Sida 4 av 4

Postat: 22 jul 2011, 00:58
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker att du ska lyssna på Conrads tips. Genom att göra så får du reda på om det är tändningen eller förgasaren som är felet. Men som sagt byt packboxar och packningar.

lycka till! mvh. wiklund

gonatt! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 01:36
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har ju konstaterat att det är tändningsfel om det inte blir nån skillnad alls om du sprutar in startgas.

Gnista ska du inte ha mellan brytarna, då är kondensatorn trasig.

Jag tror fortfarande på att brytarna är felinställda, testa att minska avståndet ännu mer och se om det blir nån skillnad, och byt kondensator. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 01:39
av Häggen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kondingen är ju helt ny?
Brytarna står på 0.25?
Har egentligen inte konstaterat mer än att gasar man så händer inget.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 01:48
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Häggen skrev:Har egentligen inte konstaterat mer än att gasar man så händer inget....
Du borde höra på motorn om den missar på tändningen eller om den inte får tillräckligt med bensin.

Dör motorn helt när du gasar är det bränslebrist. Går den fortfarande men låter som den "vill men inte kan" är det med stor sannolikhet tändproblem. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 02:29
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är tyvärr inte så ovanligt att nya tänddelar är tasiga redan när dom är nya, och just kondensatorer kan skadas när dom pressas fast. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 08:38
av Dan L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stämmer , nya kondingar kan vara kass , har råkat ut för det.

Kollat Såpvatten ? , Bubblor om kompen passerar tätningarna ?
Jag var poppis bland ungarna när moppen hade kassa tätningar !!!

:wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 10:33
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gnista mellan brytarna är aldrig bra.
prova att sätta en konding parallelt med den som sitter fast anslut den på utsidan.koppla den på kabeln som går till dödaren och jorda höljet i ramen.Så gjorde jag för att kolla om kondingen var dålig. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 10:35
av Häggen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men hur vet jag om kondingen är kass då? Den ger ju asfin gnista.

Ja såpbubblor lät skoj men inte i motorn va? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 10:45
av Dan L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Häggen skrev:Men hur vet jag om kondingen är kass då? Den ger ju asfin gnista.

Ja såpbubblor lät skoj men inte i motorn va?
.

Inte i motorn utan runt axeln på båda utsidorna och sedan trampa runt.
är tätningen dålig blåses luft ut och det blir bubblor.

Prova med annan kondensator , tänder den vid rätt tidpunkt ?

Tråkigt när det strular , jag höll på likadant med kompisens Alabama och bytte grejor , höll på många timmar , det visade sig vara nån grej i tändningen som var kass fast den var ny , minns inte vad det var.

Annan variant är att låna ett fungerande tändplatta med svänghjul från annan motor som man vet fungerar.

:wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 10:49
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dan L skrev:Annan variant är att låna ett fungerande tändplatta med svänghjul från annan motor som man vet fungerar. :wink:
Det är en mycket väl beprövad metod, inte minst på bilverkstäder med reservdelslager.

Funkar det se'n så var ju felet där.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 11:06
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Problemet med kass konding är att gnistan ser fin ut när stiftet är löst
men under tryck får man ingen gnista alls vilket inte går att se. Kolla färgen på gnistan.Ska vara blålila inte blåvit eller vit=kass konding. Om du sätter en konding som jag beskrev tidigare så är det bara att prova om den startar <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 11:16
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som bra mektips från någon som kan. :thumb:

... men kan den gamla kondensatorn fortfarande var inkopplad i kretsen då den andra ansluts? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 12:06
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan den vara.Så länge det finns gnista så kortsluter den inte.Sen kan man med fördel montera den nya kondingen utanför.Den trasiga kondingen plockas naturligtvis bort och kablarna skarvas med lämplig hylsa eller sockerbit. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 15:45
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har för mig jag läst någonstans att kondensatorn ska vara ansluten så nära brytarkontakterna som möjligt och det låter logiskt för mig.

Kommer också ihåg att på Zündapp KS100 var kondensatorn längre än på KS50, i alla fall på 30 km mopeder.

Lite synd att inte fordonskondensatorer är märkta med kapaciteten i microfarad. :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jul 2011, 16:24
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Har för mig jag läst någonstans att kondensatorn ska vara ansluten så nära brytarkontakterna som möjligt och det låter logiskt för mig.

Kommer också ihåg att på Zündapp KS100 var kondensatorn längre än på KS50, i alla fall på 30 km mopeder.

Lite synd att inte fordonskondensatorer är märkta med kapaciteten i microfarad. :?
Det går hur bra som helst att sätta kondingen
utanför motorn .. Och va rför skulle man ha nån nytta av att kunna se
faradtalet på kondingen? <!-- </EdIndex> --></div>