Svarvnings tråden!

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tvåpunkts mätverktyg hittar ovalitet. det missar man med trepunkt.
men jag kan inte tänka mig att det är ett problem i en mopedcylinder med en massa kylflänsar som styvar upp loppet. ska man vara så noggrann så ska man nog ha cylindern värmd till arbetstemperatur innan man kör finskären ochså
Det blir en helt annan sak i en en bilmotor där cylinderväggen är ett
tunt rör mellan topplan och vevhus. för att inte tala om en tidig saab v4
eller en Derbi där cylindern är ett rör ända upp mot toppen.
om man använder ett enklare mätverkyg som an är van att använda så blir resultatet bättre, även om det finns bättre mätverktyg man inte är van vid.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cylindrar jag svarvat nyper om jag svarvar till 41,00
Vissa cylindrar till "filare" i grannskapet har jag upp till 6 hundradelar +
Hona skall man göra med 3 fasta stenar, minskar ovalitet. <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 jul 2010, 23:00
Ort: Kil, Värmland

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan ingen säga på ett ungefär vad för spel man bör att ha mellan kolv och lopp på en lågvarvig cylinder och lite med högvarvig. alltså ja menar eran åsikt, eller kan man räkna ut sjäv efter varv/användnings område.

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad: vad har du och mäter med? när jag använder 2punkts stavmikrometer måste jag mäta till 41.02 för att måttet ska vara 41.00

var hittar man en honingsapparat med tre stenar som går in i en mopedcylinder?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tobbe-38 : på alla mellan 1hk och s.k. 5,5a / 60cc lägger jag på 4 hundradels mm med sachskolv och 5 hundradelar med suzukikolv.

en kolv går bara att kollmäta på en enda punkt. vinkelrätt mot kolvbulten,
strax nedanför kolvbulten.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har fattigt med mätutrustning när det gäller hål, ett skjutmått med visare som graderat i två hundradelar. Kalbrerat mot kalibreringsringar.
Längre in i cylindern använder jag kolvringen och bladmått.
Jag har dessutom mätpinnar ser ut som T och mäter med mikrometer.
Ibland tillverkar jag tolkar av tunna axlar ca 5-6 mm och mäter med mikrometer. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mätpinnarna och mikrometern anser jag vara det noggrannaste i samlingen. Och det funkar ju för du har lärt dig att använda det du har.
Jag har turen att jobba på en verktygsverkstad. men jag köpte loss en del egna när förrförra chefen tog pension och lade ner verkstan.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om dr novolette vill ha några råd så måste du tyvärr specificera vad du vill svarva.

erlan
25 år som supportsvarvare[/quote]

ok!

Då ska jag försöka specificera mig fastän jag nog pratat om det i ngn annan tråd som sedan blev den här nya tråden..Jag tänkte börja svarva mina cylindrar själv eftersom jag har en egen gammal supportsvarv "Örnsvarv från storebro". Det jag behöver veta är ett enkelt å smart sätt att svarva mopedcylindrar gärna en unversalhållare som tar dom flesta cyllar & som går att centrera på ett enkelt sätt. sedan vill jag veta optimal fart/matning för olika cylindermaterial, jag vill även ha reda på bra stål för ändamålet, å hur mkt man ska ta i varje skär å hur långt före man ska sluta för att sedan hona resten. Därefter vill jag ha reda på bästa sättet att mäta upp alltihop med ett enkelt å lättanvänt verktyg.
Eftersom jag inte är en proffssvarvare så vill jag bara helt enkelt kunna skaffa prylarna följa anvisningarna ställa in å köra med ett bra slutresultat.
Utan strulande å testande... har inte tid att grotta ner mig i materiallära å annat jox vill bara helt enkelt snabbt svarva en cylle å grejerna vill jag kunna köpa på vanligt sätt som en vanlig människa (har inget företag) gärna till bra pris för en glad amatör (tex. funkar prylarna på verktygsboden?) å specialhållarna/jiggarna vill jag tillverka själv. Allt detta borde ju du med 25 år i branchen kunna svara på. Men för alla som inte är insatt så är det nog betydligt enklare att du lägger in bilder på dina specialfästen mm. En vändsärsplatta i kvalitet K10 utan spånbrytare med 1.2 mm nosradie är det inte alla som fattar. Å bara nämna "jiggen" hjälper ju föga jag vill ju se hur grejorna ser ut.. Å bra bilder säger ju mer än 10 000 ord.
Conrad har lovat visa ngr bilder på hans olika specialprylar vilket jag även hoppas få se. så upp med bilder å förklarande texter så ska vi nog bli fler som kan svarva en cylinder..
mvh/Dr.novolette <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi får ta det lite pö om pö för nu börjar ögonlocken hänga på mig.
jiggar att spänna up cylindrar har Ilogurra redan bra bilder på på sid 2 i den här tråden. det får plats 4 olika bultmönster i ett "rör" (tre om en av dom ska vara sachs.

här säljs en trepunktsmikrometer att mäta med. dyker upp rätt ofta på tradera.

http://www.tradera.com/3-punkts-Halmikrometer-XT-Bowers-35-50mm-auktion_301803_129079739
tyvärr ingen kontrollring med men köper du en så kan jag kolla den mot en kontrollring på jobbet om du skickar hit den.

det allra viktigaste är att din svarv svarvar rakt när du svarvar ett hål.

har du en bit ämnesrör att spänna upp och prova med. eller ännu hellre en skrot cylinder.
du kan testa på en bit vanlig stång först så den inte konar allt för mycket.
om du har nåt bra att mäta utvändigt med

använder du lödda svarvstål eller har du vändskärstål ?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38
Inlägg: 216
Blev medlem: 03 jul 2010, 23:00
Ort: Kil, Värmland

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:Tobbe-38 : på alla mellan 1hk och s.k. 5,5a / 60cc lägger jag på 4 hundradels mm med sachskolv och 5 hundradelar med suzukikolv.

en kolv går bara att kollmäta på en enda punkt. vinkelrätt mot kolvbulten,
strax nedanför kolvbulten.

erlan
Tack, får man fråga varför du väljer en hundradel extra på suzuki kolv? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det ska vara så enligt specifikationerna på dom kolvarna.
parar man ihop kolv o cylinder av olika märken så måste kolvspelet följa med kolven. men skulle jag t.ex sätta i en zyndappkolv i en sachs så
får man gå på känsla. för dom har ju ett mindre spel eftersom cylindern
utvidgar sig när den blir varm.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag mins inte vem jag frågade hur man skulle göra. Jag tycker att man skall släppa löst den vilda fantasin, som på flera ställen i den här hobbyn.
Säg att vi skall svarva en Ilo cylinder.
Om man har en gammal Volvokolv eller liknande bit aluminium eller järn.
Gammla kolvar är gratis. Vänd toppen på kolven mot chucken och stick av den ovanför kolvbultshålet. Vänd den och svarva den plan med tvärsliden. Svarva ett hål stort så cylinderkjolen går ner i den. Tryck mot cylindern och märk genom pinnbultshålen med lång körnare.
Märk ut var back No1 skall sitta på kolven, skrapa med ritsnål. Tag ut kolven och borra i pelarborren hål för m6 gänga, gänga upp hålen. Återmontera upp kolven i svarven, på samma plats där den satt från början. Svarva av kolven med tvärsliden så den blir plan igen. Detta görs varje gång man sätter upp kolven.
Skruva fast cylindern med pinnbultar, helgängad stång eller långa skruvar. Alltid bricka under skruvarna eller muttrarna.
Om cylinderkjolen har bra passning i kolven skulle man teoretiskt inte behöva kolla om det centrerar. Dessutom om man endast skall svarva ur 0,25 mm på radien bör man kolla centreringen. Har man en repa i cylindern kan man förskjuta cylindern i sidled för att inte behöva gå upp flera överdimensioner.
Svarvstål för cylindersvarvning bör vara stabilt ca 25 mm rundjärn.
Det tillverkar man själv om man inte köper ett eller ärver med svarven.
Hur mycket man tar åt gången får man prova sig fram. Börja med 5 hundradelar lågt varv och liten matning. Viktigast är att det inte skriker av stålet eller vibrerar.
Sedan kan man om man är oerfaren av svarvning bli lurad av svarven. Ex om man tar tre tiondelar vid varje skär och på slutet vill vara försiktigare för att få yta , så får man räkna med skärtryck. Alltså stålet fjädrar olika hur mycket man skär. Om jag tar tre tiondelar vid varje skär och sedan vill på slutet ta endast fem hundradelar och ställer efter skalan, så kanske det har tagit åtta hundradelar. Det får m,an prova sig fram i början på svarvningen, när det fins gods att laborera på.
Sedan fins det roligheter framförallt vid gammla cylindrar, åvanför utblåset kan materialet vara glasigare, alltså hårdare och där fjädrar stålet undan och då tar man mindre skär och lägre matning.
Att säga hur mycket matning och hastighet mm går ej.
Att skicka bilder på olika prylar vore roligt, men jag är beroende av hjälp i det fallet. Kominationer av olika data kamera mm fungerar inte i min skalle, jag har försökt och känner mig handikappad där. Så löftet till Doktorn stupade där, inte av illvilja.
Hoppas den här promomorian hjälper dig Doktorn <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo nog fattar jag men eftersom jag är tvärt om.
Det vill säga jag har fotografiskt minne när det gäller bilder. Saker jag tittat på kan jag rita av med alla detaljer.
Men jag är kass på det teoretiska (fick läsa som en dåre för att det skulle fastna inför proven i skolan.)
Så föredrar jag bilder. Men får du det inte att funka så måste jag
ju godta den ursäkten. :D
Här kommer fler frågor
*Hur justerar man in cyllarna utan 4 backschuck är det tillräckligt men glapp i dom 4bulthålen?
*Hur fixar man till det om det visar sig om svarven konar?
*Funkar inte ett sånt här.. http://www.verktygsboden.se/?id=68201
*vad rekommenderar ni för stål? Nej jag kör inte med hemmaslipade skär eftersom jag inte vet hur man slipar dom ej heller vilken sten man ska använda. kan ni hjälpa mig med det?

*jag fuskade lite för att hålla nere kostnader å köpte stora satsen stålhållare från Jula sen byggde jag om dessa hållare för div olika Sandvik kvalitetsvändskär. Men problemet är att Sandvik slutat sälja mot företag & säljer bara till industrin numera. Lite svårt att få tag i dom vändskären..ngr andra prisvärda kvalitets vändskär som ni kan rekommendera?
*Av ngn anledning är det svårt att hitta lämplig bom för invändig svarvning
var hittar man en sån i lämplig prisklass <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror doktorn och jag är lika angående läsa till sig saker.
Om hålet i "kolven" är större kan man justera i sidled, lossa på pinnbultarna lite.
Om det slår en tiondel, sätter man klockan på högsta pukten som vrides neråt i svarven, en liten knackning vid cylinderfoten fem hundradelar på klockan. Sedan drar man åt och snurrar på chucken, med klockan i loppet. Flera gånger om det behövs.
Ibland kan man använda blyertspennan med stöd mot toppsliden. Där pennan ritar är det för högt. Eller ett litet skär med stålet som markerar vartåt man skall flytta i sidled.
Om svarven konar är den sliten, då får man skava prismat där den är för hög. Men då bör man veta vad man pysslar med.
annars får man flytta sig på annan plats med längdmatningen där det är mindre slitet.
Glapp i chucken kan göra konisitet. På med indikatorklockan överst på Chucken och en plankstump för att lyfta chocken med, då ser man glappet.
Om man har en grov bit i chucken och svarvar kan man ta plankbiten och trycka bakifrån på biten och se om stålet tar mera vid det tillfälet.
Konisitet mellan chuck och dubb kan man justera på dubbdockan.
Verktygsbodens innerindikator är bra, den skall jag köpa. den inställer man med mikrometer, eller efter justeringsringar, eller andra cylindrar som kan vara referenser.
Jag köpte mitt stål på en firma som säljer beg maskiner, det var nytt. Dom hade massa trekantiga hårdmetallplattor som jag inhandlade.
Hårdmetallplattorna slipar jag på diamantskiva, när dom blir slitna.
Ibland är det sand i gjutjärnet som ställer till med problem.
Diamantskivan är ganska dyr, men där slipar jag bara hårdmetallstål.
Mitt första innersvarvstål tillverkade jag själv. En fyrkantig järnbit ca 25x20 mm. Borrade ett hål på 10 mm 15mm från ändan på 25mm sidan.
På ytterändan av järnet ett hål och gänga m8. En bit 10 mm silverstål slipades som ett höger knivstål. det satte jag i hålet på järnbiten i m8 hålet en stoppskruvsom håller silverstålsbiten.
(Som kuriosa, hörde konstiga ljud i huset, det är katten Gabbe som ligger högst uppe i bokhyllan och snarkar) :D
Fråga bara, om jag inte har erfarenheter av problemen så har jag oftast ideer på lösningar. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sedan jag skrev senast här, har jag akut svarvat en Sachcylinder. En flaka som går på en båtfirma i Västerås. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar