Sida 4 av 5

Re: tändningslås

Postat: 21 jan 2011, 08:25
av mallgroda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Benke skrev:Gärna bild på kopplinen.
Först en bild på hur låset sitter placerat utifrån. Har svarvat en ny mutter i rostfritt som håller låset

Bild

Jag har tagit bort anslutningsblecken för kabelskorna i bakkant (klippt av med avbitare så det bara blir en liten kontaktyta kvar) sedan lödde jag fast anslutningskablarna och försglade det hela med epoxylim så det inte kan komma i kontakt med något. Det är ju lite andra kablar och wirar som skall samsas om utrymmet bakom den kåpan

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jan 2011, 12:27
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mycket snygg och snitsig placering av tändinglåset.. 8) hoppas du inte blir arg på mig om jag kopierar iden.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jan 2011, 13:34
av mallgroda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varsågod :D . Roligt att någon annan kan få nytta av en sak man har gjort :idea: Att kopiera en ide är gratis :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Compact

Postat: 21 jan 2011, 15:37
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->..................................................................................................

Lägger väl in 2 bilder på min senaste renoverad Compact Nr.2


Bild

Är inte nöjd med lacken på ramen, skaffat en ny Compact ram som skall lackeras i samma färg o kulör. delarna flytas till denna.. :!:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Re: tändningslås

Postat: 21 jan 2011, 15:55
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mallgroda skrev:
Benke skrev:Gärna bild på kopplinen.
Först en bild på hur låset sitter placerat utifrån. Har svarvat en ny mutter i rostfritt som håller låset
Lacken har ju släppt vid styrstoppen, slarver.. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jan 2011, 17:26
av mallgroda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inte hunnit "dutta" i ev lackskador än. Men det ska åtgärdas :wink: cocos_acc.gif staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jan 2011, 18:25
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mallgroda: Åhh, en skövdebo! Trevligt med lokala medlemmar :lol: För 4 mil är väl ändå lokalt? 8)

Får väl lägga upp bild på mor o fars mopeder...
Ja e ju bara lite avis på dom!

Mors moppe är bonnatrimmad, filat insug tror jag det är :P
Dock behöver den ett nytt magura gashandtag :oops:
Beg går bra, o behöver ej vara original! fungerande och billigt är de bästa;)

Fars moppe är inte trimmad (förutom ställbart munstycke) Tydligen iordninggjord till originalskick men ja vet inte...
Han har pratat om att den inte vill starta när han kickar...
Och när jag provat funkar det ibland, när de inte funkar så är de jättelätt att kicka, borde vara kickdrevet med andra ord?

Mors är orange o fars röd, ignonera oljeläckaget på fars moppe :P Han har ingen tid o fixa, o vet ej heller vart de kommer ifrån... O ge mig den uppgiften finns inte på kartan.... Dammigt ska vi inte börja tala om, bilden är nytagen :lol:
Bild:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jan 2011, 18:43
av Nymans2013
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
PipaZ skrev:
Dock behöver den ett nytt magura gashandtag

Mors är orange o fars röd, ignorera oljeläckaget på fars moppe.
Först och främst är det en Sachs. Fråga Lasson här på forumet och du får veta anledningen till läckaget: "En Sachs läcker aldrig olja, den markerar revir"

Ett gashandtag tror jag att jag har liggande. Ska kolla i lådorna någon dag. vad är det för fel på det nuvarande? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jan 2011, 18:57
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:
PipaZ skrev:
Dock behöver den ett nytt magura gashandtag

Mors är orange o fars röd, ignorera oljeläckaget på fars moppe.
Först och främst är det en Sachs. Fråga Lasson här på forumet och du får veta anledningen till läckaget: "En Sachs läcker aldrig olja, den markerar revir"

Ett gashandtag tror jag att jag har liggande. Ska kolla i lådorna någon dag. vad är det för fel på det nuvarande?
Okej, då får far o mor ny info :)
Haha, bra läkagesvar :wink:
När man är 14år och det är sommar och man inte vill cykla och tycker det är skitfränt o åka moppe så lånar man gärna mors moppe o åker på, man tröttnar lite på de tills man kommer på att man kanske skulle åka lite bakhjul :lol: Gas,släpp,gas,släpp,gas,släpp alltså dra handtaget fram o tillbaka.. Det resulterar att wiren sliter sönder "plasthylsan" som då får för stort hål och de inte vill gasa :wink: Har för mig att det är de problemet :P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jan 2011, 19:10
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->av bilden att döma verkar det vara bensindroppar , om man kollar på motorn samt ner på den yttersta fläktkåpan... Alltid kul med dammsamlande mopedbilder <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jan 2011, 21:42
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
PipaZ skrev: Han har pratat om att den inte vill starta när han kickar...
Och när jag provat funkar det ibland, när de inte funkar så är de jättelätt att kicka, borde vara kickdrevet med andra ord?
Eftersom kicken tar ibland så kan man konstatera att motorn slirar på lamellerna. Detta kan bero på felaktig olja i den, slitna kopplingslameller, men kopplingen kan också vara för hårt ställd.

Kolla först så att kopplingen inte är för hårt ställd. Kopplingsjustering: http://www.raketsport.com/kopplings_justering.htm
Hjälper inte det så provar du att byta olja, rak motorolja SAE 30 men helst växellådesolja SAE 80. Sachsolja finns på mopedbutiker men du kan också köpa i större mängder (1 liter) på andra ställen som säljer olja.
Fungerar inte det så kanske du måste byta lameller också.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 jan 2011, 23:25
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:
PipaZ skrev: Han har pratat om att den inte vill starta när han kickar...
Och när jag provat funkar det ibland, när de inte funkar så är de jättelätt att kicka, borde vara kickdrevet med andra ord?
Eftersom kicken tar ibland så kan man konstatera att motorn slirar på lamellerna. Detta kan bero på felaktig olja i den, slitna kopplingslameller, men kopplingen kan också vara för hårt ställd.

Kolla först så att kopplingen inte är för hårt ställd. Kopplingsjustering: http://www.raketsport.com/kopplings_justering.htm
Hjälper inte det så provar du att byta olja, rak motorolja SAE 30 men helst växellådesolja SAE 80. Sachsolja finns på mopedbutiker men du kan också köpa i större mängder (1 liter) på andra ställen som säljer olja.
Fungerar inte det så kanske du måste byta lameller också..
Tack för hjälpen!
Lamellerna är nybytta, oljan kan dock vara fel! Samma sak med kopplingen... Ska ta o prata med far om det! Ja kan ju få meka lite o han får sin moppe fixad, kan de bli bättre? :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Compact 1252

Postat: 26 jan 2011, 20:07
av 1252_Compact
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena!

Fick tag på denna compacten för 300 kr när vi köpte vårt hus, är rätt så risig men den fungerar

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 jan 2011, 20:23
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vicket kalaspris :shock: men det är klart att huset kostade en aning mer.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 jan 2011, 20:31
av 1252_Compact
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man blev ju lite chockad att den startade när man betalat 300 kr. Har ju kollat lite på blocket för vad dom säljs för.

Huset var ju lite dyrare kan man ju säga! <!-- </EdIndex> --></div>