Sida 4 av 12
Postat: 17 dec 2011, 10:54
av Ola O
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Din bil har varit ganska rostskadad på bilderna och många bilar som varit mycket bättre än din har gått skrotdöden till mötes.
Den ser fin ut på bilderna och Volvos färg 113 är aldrig fel. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 dec 2011, 12:58
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:Första lite seriösare streetrace bilen vi byggde var en -75 242.
Med en B20 turbo på omkring 400 hk som reg besiktades med turbon, buren och bortplockat baksäte.
Bilen gick genom besiktningen på ett villkor, att gubben fick sig en åktur när bilen gick som det var tänkt.
Laddtryck och tändning stog väl inte riktigt racemässigt vid besiktningen...
Så Mathias körde ut ur hallen och skruvade lite, sen hoppade gubben in.
Hur stor skillnad kan det vara mot innan frågade han ?
Du får väl se var svaret han fick.
Det gick att rita hela 4:an utan problem med diffad axel och 225 däck bak.
Gubben var lite svettig när dom kom tillbaka.
Den bilen gick som bäst 12.25 sekunder/400mtr.
Inte så imponerande nu, men -92 så var vi bra giftiga på streetracen med den bilen.
Ett toppfartstest gjordes på E18 en eftermiddag, och hastighets mätarnålen var en bra bit in på andra varvet innan Mathias gav sig.
8500 rpm på 4:an med en B20 gav ca 255 km/h i slutfart efter lite kalkylerande med utväxling och däckdimension.
Det var lite spännande att sitta bredvid då, eftersom motorerna brukade spotta ur sig innehållet med jämna mellanrum på den tiden...
Jag ska leta på lite gamla foton och scanna in från det bygget nån dag så det blir en liten nostalgitripp.
Hmmm jag trodde jag var vass med min bubbla 0-100km under 8sec,....14,58 402 meter bästa ET med slir på kopplingen.....det var då-a 168km....heheh
GG gura....till ett bra bil val,,,, Volov med B20...Skatte befria bes 2.vart åt....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 dec 2011, 13:12
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:En aldeles perfekt VOC

Vi har redan en extra kaross
SachsMekarn skrev:Visste du att man inte får åka runt med extraljushållare utan extraljus?

Dem har ramlat av ju
Ola O skrev:Din bil har varit ganska rostskadad på bilderna och många bilar som varit mycket bättre än din har gått skrotdöden till mötes.
Den ser fin ut på bilderna och Volvos färg 113 är aldrig fel.
Ja den var dålig! Synd att folk inte har lagat upp sina bilar utan skrotat dem
Ganska fin är den, men som sagt den är ju några år så lite märken finns det

Nån som vet vad de kan vara under tanklocket? är mörkare där å går inte tvätta bort, kan bensinen frät bort färg elr nått sånt?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 dec 2011, 13:16
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja men SBP tycker inte om att hållarn sitter kvar, vasst föremål. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 dec 2011, 13:41
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Ja men SBP tycker inte om att hållarn sitter kvar, vasst föremål.
Jo jag vet

hehe, men det ska snart på 2st

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 dec 2011, 13:55
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag lovade ju lite bilder på B20:n.
Byggåret måste ha vart -92 om jag inte mins helt fel.
Puffran.
Alla sa att man var tvungen att ha korta grenrör, nää tyckte vi...
Prova meka så här på en nyare bil.....
Innan besiktningen.
Motorsetupen var:
Smidda Folkakolvar.
Dubbla trycktätade Dellorto 40:or
Stooor Schwitser turbo med luftfilter från en skördetröska.
R-kam fast alla sa att det inte kommer att funka.
Scania intercooler.
Stumsvetsad fördelare.
Hemmaportad topp.
Egentillverkade stötstänger och vipparmsbrygga.
M45 låda som byttes ofta, rekordet på ett byta var 18 min från att vi körde in i garaget tills vi var ute igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 dec 2011, 13:59
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Killen som jag skruvade åt håller fortfarande på.
Han tog Europarekord i Competition (CTA) i somras.
BMW maskinen har har bromsar väl över 1600 hk nu...
En gammal bromsfilm på den.
http://www.youtube.com/watch?v=tTfgoa-GDHs <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 dec 2011, 19:27
av ilogurra
Postat: 22 dec 2011, 19:40
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 22 dec 2011, 20:43
av knilsknilsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->x-traljusen satt som en smäck! Kanonfin bil!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 dec 2011, 16:44
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Filmtime dåda!
http://www.youtube.com/watch?v=YmjPcqlwwoU&feature=youtu.be <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 dec 2011, 16:54
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tur det var snö ute så den orkade sladda

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 dec 2011, 17:51
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sura...du är manen av trimning tror ja...

......
hmm en fråga ...stor fögsare = med stor effekt... å så kort insug det går.
Men min mening är att detta inte stämmer 100%...
JAg vill menar att lite längre in sug + mindre förgasare ökar flödet..
Å ger bättre gas svar + fart......har jag fel ...Sura..
Gurra: din motor du har B20 är hur lätt som helst att skruva med....
Stlläa ventiler ...ger ett tipps när 1:an s vetlier väger ställ in 4:ans ventiler.
När 2;an väger ställ 3:an...å tvärs om.
Hur enkelt som helst.....1:a väger ställ 4:an...När fyran väger ställ 1:an
När 2.an väger ställ 3:an....................
När 3:an väger stläll 2:an.................
Ventiler å inställning på B18/20.....
Ett tipps bara till alla..... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 dec 2011, 20:09
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu får bilen stå några dagar
vattenpumps packningen sa upp sig när jag skulle IN i garaget..bra tajming!
Så ny vatten pump skall inhandlas

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 dec 2011, 22:23
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du tycker det är svårt att sladda med original bakaxel har du mycket att lära. Det är lätt som en plätt

<!-- </EdIndex> --></div>