straff trimmad moped

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
jonsa99
Kontakt:

Inlägg av jonsa99 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Hjälmem behöver inte spricka. Jag åkte ikull med moppen på asfalt med lösgrus i en böj. Det blev ungefär som att sladda omkull,jag var nere på backen. Att sedan bakhjulet hittade ett hål i asafalten gjorde att moppen slog över åt andra hållet och jag med. Alltså först från ena sida och över till andra. Jag slog i skallen och det svartnade en stund, dessutom slog jag i högersidan av kroppen. Vid tillfället hade jag skinnställ på mig som blev ganska slitet. När jag kollade på hjälmen var det en vass sten som satt i den, den kunde ha varit i skallbenet. Hastighet under 30.
Alltid när jag åker åkafortmoppe har jag skinnställ. Utom vid små provturer.

Som på Facebook Detta inlägg *Gillas* <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Absolut, du kan spräcka skallen på nästan vilka sätt som helst. Har hört om en gubbe som fick hjärtstillestånd när han var ute och joggade. Han ramlade i backen med huvudet före...PANG, död.

Lite OT, men är man inte död om man har hjärtstillestånd?
8) <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Han kanske fick hjärtattack, då :) <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->köp en bra cykel, känn vinden i håret.

sitter jag i en bil utan bälte brukar jag också känna en vis stress över det, inte för att chaffören är dålig, utan för att alla andra är potenta mördare. veteranförare av bilar och lastbilar är enligt min mening dom försiktigaste förare som finns. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hur är de om med oss lite yngre med nytaget körkort då, vi har ju en viss prövotid som förra året steg till 4 års tid. Med de åren får man ju knapt göra ett dugg för då kan polisen dra in körkortet direkt.

så hur blir de då om ja åker dit med en moped som går för fort? åker mitt körkort lika väl som om ja skulle klanta till de med bilen som om ja skulle åka moped lite för fort? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

Mattias-M skrev:hur är de om med oss lite yngre med nytaget körkort då, vi har ju en viss prövotid som förra året steg till 4 års tid. Med de åren får man ju knapt göra ett dugg för då kan polisen dra in körkortet direkt.

så hur blir de då om ja åker dit med en moped som går för fort? åker mitt körkort lika väl som om ja skulle klanta till de med bilen som om ja skulle åka moped lite för fort?
Om du nyss tagit körkortet borde du veta vad som gäller?

Det är 2 års prövotid, inte 4 år.

Exakt samma gäller den som har prövotid som för den som inte har det, enda skillnaden är att OM körkortet blir återkallat så måste den som har prövotid ta om körkortet, medans den som inte har prövotid får tillbaka det automatiskt (om inte spärrtiden överstiger ett år).

Förr berodde "straffet" lite på var man bodde (då Länsstyrelsen hade hand om det), nu borde det vara lika för alla. Men om du åker på Olovlig körning för Moped lär det nog bara bli en Varning som mest, men har man en varning innebär det att körkortet kan återkallas direkt om du gör nåt. Annars är det ju som tidigare skrivet Återkallelse och spärrtid mellan 2-6 månader beroende på omständigheter och hur bra du är på att skriva. <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är väl 4 år nu för tiden? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

Pop skrev:Det är väl 4 år nu för tiden?
Inte enligt Körkortslagen iallafall. Är ju bara att kolla på körkortet för dom som har nytagit det, står ju där hur lång prövotid det är.

Däremot har ju detta rykte funnits i en massa år, t.om för 19 år sedan då jag tog körkoret. <!-- </EdIndex> --></div>
Roos

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jag har hört så gäller 2 år fortfarande, vill du vara helt säker så är det bara att fråga på körkortsportalen http://www.korkortsportalen.se/kontakt/Transportstyrelsen/ :)

Lite OT nu: bilkörkortet kan ju faktiskt bli indraget vid trafikförseelse med Snöskoter, men vet inte hur det är med moped.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dessa jävla ryckten, enligt de på halkbanan i Norrköping så skall de bli 5 års tid inom nått år om de nu är nått att tro på, men de sa de dock i agusti förra året.. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar