<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för era svar allihop.
Tack rexxy för varningen då får 30w oljan gå till gräsklipparen istället...

Tack Jerka för länken det var precis det som jag hade problem med när jag var i butiken och letade efter det ni pratade om, vilken menade dom???
Växellådsoljan fanns som både syntet och mineral och GL4-5!!! inget verkade vara det ni pratade om här på forumet med eller utan EP tillsatser?????
Och till min besvikelse så fanns det ingen beskrivande text på flaskorna heller, vilket måste vara rekord i nonchalans mot kunderna tycker jag, speciellt då små tillsatser tydligen har stor betydelse för om det fungerar eller inte.
Anledninge till att jag ville prova Biltemas olja var priset och om då kvaliten är fullgod för funktion så tror jag att byta olja ofta är den viktigaste faktorn för att det ska hålla länge. Jag kan tänka mig att använda de oljor som VRM Roffe rekomenderar om inget annat funkar.
Vad jag förstår nu är att när man har satt ihop motorn och kollat att allt är bra så kan man köra utan att få slir med orginalgrejor och rätt olja.
Jag kommer inte köra ATF typer vilket jag har gjort, jag har provat hårdare fjädrar, Kvalitets belägg och special olja för kopplingar och inget har hjälpt.
Så jag börjar tro att det Conrad berättade om kopplingen är det jag för bisett.
Jag håller just nu på att lägga ihop en motor (tyvärr nästan färdig) och får prova om det fungerar. jag la ner mycket jobb på att kolla och justera de ytor som lameller och stålskivor löper emot, typ inga grader och allt var plant och fint. Men tydligen måste alla spel vara rätt i kopplingspaketet och de måtten har jag inte sett någonstans. Det jag schimsat är vevaxel, mellanaxel, huvudaxel och kickaxel och det känns bra dom ligger inom det som sachs föreskriver.
Tusan vad långt det här blev...... får nog bryta här och återkomma.
// Tommy

<!-- </EdIndex> --></div>