Renovering av en Husqvarna Roulette Lyx

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
turbozoo

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var ute med Stora hammaren igår och gick lös och detta blev resultatet

Bild

Nä skämt å sido så blev det byte av Rouletten mot denna faktiskt rätt fina compakt. Synd på Rouletten, hade gärna haft den kvar men hade inte riktigt tid med den just nu och nu har man ju säkrat sin plats på Moonshine rally i maj i och med bytet mot Compakten :).

Jag får väl försöka skaffa mig en ny Roulette vid ett senare tillfälle :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->verkar ju vara en skaplig compakt :wink: klart lorden blir lessen att tappa en spelkamrat i roulette... :D men du glädjer ju oss med att kunna delta på rallyt...dessutom med en sachs oregonian_congratulations.gif <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nädå här hoppar inga halta hästar, Compakter är trevliga moppar har jag hört :D Rouletten kanske dyker upp ändå i sommar eller for den långt?? <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oooo! en compact :drewl:Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snygg färg!!! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
turbozoo

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rouletten for till Boden, tror den ev. skulle vidare till en samlare så den får nog ett bra hem :) <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror att jag var den samlaren..
Jag har länge letat efter en svart/gul lyx å nu fick jag tag i en :D många tack turbozoo!
Den kommer fixas varsamt med bibehållen patina.I första hand kommer jag att kolla över motorn /förgasaren lite.. (hoppas bara du fick ihop den rätt du hade ju lite problem som jag tipsade dig om tidigare)
i övrigt tyckte jag det var en riktigt fin moppe som fyller ut hålrummet i min roulettsamling jag lägger in en bild när jag fått städat.
just nu är det kaos bland mopederna pga lacken av bilen. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag plockade jag fram mina Rouletter i solen här är en bild..
fr. vänster:
Roulette Lyx 3773 , Roulette populär 3811, Roulette standard 3752, standard 4232, längst till höger en lite udda modell av en en novolette populär som heter Trofe´

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
turbozoo

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt :) men är det inte min gamla där ute på vänsterkanten, tänkte att du har skrivit 3773 men det är ju en 3772 om jag inte är yr..... Kul att den har hamnat i bra händer :D <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->oh fuck sa fel 72 är det ju 73an är ju den treväxlade..men det är ju valborgs slider_cheers.gif
jo jag håller dig underrättad om hur det går med rouletten när jag börjar.
men var sak har sin tid :roll: men jag har iaf hunnit polera bakhjulet å det blev riktigt fint! sedan kommer jag våtslipa tanken så jag får bort lite av den tredimensionella lacken å polera upp till brukspatina..
å en rolig grej är att jag en gång i tiden sedan ägde den kompakten du har nu :lol: jag bytte den mot en Honda z50 monkey för 10 år sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
turbozoo

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:) men då har ju vi indirekt bytt med varann :P jag kommer ge compakten ett bra hem också. till vintern ska den få ny gammal kostym. och så blir det nog en hel del nya kromdelar, så långt plånboken räcker iaf. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dr.novolette vad är skillnaden på populär Trofe och en vanlig populär förutom namnett. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja dom hade nog brist på namn eftersom "populär" finns både i rouletteserien samt i Novoletteserien.
För att göra en kort historia lång. Roulettens populärmodell var en riktig snikmoppe med remdrift å en enpetarsmotor tagen rakt av från novoletteserien med lamellkoppling men moppen har roulettens utseende.
novolettens populärmodell var även den en lågbudget bruksmoped som såldes utan kåpor/benskydd å dessutom med stel framgaffel.även motorn var en blandning den hade en kopplingskåpa över främre remskivan men ingen koppling utan endast den gamla frikopplingsanordningen med kulor.
Å slutligen..skillnaden mellan en Trofe´populär & en Novolett populär..är ingen förutom namnet. Som dom tidigare berättat i ett repotage i classic motor gjordes både Monark Husqvarna samt NV med andra mysko namn men var i grunden samma hojar.. tex NV=Rambler Monark=Maraton,Speed,Vano. Husqvarna=Gripen,Trofe´,
kolla in . länken
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.classicmotor.se/multimedia/archive/00147/Blixt_moped_styrsto_147134c.jpg&imgrefurl=http://www.classicmotor.se/reportage/article189335.ece&usg=__N6I3Jg7bOp5ub_jFfJioUp6ybAk=&h=219&w=376&sz=21&hl=sv&start=15&um=1&tbnid=RNdjzcuVkH998M:&tbnh=71&tbnw=122&prev=/images%3Fq%3Dmaraton%2Bmoped%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26um%3D1 <!-- </EdIndex> --></div>
turbozoo

Inlägg av turbozoo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tar upp den här tråden igen för nu har jag blivit Roulette ägare igen :) och på bästa sätt, GRATIS :D

Ska nämligen få min svärfars gamla roulette lyx. Ska slänga upp nån bild så fort jag varit och hämtat den... <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det kan man kalla tur! :shock: Att få chansen på en lyx 2ggr det är få förunnat vill jag lova men är den svart/gul den med? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar