Roliga grejer eller tidsenligt kuriosa

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Perka

Inlägg av Perka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glömde att nämna att Radiogrammofonen är av märket MCB Monark <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I Monark Varberg koncernen ingíck även en radiofabrik, minns inte nu vad den hette.... Tobo bruk kanske? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:I Monark Varberg koncernen ingíck även en radiofabrik, minns inte nu vad den hette.... Tobo bruk kanske?
Exakt, Tobo bruk hette den. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den låg i Tobo,
kom dit som ersättningsindustri när bruket las ner,
därför kallades fabriken felaktigt för Tobo bruk,
idag är det en helt sovande ort där t.o.m macken är nerlagd,
som hade en förträfflig mopedverkstad, också nerlagd,
var prylarna tog vägen vet jag inte :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ändå märkte Monark och MCB alla sina radio och tv-produkter med just Tobo bruk. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man tillverkade skidor där också :shock: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi sålde TV från Tobo. Kravlade på tak och vindar och drog bandkabel. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min Centrum är från Tobo Bruk :D

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
frippegubben
Kontakt:

Inlägg av frippegubben »

Jerka_59 skrev:Riktigt kul att se alla fina saker ni har, stoppar in en bild på en blåslampa som jag räddade ur en skrotcontainer för så där en 25-30 år sedan, tyvärr fungerar den inte men en vacker dag kanske andan faller på så att jag tillverkar nya packningar till den :D
Tillverka packningar är inte svårt, jag har gjort det till mina fotogengrejor. Jag tiggde till mig en skinnbit av skomakaren och sen tog jag den gamla packningen som mall. Man fick platta ut den först, så för min blev en femkrona lagom som mall har jag för mig.
Men borra hålet i mitten först, det är mycket enklare än att försöka göra det efteråt, tro mig, jag har försökt...
Sen blötla jag skinnbiten och sen pressade jag ner den i pumploppet med en lagom hylsa som kolv och lät det sitta i press tills den torkat. Den hade då torkat i en perfekt form och det var bara att montera på pumpstången och börja elda! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

frippegubben skrev:
Jerka_59 skrev:Riktigt kul att se alla fina saker ni har, stoppar in en bild på en blåslampa som jag räddade ur en skrotcontainer för så där en 25-30 år sedan, tyvärr fungerar den inte men en vacker dag kanske andan faller på så att jag tillverkar nya packningar till den :D
Tillverka packningar är inte svårt, jag har gjort det till mina fotogengrejor. Jag tiggde till mig en skinnbit av skomakaren och sen tog jag den gamla packningen som mall. Man fick platta ut den först, så för min blev en femkrona lagom som mall har jag för mig.
Men borra hålet i mitten först, det är mycket enklare än att försöka göra det efteråt, tro mig, jag har försökt...
Sen blötla jag skinnbiten och sen pressade jag ner den i pumploppet med en lagom hylsa som kolv och lät det sitta i press tills den torkat. Den hade då torkat i en perfekt form och det var bara att montera på pumpstången och börja elda!
Dessutom kan man slipa den efteråt så den blir tunnare i ytterkanten. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har det fyndats lite mer nostalgi, älskar när jag får tag på lite nya grejer.

Bild
En ny plastpåse

Bild
En vimpel, fick den med av den snälla säljaren.

Bild
Tändsticksask

Bild
Sked, har jag haft länge men den har varit försvunnen, hittades nu när jag börjat renovera här hemma.

Bild
Flaggor

Bild
Köpte en flagga, men detta var vad jag fick av samma snälla säljare :D <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha ett samlande leder till ett annat, Så för utom mopeder, cyklar, mynt, frimärken, radioapparater, termometrar, bilar, klockradios och annat skrot,
så samlar jag nu också på Almanackor från 1800-talet. 8) :D
Billiga och fina och lite nyttigheter står det i dem också :)
Bild

Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ser gäng fina bilar under almackorna och då var jag tydligen inte helt fel ute när jag tipsade dig om den vita modellamazonen på Tradera...

Det är bra att du säger vad du samlar på för då kan man komma med förslag om det är något man vill avyttra.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Off-topic, men... Knilsknilsson, vad har du för glasskåp och var är det köpt? Såg stort och fint ut. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Raketsport skrev:Off-topic, men... Knilsknilsson, vad har du för glasskåp och var är det köpt? Såg stort och fint ut.
Det är om jag minns rätt köpt på Halens för ca 10 år sedan de har fortfarande en liknande modell i sitt sortiment.
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
Skriv svar