nytt i samlingarna..

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja då var det dags igen..
har nu kört "Olga" till operationssalen för donation av hjärtat eftersom hennes rörelseförmåga drastiskt minskat (växellåderas..)
En grundlig sanering av hennes inälvor var ett måste. Olga hade rejält med lämningar från div. parasiter så det blev hela utstyrseln iklädd raketsports rymddräkt å gasmask (tack jossa/mona). Men när det hela var över gjordes en okulär besiktning å lite förvånad blev jag över att Olga inte var så ofräsch som jag väntat mig! Ett hål i golvet, två små hål i innerskärmarna fram samt ett litet råtthål i vä hjulhus..i övrigt är även denna Saab grymt orörd inte en enda pryl har gormats sönder å elsystem mm. som nytt. Jag provade ploppa dit ett batteri å hon går runt fint utan det minsta missljud dessutom funkar allt som om bilen ställdes undan igår..Tankarna började genast mala att istället fixa en ny låda till denna å besikta henne ist. Hon har ju sååå grym patina men hur som helst måste ju motorn ut. Är det ngn som vet hur man får lös drivknutarna från vxl lådan..?

Här har hon landat frusen å eländig..
Bild
Bild
Bild
motorrum efter snabb tvagning..
Bild
sanerad invändigt..
Bild
skuff efter rengöring..
Bild
Här har vi Lady in red totalt osminkad ståendes på fina diagonaler..
Bild
mossa e gott..
Bild
slutligen en bild på hennes fina bakdel..
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->faan doc olga är ju bara hur frän som helst...försök att besikta henne å kör som hon står.. :)

får nog fanken börja spana efter en trubbis i närheten av örnsköldsvik... de är ju ruskigt fräcka.. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja du får snabba dig innan dom tar slut.. :D
Inte nog med att dom ser fräna ut så har ju en trimmad trepip ett sound som överträffar det mesta 8)
jag tror även att dom här årsmodellerna som har 4pet är ganska hyffsade att bruka dvs går nog å marscha 90 blås å har väl hyffsad värme 12volt mm.
bara börja jaga :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev: Är det ngn som vet hur man får lös drivknutarna från vxl lådan..?
Fruktansvärt häftig! thumb_up

Om det ser ut som på V4 eller Sonett så lossar du bara på damaskerna och drar ut dom när du skruvat loss spindeln, eller nån annan grunka ute vid hjulet som gör att du kan dra lite utåt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska försöka kika lite oftare på blocket så man har koll på vad som finns i närheten.... :lol: får väl hålla tillgodo med min v4 a så länge... :)
jo soundet på tvåtaktarna slår faktiskt ut det mesta... :drewl: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Lolalola skrev:
dr.novolette skrev: Är det ngn som vet hur man får lös drivknutarna från vxl lådan..?
Fruktansvärt häftig! thumb_up

Om det ser ut som på V4 eller Sonett så lossar du bara på damaskerna och drar ut dom när du skruvat loss spindeln, eller nån annan grunka ute vid hjulet som gör att du kan dra lite utåt.
tvåtaktaren har helt andra knutar än v4an.
däremot kan man skifta hela lådan mellan tvåtakt o v4.
tvåtaktslådan är mera lågdrevad.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Just det man skall skruva låss dom två skruvarna till spindelkulan på vänster sida och dra ut axeln vid lådan.
Jag har shimsmått och instruktion till att justera pinjongen. det fins siffror på pinjongen och sedan kolla i boken.
Andra felet som blir är frihjulet och det kan man slipa om ytorna för rullarna. det blir gropar där rullarna ligger. Fungerar lika Torpedos nav. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->SAAB då, liksom senare, var väl aldrig varit någon bil som ungdomar gillar begagnad i stil med Volvo PV och Amazon och ägdes nog oftast av dem som saknade verktygslåda och arbetsbänk. Därför kan de hittas mer eller mindre oskruvade tror jag.

Jag har hört att SAAB tvåtaktare/V4 ofta gillades av lantbrukare därför de bilarna har hög markfrigång samt framhjulsdrift som gjorde att de kunde ta sig fram även även på sämre underlag som dåliga skogsvägar o. liknande.

Jag skulle kunna tänka mig en SAAB V4, hög markfrigång gillar även jag och på dagen bilar går det knappt rulla under en vanlig garagedomkraft. Det finns en sajt som heter "leva billigt" som rekommenderar SAAB V4 och jag tror de är tillräckligt bränslesnåla även med dagens mått mätt. :wink:
Och det vore skönt att slippa bränsleinsprutning med elpumpar och alla sensorer, elektronik och allt vad kan vara och istället ha en gammal hederlig förgasare man kan fixa till även i mörker vid en vägkant.

Om två dagar ska jag ställa av Audin och slippa skatt och försäkringsinbetalning på c.a 4000 spänn. För en del av dom pengarna ska jag ha lite småkul på Tradera istället..... 8)

....... prylgalen som man är..... :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->0,7 liter per mil tar min V4
Volvon tar hela litern. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Olgas skick är oslagbart, mossa är jäkligt läckert på rätt bil. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Conrad Engström skrev:0,7 liter per mil tar min V4
  • Jag tror dig.
Conrad Engström skrev:Volvon tar hela litern.
  • Jag tror dig.
Jag minns det var lätt att prata bränsleförbrukning med ägare till SAAB V4 men någon sådan diskussion var svårare att få med dom som hade Volvo. Volvoägare var inte så intresserade av bränsleförbrukning, man talade hellre om hur lite bilen hade kostat i reparationer och hur bra den var för övrigt.

Hur många gånger har jag inte hört hur bra det är att lasta i en Volvo 245 och visst är det alldeles sant.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men 95 orna lastar rätt bra med :D <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

Conrad Engström skrev:Just det man skall skruva låss dom två skruvarna till spindelkulan på vänster sida och dra ut axeln vid lådan.
Jag har shimsmått och instruktion till att justera pinjongen. det fins siffror på pinjongen och sedan kolla i boken.
Andra felet som blir är frihjulet och det kan man slipa om ytorna för rullarna. det blir gropar där rullarna ligger. Fungerar lika Torpedos nav.
är det inte enklast att dela klumparna på detta sätt..
Bild

Uploaded with ImageSaab.us <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst det är hur man tycker. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja då har man slitit ut inälvorna ur Olga.
Eftersom lådan var paj så måste ju allt ut. å vid närmare undersökning å pga. min tid så har jag beslutat att hon får stå till jag hittar en funkis motor till den gråa å en hel växellåda till Olga. Men medan jag väntar på dessa prylar får hennes motor arbeta i den gråa..På så sätt har jag ju iaf en som funkar under tiden. Ja det fanns lite grejer på den röda som kändes att det tar lite för mkt tid av mitt liv just nu..dels rost som måste fixas sen har den inget avgassystem (endast fragment..) sen har ngn smart person kollat vad som är felet på lådan utan att plocka ut den ur bilen!! Dom har helt sonika kapat ett stort hål i torpeden å vikit plåten åt sidorna likt en konservburk!!
sedan har mr dealer som jag köpte bilen av vinchat upp bilen på transporten med att fästa kroken i kofångaren detta har gjort att det är lite snett i huvfästen samt att kofångaren är rätt sabbad :(
Bild
rasad låda
Bild
rengjort motorrum..
Bild
nästan en 10liters hink med skit var det där! detta är ungefär hälften..
Bild
konservburkskontroll av växellåda resulterade även in avkapad bromsledning..hur tänkte dom här..när nyfikenheten tar över förnuftet det hade ju ändå inte gått att reparera lådan på detta sätt...
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar