Framoped 66 - Novolettemotor renoveras. Motorhaveri
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 09 feb 2011, 00:00
- Ort: Nässjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nästan
Två smala plattjärn som man skruvar ihop i ena änden så det bildar ett V. Sen borrar man ett hål i vardera benet och sätter skruv och mutter där.
Borde väl funka ganska bra?
<!-- </EdIndex> --></div>
56:an skrev:En skrotbit som nästan passade direkt?frallansson skrev:Hittade nu ett väldigt enkelt verktyg.![]()
Nästan

Två smala plattjärn som man skruvar ihop i ena änden så det bildar ett V. Sen borrar man ett hål i vardera benet och sätter skruv och mutter där.
Borde väl funka ganska bra?

-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 09 feb 2011, 00:00
- Ort: Nässjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag gillar den mopeden och har alltid gjort sedan jag började intressera mig. Tittade många gånger på den i "Tekniken I dag" revy över mopeder från 1956 som jag hade då. Tyvärr har jag aldrig lyckats hitta någon sådan moped själv.
En stilig och "rakryggad" ram. En vackert formad tank, och tillsammans med den pålitliga och trevliga Novolettemotorn blir det en lyckad moped.
<!-- </EdIndex> --></div>
Kan inte bättre bli...frallansson skrev:Borde väl funka ganska bra?

Jag gillar den mopeden och har alltid gjort sedan jag började intressera mig. Tittade många gånger på den i "Tekniken I dag" revy över mopeder från 1956 som jag hade då. Tyvärr har jag aldrig lyckats hitta någon sådan moped själv.
En stilig och "rakryggad" ram. En vackert formad tank, och tillsammans med den pålitliga och trevliga Novolettemotorn blir det en lyckad moped.

-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 09 feb 2011, 00:00
- Ort: Nässjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår fick jag loss svänghjulet. Hann aldrig tillverka nåt verktyg. Fick fram den stora polygripen istället.
Får ju erkänna att jag kände mig ganska korkad när jag tog i åt "fel" håll och muttern lossnade på en gång.
Har blivit ganska dålig på att ta kort. Blev väl lite irriterad när jag inte fick loss svänghjulet, men med det borta så ska jag skärpa mig. <!-- </EdIndex> --></div>
Får ju erkänna att jag kände mig ganska korkad när jag tog i åt "fel" håll och muttern lossnade på en gång.

Har blivit ganska dålig på att ta kort. Blev väl lite irriterad när jag inte fick loss svänghjulet, men med det borta så ska jag skärpa mig. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 09 feb 2011, 00:00
- Ort: Nässjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag har jag haft en liten stund i förrådet med motorn.
Skulle plocka bort tändplattan. Självklart satt den ena skruven fast och när jag tog i så blev den rund.
Men jag lyckades borra bort den. 

Tändplattan ser inte så fräsch ut. Kollade inte så noga på vad de olika delarna hade för nr. Får bli när jag monterar allt istället.

Packningen som satt under var trasig, men jag har en ny liggande. Vad heter den förresten?

En sista fråga: Hur mycket olja ska man hälla i här? Tror jag har läst att man ska hälla i tills det är fult och Dr. Novolette skrev i nån tråd att man skulle ta några tryck på oljeflaskan. <!-- </EdIndex> --></div>
Skulle plocka bort tändplattan. Självklart satt den ena skruven fast och när jag tog i så blev den rund.



Tändplattan ser inte så fräsch ut. Kollade inte så noga på vad de olika delarna hade för nr. Får bli när jag monterar allt istället.

Packningen som satt under var trasig, men jag har en ny liggande. Vad heter den förresten?

En sista fråga: Hur mycket olja ska man hälla i här? Tror jag har läst att man ska hälla i tills det är fult och Dr. Novolette skrev i nån tråd att man skulle ta några tryck på oljeflaskan. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 09 feb 2011, 00:00
- Ort: Nässjö
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 09 feb 2011, 00:00
- Ort: Nässjö
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 09 feb 2011, 00:00
- Ort: Nässjö
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men ska se om det går att hålla mot med polygripen och ta spärrskaftet.
Renoveringen av motorn sker i ett förråd i min lägenhet. Sambon gillar inte när det luktar bensin. Förstår mig inte alltid på henne.
<!-- </EdIndex> --></div>
Jo, men jag har ingenNRoos skrev:Mutterdragare är bra grejer

Renoveringen av motorn sker i ett förråd i min lägenhet. Sambon gillar inte när det luktar bensin. Förstår mig inte alltid på henne.

-
- Inlägg: 570
- Blev medlem: 05 mar 2009, 00:00
- Ort: Boden
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Högergängad,dvs "vanlig gäng"frallansson skrev:Stötte än en gång på lite problem. Denna gången med kopplingen. Hur ska man göra för att lossa muttern som håller allt? Tycker mig se att den är vänstergängad, men när jag försöker lossa den så snurrar ju veven?
Denna bulten:

-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
-
- Inlägg: 570
- Blev medlem: 05 mar 2009, 00:00
- Ort: Boden
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När du får bort den så kommer fler problem..en medbringare som kräver speciell avdragare.
Sen när den är borta skruvar du bort dom försänkta skruvarna som täcker vevhuset. Om motorn ska klyvas demonteras vevstaken från tappen (Seegersäkring) staken tas bort när den är i sitt nedersta läge. Sen behövs en press som skruvas i hålen där den trekantiga brickan med korkpackningen satt med den pressar du ut vevaxeln. samtidigt som blocket delas med en annan press som pressar på utgående axel.
När sedan motorn är delad så använder man en speciell avdragare för att få lös utgående axelns bottenlager.
Jag kan fota alla verktyg så du får en inblick hur den ska demonteras.
Min 1a Novolettemotor demonterade jag utan specialverktyg men man får använda värme å knacka försiktigt å det finns alltid risk att man pajar prylarna så därför tillverkade jag mina verktyg allt eftersom..
mvh/Dr <!-- </EdIndex> --></div>
Sen när den är borta skruvar du bort dom försänkta skruvarna som täcker vevhuset. Om motorn ska klyvas demonteras vevstaken från tappen (Seegersäkring) staken tas bort när den är i sitt nedersta läge. Sen behövs en press som skruvas i hålen där den trekantiga brickan med korkpackningen satt med den pressar du ut vevaxeln. samtidigt som blocket delas med en annan press som pressar på utgående axel.
När sedan motorn är delad så använder man en speciell avdragare för att få lös utgående axelns bottenlager.
Jag kan fota alla verktyg så du får en inblick hur den ska demonteras.
Min 1a Novolettemotor demonterade jag utan specialverktyg men man får använda värme å knacka försiktigt å det finns alltid risk att man pajar prylarna så därför tillverkade jag mina verktyg allt eftersom..
mvh/Dr <!-- </EdIndex> --></div>