc" samma klass som mig
Det var flera sist som hade olika lösningar på kåpa. <!-- </EdIndex> --></div>

Klart att du får köra med hur mycket kåpa du vill, för du kommer att hamna i "Pro Mod 90cc" samma klass som mig

Det var flera sist som hade olika lösningar på kåpa. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, kåpa är godkänd, det vet jag. Men jag ska inte ha kåpa, inte lätt att få tag i! Och att bygga en är inte heller enkelt!

Det är nissarna ovanför som inte är riktig klar med reglerna om Topspeed..
Kåpa har aldrig varit förbjudet. Att jag hamnar i Pro Mod 90cc har jag vetat sen jag fixade motorn. 
Det krävs mycket för att slå Rosén.. Han kör ju 160+ UTAN kåpa.. Tänk dig hur fort det skulle gå med en kåpa?
<!-- </EdIndex> --></div>
Ja, vad ska man säga.. Du är inspirerande.Sura skrev:Jag tycker att jag har sett dom där lösningarna med styre och kopplings/broms handtag tidigare på nått bygge, men kommer inte på var![]()
![]()
Det var flera sist som hade olika lösningar på kåpa.

Det är nissarna ovanför som inte är riktig klar med reglerna om Topspeed..

Den filmen är en av mina favoriter!Nymans2013 skrev:http://www.youtube.com/watch?v=3bu9dGRQvJYNeifelheim skrev:vad snackar ni om för kåpa?:P
Han kallar den ju "Munro Special", Så nu önskar vi se ReXXy F50 special slå allt och alla på nästa malmby! Iklädd fullkåpa (som om jag minns rätt är mot reglerna, men då får du väll åka en egen outlaw klass)
Det krävs mycket för att slå Rosén.. Han kör ju 160+ UTAN kåpa.. Tänk dig hur fort det skulle gå med en kåpa?

-
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men det hade varit djävligt brutus med en kåpa av den modellen å egentligen om du jobbar i plast är det inte så speciellt svårt att bygga.
Man monterar helt enkelt block i styrofoam eller ecoprim på den färdiga bågen sedan använder man glödtråd å skär ut formen på kåpan grovt efter det kör man med en surffil den räntar som fan (som att fila i smör)
När du nått önskad form kör man på med grofsigt sandpapper å går ner på finare eftersom. Slutligen plastar man hela skiten med epoxyplast & glasfiber väv modell rowing (ej kross)å vill du ha den lätt så kör du med kolfiberväv det är ju racing vi talar om ..
När det har härdat färdigt river du bara ut styrofoamen ur kåpan du kan även använda aceton å smälta bort bitar av foamen som fastnat. Sen har du en tunn/lätt å läcker kåpa å jag lovar du blir unik å hamnar på varenda repotage
(om nu inte moppen går 45 då..) <!-- </EdIndex> --></div>
Man monterar helt enkelt block i styrofoam eller ecoprim på den färdiga bågen sedan använder man glödtråd å skär ut formen på kåpan grovt efter det kör man med en surffil den räntar som fan (som att fila i smör)
När du nått önskad form kör man på med grofsigt sandpapper å går ner på finare eftersom. Slutligen plastar man hela skiten med epoxyplast & glasfiber väv modell rowing (ej kross)å vill du ha den lätt så kör du med kolfiberväv det är ju racing vi talar om ..
När det har härdat färdigt river du bara ut styrofoamen ur kåpan du kan även använda aceton å smälta bort bitar av foamen som fastnat. Sen har du en tunn/lätt å läcker kåpa å jag lovar du blir unik å hamnar på varenda repotage