Peppes Bodegas 1209 nr2 KLAR!!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peppes Bodega

Inlägg av Peppes Bodega »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har moppen rullat en bit och fungerar perfekt.Går jättefint i motorn och är rätt stark...så stark att man kanske skulle dreva om den lite fram.
Men ska man fega och öka med 1 kugg eller ta 2 kugg större med en gång?

Eller ska man dreva om samt byta cylinder/kolv samt förgasare och slippa varva den lika mycket som nu?
Tänkte mig en 12mm förgasare och en sk. 3,5hk cylinder.Blir dom behagligare att åka på då? <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är ett 13-drev monterat och det blev hyfsad skillnad.
Tror det hade blivit för stort med 14kugg eftersom den är original i övrigt. <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sen monterar du spacern som jag postade idag, så får du några km/h till :) <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vann en auktion på ett 14-drev på Tradera igår kväll! :D
Dessutom beställt en sk. 3.5hk cylinder.Ska prova den tillsammans med en 12mm förgasare från en kompis.Hoppas få lite bättre snurr på grejorna sedan... <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Provade cyindern men kör nu original igen.Tycker faktiskt den gick bättre så.Dock är den inte lika snabb med original,men jag har sällan bråttom :D

Har inte hänt något med moppen pga bilbyte är på gång.

Skulle byta in bilen men det blev att vi sålde den istället.Lite för snabbt kanske....nu har vi cyklat och lånat bil i 2 veckor.
Men en kompis ville köpa den och när pengarna är rätt så får man sälja den.

Men om ca 6 veckor har vi bil igen....har dom lovat. <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nya bilen har vi haft 1 månad idag,men visst är man sugen på att skruva moppe igen.Min Crescent 1209 står i päronens garage för vinterförvaring.

Mest sugen är man på en Florida (alt E-type/F50) som skulle kunna renoveras i vinter men antingen är dom för långt bort eller för dyra... :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Peppes Bodega skrev:Nya bilen har vi haft 1 månad idag,men visst är man sugen på att skruva moppe igen.Min Crescent 1209 står i päronens garage för vinterförvaring.

Mest sugen är man på en Florida (alt E-type/F50) som skulle kunna renoveras i vinter men antingen är dom för långt bort eller för dyra... :(
Moppen blev ju jättefin ska jag självklart säga :D Men som en inbiten idiot i bilbranschen blir man ju nyfiken på vad för kärra ni köpte :nod: <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Självklart ska du få veta det :D .
Blev en Passat 2012 som ser ut såhär:

http://www.garaget.org/?car=268951&image=2543236

..och ang. mopeden, kanske man skulle byta avgassystemet på den eftersom det ser rätt illa ut,och bara fortsätta köra med den bara sålänge. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Peppes Bodega skrev:Självklart ska du få veta det :D .
Blev en Passat 2012 som ser ut såhär:

http://www.garaget.org/?car=268951&image=2543236

..och ang. mopeden, kanske man skulle byta avgassystemet på den eftersom det ser rätt illa ut,och bara fortsätta köra med den bara sålänge.
...där slog mitt VW-hjärta några extra slag! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:thumb: Tjusigt !! <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har moppeintresset vaknat till liv igen.
Beställde lite nya delar igår och det blev nytt avgassystem och fotbrygga.Fotbryggan var rejält sned och svetsad ett antal gånger så jag tyckte moppen var värd en ny brygga.Hoppas bara den passar....moppen står vinterförvarad i annat garage så det är svårt att kolla. :roll:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad fick du ge för avgasystemet?:) <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Peppes Bodega

NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->de kommer bli fint på din moppe de där. o ditt gamla köper ja ju o putsar till compacten! de duger fint till mig!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har fått nys om en annan moped jag är lite sugen på och eftersom man vill kunna köpa den nu så är det ev. aktuellt att försöka sälja sin moped nu.Även om det vore lättare att sälja den i vår/sommar kanske?
Men då återstår frågan:
Vad kan man få för sin 1209?
Det som gjorts med den står i tråden men sammanfattningsvis kan man väl säga att den är omlackad,nya packningar i motorn,nya däck och slangar.Dessutom nyinköpt fotbrygga m.gummin och avgassystem.
Allting fungerar utmärkt! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar