Framoped 66 - Novolettemotor renoveras. Motorhaveri

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vänster gänga på svänghjulet. <!-- </EdIndex> --></div>
frallansson

Inlägg av frallansson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
frallansson skrev:Hittade nu ett väldigt enkelt verktyg. :D
En skrotbit som nästan passade direkt? :)

Nästan :P

Två smala plattjärn som man skruvar ihop i ena änden så det bildar ett V. Sen borrar man ett hål i vardera benet och sätter skruv och mutter där.
Borde väl funka ganska bra? :) <!-- </EdIndex> --></div>
frallansson

Inlägg av frallansson »

HUSQVARNA SPORT skrev:vänster gänga på svänghjulet.
Okej. Tack! :D <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

frallansson skrev:Borde väl funka ganska bra? :)
Kan inte bättre bli... :P

Jag gillar den mopeden och har alltid gjort sedan jag började intressera mig. Tittade många gånger på den i "Tekniken I dag" revy över mopeder från 1956 som jag hade då. Tyvärr har jag aldrig lyckats hitta någon sådan moped själv.

En stilig och "rakryggad" ram. En vackert formad tank, och tillsammans med den pålitliga och trevliga Novolettemotorn blir det en lyckad moped. :D <!-- </EdIndex> --></div>
frallansson

Inlägg av frallansson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår fick jag loss svänghjulet. Hann aldrig tillverka nåt verktyg. Fick fram den stora polygripen istället.
Får ju erkänna att jag kände mig ganska korkad när jag tog i åt "fel" håll och muttern lossnade på en gång. :oops:

Har blivit ganska dålig på att ta kort. Blev väl lite irriterad när jag inte fick loss svänghjulet, men med det borta så ska jag skärpa mig. <!-- </EdIndex> --></div>
frallansson

Inlägg av frallansson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag har jag haft en liten stund i förrådet med motorn.
Skulle plocka bort tändplattan. Självklart satt den ena skruven fast och när jag tog i så blev den rund. :( Men jag lyckades borra bort den. :)

Bild

Tändplattan ser inte så fräsch ut. Kollade inte så noga på vad de olika delarna hade för nr. Får bli när jag monterar allt istället.

Bild

Packningen som satt under var trasig, men jag har en ny liggande. Vad heter den förresten?

Bild

En sista fråga: Hur mycket olja ska man hälla i här? Tror jag har läst att man ska hälla i tills det är fult och Dr. Novolette skrev i nån tråd att man skulle ta några tryck på oljeflaskan. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja när motorn sitter i ramen så är det bara att skruva ut skruven och fylla på med olje kannan tills det rinner över då är mängden lämplig.Rymmer ca matsked. <!-- </EdIndex> --></div>
frallansson

Inlägg av frallansson »

HUSQVARNA SPORT skrev:Ja när motorn sitter i ramen så är det bara att skruva ut skruven och fylla på med olje kannan tills det rinner över då är mängden lämplig.Rymmer ca matsked.
Tack. :D <!-- </EdIndex> --></div>
frallansson

Inlägg av frallansson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stötte än en gång på lite problem. Denna gången med kopplingen. Hur ska man göra för att lossa muttern som håller allt? Tycker mig se att den är vänstergängad, men när jag försöker lossa den så snurrar ju veven?

Denna bulten:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mutterdragare är bra grejer <!-- </EdIndex> --></div>
frallansson

Inlägg av frallansson »

NRoos skrev:Mutterdragare är bra grejer
Jo, men jag har ingen :cry: Men ska se om det går att hålla mot med polygripen och ta spärrskaftet.
Renoveringen av motorn sker i ett förråd i min lägenhet. Sambon gillar inte när det luktar bensin. Förstår mig inte alltid på henne. :P <!-- </EdIndex> --></div>
Alabamamannen

Inlägg av Alabamamannen »

frallansson skrev:Stötte än en gång på lite problem. Denna gången med kopplingen. Hur ska man göra för att lossa muttern som håller allt? Tycker mig se att den är vänstergängad, men när jag försöker lossa den så snurrar ju veven?

Denna bulten:
Bild
Högergängad,dvs "vanlig gäng" :!: <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du skulle lossat den muttern innan du lossa svänghjulet,men den brukar inte sitta hårt. <!-- </EdIndex> --></div>
Alabamamannen

Inlägg av Alabamamannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var försiktig sen när du tar av kopplingshylsan så inte kulorna rullar sin väg :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När du får bort den så kommer fler problem..en medbringare som kräver speciell avdragare.
Sen när den är borta skruvar du bort dom försänkta skruvarna som täcker vevhuset. Om motorn ska klyvas demonteras vevstaken från tappen (Seegersäkring) staken tas bort när den är i sitt nedersta läge. Sen behövs en press som skruvas i hålen där den trekantiga brickan med korkpackningen satt med den pressar du ut vevaxeln. samtidigt som blocket delas med en annan press som pressar på utgående axel.
När sedan motorn är delad så använder man en speciell avdragare för att få lös utgående axelns bottenlager.
Jag kan fota alla verktyg så du får en inblick hur den ska demonteras.
Min 1a Novolettemotor demonterade jag utan specialverktyg men man får använda värme å knacka försiktigt å det finns alltid risk att man pajar prylarna så därför tillverkade jag mina verktyg allt eftersom..
mvh/Dr <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar