Sida 4 av 6

Postat: 26 jul 2009, 12:45
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra med Sachs? För min del nostalgi, dessutom tömde jag en vind med endast Sachs och MCB delar hos en god vän som hade haft cykelaffär.
Hade det varit Krejdler hade det endast varit Krejdler och inget annat, men Krejdler växer inte på träd. Dessutom fins dom inte i bodar och uthus som moppar med Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 jul 2009, 14:10
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För min del var första mopeden en med Sachsmotor. Rex Comet. Och sen har man hållit sig till det. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 jul 2009, 16:14
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med dom 2 föregående..

Men det är ju inte bara sachsmotorn utan ofta hela MCB konceptet som lockar mig ..lite Made In Sweden
Om 20 år minns man att dom tillverkat bilar i Sverige

Självklart är det ju INGET märke med så många år på nacken som kan jämföras med dagens motorer (ej budget då)

Men vad finns då charmen att ens åka trimmad moppe ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 jul 2009, 10:30
av hammonddme100
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du kört något med EKF:en ännu ???

Ska bli intressant att höra hur den funkar/håller. :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 jul 2009, 13:32
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->EKF hemma nu! :D
Bild
Bild


Lite skillnad mot sachs 50cc originalcylinder :shock:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 jul 2009, 22:23
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Undrar om det skulle gå "frisera" ner kylflänsarna (ytterdia) eller gå den för varm då? :hmm: (mer proportionelig med motor'n..) tycker jag.. :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jul 2009, 09:22
av hammonddme100
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du bör nog ha alla kylflänsarna kvar, annars blir det nog varmt.
Det var en 75cc cylinder såg jag, men vilket fabrikat?

Ska bli intressant att se hur en EKF uppför sig med en sådan cylinder onekligen.

Ska du köra med originalkoppling osv också ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jul 2009, 10:59
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hammonddme100 skrev:Du bör nog ha alla kylflänsarna kvar, annars blir det nog varmt.
Det var en 75cc cylinder såg jag, men vilket fabrikat?

Ska bli intressant att se hur en EKF uppför sig med en sådan cylinder onekligen.

Ska du köra med originalkoppling osv också ?
Frågar du mig?

Det är en Athena 80cc med 48mm borrning.
Jag har en 4-lamellskoppling som funkar perfekt! :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jul 2009, 11:30
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En av killarna i hallsta moppers har minskade kylflänsar. Det gick åt två bandsågsblad :x <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jul 2009, 13:41
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är motorn conrad menade.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jul 2009, 15:01
av Pierre
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->8) Det såg ju :cool2: ut <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jul 2009, 15:54
av hammonddme100
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:
hammonddme100 skrev:Du bör nog ha alla kylflänsarna kvar, annars blir det nog varmt.
Det var en 75cc cylinder såg jag, men vilket fabrikat?

Ska bli intressant att se hur en EKF uppför sig med en sådan cylinder onekligen.

Ska du köra med originalkoppling osv också ?
Frågar du mig?

Det är en Athena 80cc med 48mm borrning.
Jag har en 4-lamellskoppling som funkar perfekt! :)
Aha! Ja det där är ju fina grejer. 4-skivig koppling blir ju perfekt.
Ska bli kul att se lite GPS-resultat från den där maskinen så småningom.
Den kommer att bli riktigt snabb..... 8)

Själv är jag konservativ och håller mig till 50cc,
men har absolut inget emot de som kör större grejer.
Mycket tufft !
Återkom gärna med mer info framöver.
:D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jul 2009, 18:14
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Här är motorn conrad menade.
Bild
Precis så jag menade.. thumb_up (proportionelig) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jul 2009, 20:39
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn är lackerad nu så den ser hyfsad fräsch ut. Måste ta och beställa en ny vevstake till Veven också. Staken glappar onödigt mycket.. :digging_hole:

Ska beställa en från VRM när jag fått pengar, 895:- för en vevstake! hate-wall.gif Får man ett komplett top-racing vevparti för...

En bild på motorn
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jul 2009, 21:51
av Esso
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt thumb_up men du har satt toppen åt fel håll på övre bilden :shock: :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>