Motor lack
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skickar en länk till Duponts sida (färgen vi använder) där det står att denna lack blandas med BK220 oavsett om det är bil eller lastbil.
Öppna upp det tekniska databladet i PDF, där står det hur jag använder färgen och varför man ska göra så.
http://413541.webshop.eurovator.se/group.asp?group=79
Så här sammanfattas färgen på sidan:
"Baslack för användning i 2-skiktssystem för solida, metallic- och pearlkulörer för lackering av
bilar, lastbilar och bussar.
Sammansättning baserad på akrylcopolymer.
- Är lätt att spruta med exakt kulörmatchning.
- Denna snabbtorkande baslackkvalitet täcker redan vid tunna skikt (10-20 μ), och är lätt att
spruta med perfekt kontroll av aluminiumpigmenten i metallic-kulörer.
- För bästa filmegenskaper rekommenderas användning av BK220.
- Kan användas för fläck-, del- och hellackering.
- Idealisk för t.ex. randning i flera kulörer och för "design"-lackering."
Metallic klarlackas med fördel då den då går att polera och är därför i längden mest tålig.
Fälgfärg som många använder till motorer är metallic med härdare "chip". <!-- </EdIndex> --></div>
Öppna upp det tekniska databladet i PDF, där står det hur jag använder färgen och varför man ska göra så.
http://413541.webshop.eurovator.se/group.asp?group=79
Så här sammanfattas färgen på sidan:
"Baslack för användning i 2-skiktssystem för solida, metallic- och pearlkulörer för lackering av
bilar, lastbilar och bussar.
Sammansättning baserad på akrylcopolymer.
- Är lätt att spruta med exakt kulörmatchning.
- Denna snabbtorkande baslackkvalitet täcker redan vid tunna skikt (10-20 μ), och är lätt att
spruta med perfekt kontroll av aluminiumpigmenten i metallic-kulörer.
- För bästa filmegenskaper rekommenderas användning av BK220.
- Kan användas för fläck-, del- och hellackering.
- Idealisk för t.ex. randning i flera kulörer och för "design"-lackering."
Metallic klarlackas med fördel då den då går att polera och är därför i längden mest tålig.
Fälgfärg som många använder till motorer är metallic med härdare "chip". <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Forumsponsor
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, intressant läsning för ett färgmiffo som mig... 
Men Mona, använder ni lösningsmedelbaserad bas-lack på Volvo ?
Tänkte på VOC kraven, men det kanske är tillåtet för OEM lackering.
Det kanske gäller den totala utsläppsnivån för respektive fabrik, vet att BMW och till viss del Mercedes använder pulverklarlack för att begränsa sina totala utsläpp pga det.
För oss på eftermarknadssidan så gäller ett voc krav på 420gram lösningsmedel/liter för en baslack/topplack efter 2007års krav, och den som du hänvisade till låg väl på ca 790g/L.
Dessa regler gäller för, (kortfattat) fordon med reg.skylt. Undantaget motorcycklar, veteranfordon och mopeder.
/ Stefan <!-- </EdIndex> --></div>

Men Mona, använder ni lösningsmedelbaserad bas-lack på Volvo ?
Tänkte på VOC kraven, men det kanske är tillåtet för OEM lackering.
Det kanske gäller den totala utsläppsnivån för respektive fabrik, vet att BMW och till viss del Mercedes använder pulverklarlack för att begränsa sina totala utsläpp pga det.
För oss på eftermarknadssidan så gäller ett voc krav på 420gram lösningsmedel/liter för en baslack/topplack efter 2007års krav, och den som du hänvisade till låg väl på ca 790g/L.
Dessa regler gäller för, (kortfattat) fordon med reg.skylt. Undantaget motorcycklar, veteranfordon och mopeder.
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Volvo Trucks har dispens att lacka med lösningsmedel. Grundlacken är vattenbaserad och även viss topplack. Vi håller successivt att konvertera om till vatten på alla områden. Idag så finns det ingen vattenbaserad klarlack som är tillräckligt bra för att klarar kraven som Volvo har. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad > Ooops,
trodde inte du skulle hitta den här tråden. Det måste vara blymönjan som hamnar på dina skor... Gravity you know... 
Mona > Ok, trodde nog att det var något sådant. Om ni använder vattenbaserad primer så minskar ni era totala utsläpp och det är ju det viktigaste.
Den vattenbaserade klarlacken är väl alldeles för repkänslig vad jag har hört. Alla fabrikanter jobbar nog häcken av sig för att vara först med en duglig variant.
Pulverklarlack borde vara ett alternativ för Volvo, men kanske inte i dessa tider då det är rättså höga investeringskostnader för dessa produkter.

Mona > Ok, trodde nog att det var något sådant. Om ni använder vattenbaserad primer så minskar ni era totala utsläpp och det är ju det viktigaste.
Den vattenbaserade klarlacken är väl alldeles för repkänslig vad jag har hört. Alla fabrikanter jobbar nog häcken av sig för att vara först med en duglig variant.
Pulverklarlack borde vara ett alternativ för Volvo, men kanske inte i dessa tider då det är rättså höga investeringskostnader för dessa produkter.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För 1½ år sedan "flyttade" vi in i våra nya lokaler. Volvo hade då Europas modernaste och renaste måleri. Jag kommer inte ihåg hur många miljoners miljoner den nya måleri utbyggnaden kostade, men mycket var det.
Jag har för mig att för 6-7 år sedan testade Volvo att lacka med pulverlack, men att resultatet inte var till belåtenhet.
/M <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har för mig att för 6-7 år sedan testade Volvo att lacka med pulverlack, men att resultatet inte var till belåtenhet.
/M <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tompa > Tyvärr, finns det inte någon blymönja kvar... 
Mona > Ok, de har provat alltså. Tror det är något "fuffens" :ninja: med klarlacken BMW använder, typ att de har ensamrätt att använda den under en viss tid. Vet dock att det är PPG som levererar den. <!-- </EdIndex> --></div>

Mona > Ok, de har provat alltså. Tror det är något "fuffens" :ninja: med klarlacken BMW använder, typ att de har ensamrätt att använda den under en viss tid. Vet dock att det är PPG som levererar den. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Mona! väldigt vad du pratar i den här tråden

Målade bromsok på en bil en gång i tiden, använde nån international polyuhretan epoxy färg, den tålde det mesta typ bromsolja, batterisyra å garanterat bensin men tror inte den fans i nån lämplig silverfärg
<!-- </EdIndex> --></div>

Målade bromsok på en bil en gång i tiden, använde nån international polyuhretan epoxy färg, den tålde det mesta typ bromsolja, batterisyra å garanterat bensin men tror inte den fans i nån lämplig silverfärg

-
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag hör ordet blymönja kan jag inte låta bli att tipsa om den värsta färgen jag någonsin provat! Den innehåller nog alla olika lösningsmedel på denna jord..det medföljer 2 a4 ark med varningstexter. Använder man inte ansiktsmask blir man handlöst på pickalurven! Färgfläckar som man får på händerna går ej att få bort dom försvinner med tiden (flera veckor) burkarna har krampor runt locket å får ej öppnas på vanligt vis kan då flyga i luften.. Man ska ist. slå två små hål i locket å endast hälla ut den mängd man förbrukar (får inte hällas tillbaka i burken) färgen är polurethanbaserad å exremt penetrerande använs även inom flygindustrin mm. Den tål alla förekommande vätskor tex aceton bensin batterisyra bromsvätska mm. går även att lacka direkt på rost å jag kan bara meddela bättre färg finns fan inte har gjort massa tester å den är grym!! Gå in på deras hemsida om ni är intesserade av att veta mer
http://www.hirschauto.com/
hälsn.Dr.Novolette and mr hyde <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.hirschauto.com/
hälsn.Dr.Novolette and mr hyde <!-- </EdIndex> --></div>
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Själv har jag spacklat och slipat min motor i kväll så förhoppningsvis kan vi lägga lite slipgrund till och lack i helgen!
...hur har det gått???Raket_lack skrev:Jossan och jag skall senare i veckan fortsätta med färgtestet men just nu så måste golvet i källaren gjutas.
Själv har jag spacklat och slipat min motor i kväll så förhoppningsvis kan vi lägga lite slipgrund till och lack i helgen!

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då kommer resultatet på min motor.
Här har ni först basen jag använt:

En metallic som först var planerad att köra utan klarlack men då vi använde fel härdare så blev det en klarlack med till två delar matt och en del blank.
Nu kanske den blev lite för blank ändå men det verkar bli en mycket bra yta som inte smutsen kommer fastna på.

Här kommer en jämförelse mot en kåpa med orginalkulör:
Här har ni först basen jag använt:

En metallic som först var planerad att köra utan klarlack men då vi använde fel härdare så blev det en klarlack med till två delar matt och en del blank.
Nu kanske den blev lite för blank ändå men det verkar bli en mycket bra yta som inte smutsen kommer fastna på.

Här kommer en jämförelse mot en kåpa med orginalkulör: